AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.072

Någon annan med rostproblem på nya Bmw 3-serien (E9x)?

Sida 4 av 6
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med wendtan angående rosten på e46. Det beror vanligtvis inte på skav eller annan yttre påverkan och det hjälper tyvärr föga att exemplariskt sköta och tvätta sin bil på de utsatta ställena (plåtomvikningar och kittsträngar).

Sen upplever jag det inte som att rostskyddet generellt skulle vara dåligt på BMW. Problemen verkar främst handla om e46 och e39. Mkt synd då båda modellerna annars är mycket trevliga och välbyggda.

Visst finns det trådar om rost på e60, e90, e65, e87 men inte näheten av motsvarande för e46 och e39.

Visst är rost inte specielt premium men det är knappast brinnande Volvo-bilar eller läckande RMS (packning mellan motor och låda) på Porsche 911 heller. Men jag skulle nog kalla Porshe för en premiumbil ändå ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror inte alls att någon sk epedemi kommer att drabba dessa "nyare". Generationen e60, e90, e65, e87 är nu snart 7-9 år gamla och problemen skulle visat sig långt tidigare om de var av generell art.

Därmed inte sagt att de inte kommer att rosta med tiden precis som även de bäst rostskyddade bilarna kommer göra.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Jaha, då var det dags igen...rost på bakluckan!Båda sidorna ovanför baklyktan.
Kontaktade Bmw för 3v. sedan, inget svar än, håller tummarna att det går på garantin.Fick båda framdörrarna bytta för 1 år sedan.
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Är det verkligen sant? rost på en 06:a och bytta framdörrar för ett år sedan, det låter helt galet.

BMW håller verkligen på att gå ner sig tycker jag. Dom spottar ut fula modeller och när bilarna 3 år så behöver man byta framdörrarna pga rost.

Tråkigt.

Johan
Det beror mycket på hur man tar han om sin bil med, nu syftar jag på E46 som är lite äldre. Stenskott måste man lägga igen annars börjar skiten. Sen vet jag ju folk som använder avfettning vid varje tvätt, det tär på lack speciellt om det får ligga och gro vid tex. falsen på dörren.
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
A73X....Jag har haft hyfsat många bilar och även äldre bilar, och har aldrig varit med om att man behöver byta dörrar på en 3 år gammal bil pga av rost. Och sedan att bakluckan börjar rosta efter 4 år (man får inte stenskott på bakluckan så ofta) tycker jag är jäkligt dåligt.

Jag tror inte MM:s bil är så dåligt skött så detta händer pga det, utan det beror på att kvaliteten på BMW har blivit mkt sämre.
Det är många som håller med om detta och det är tråkigt men sant.

Johan
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Rosten har inte börjat pga misskötsel eller stenskott!
Rostskyddet inne i framdörrarna var det heller ingen fel på (Han som böt dem berättade).Avfettning sprutar jag sällan högre upp än där fönstret börjar.
Det är nån kemisk reaktion i galvskiktet som är boven.
Johan

Som jag skrev så syftar jag på lite äldre som E46, på min -01 så hade jag rost på nedre kant bagage lucka och längre in vid karossen (bakom stöten bak)

Jag har hört folk irl om detta problem med, visst det är för jävligt! Det är ju inga billiga bilar direkt! Det vi får hoppas på är att BMW tar tag i problemet och gör utsatta kunder nöjda och förhindrar vidare problem.

MM

Sa han vad för kemisk reaktion? Det är inte bara så att dem fuskat vid tillverkningen. Dåligt skydd och dränering?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
De vet ej vad som orsakar felet. Bakluckan har jag ej fått svar om än, men rosten har uppkommit på båda sidor om bakluckan i ytterkant/insidan ovanför baklyset.
Tror ej dräneringen varit täppt, då hade han som böt den sagt till om det.
Okej, hör av dej om du får reda på något mer:)
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Lång hanläggningstid.......väntar än på besked om bakluckan!
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Hej! Jag har en fråga till den här rostdiskussionen.

Vi vet ju alla att saltet på vägarna vintertid mer eller mindre äter upp våra bilar jämfört med att inte köra i saltet.
Hur är det då med de rostproblem på tex E9x bilarna, kommer det fram oavsett hur bilen används? Alltså att det är nån miss vid tillverkningsprocessen som gör vissa delar känsliga?

Frågar eftersom jag inte kör med mina BMW-bilar på vintern och räknar därmed stenhårt på att ha en fin bil utan rost många år framöver.

Hade en gång en 535i på 90-talet, den hade en rostfläck vid tankluckan trots att den bara var 6 år gammal. Första vintern jag hade bilen körde jag på helgerna med den. Detta gjorde att den lilla rostfläcken växte flera hundra procent i storlek trots putsningar och färgifyllnader av rostfläcken..
Efter det första året körde jag inte mer på vintern med bilen och rostfläcken avstannade då helt i sin utveckling! Jag hade bilen i 4,5 år.

__
Nils Ljung
Ekin
AlpineProphet> jovisst, vad kostar värdeminskningen de 3 första åren. och alla bilar rostar ju inte efter 3år! jag måste lyfta på hatten åt min Audi A4, 13 år på nacken och inte en rostbubbla nånstans! de verkar ju gå att göra bilar som ine rostar.
Roffa1
Nisse: Visst, är det så att bilarna rostar mera ju mer de används vintertid i salt o rusk.
Sedan kan ju även en splitt ny bil vara utsatt för rost eller galvsläpp.
När jag mottog min nya E90 så upptäcktes något som såg ut som rostbubblor på bakluckan, men enl expertutlåtande handlar det om galvsläpp som tyvärr växer i omfattning. (ser ut exakt som rostbubblor som växer)
BMW har erbjudit sig att kladda ned bakluckan med piratlack, så jag avstår nog tillsvidare från någon åtgärd.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Finns det någon bilmärke som har INGA brister. Jag tycker att det är helheten som är viktigt tycker jag. BMW må ha sina brister men alla vet att BMW kommer högre upp jämfört med Volvo, Audi, Golf etc.
Förresten, ska man göra nåt för att rostskydds garantin ska gälla, typ ta bilen till BMW för behandling.

Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Svärfar bytte in sin Audi 80 1990 med 24000 mil nu I Dec,har ägt den i nästan 10 år. Inte en rostfläck.
aragon5: Garantin täcker egentligen bara genomrostning dvs något du främst hittar i dag på Opel Kadett från 1988. Allt annat som beskrivs ovan är goodwill ärenden från BMWs sida. Mig veterligen krävs ingen extra rostskyddsbehandling för att goodwill skall gälla, dock kan jag tänka mig att det underlättar om bilen varit servad hos BMW sedan ny.
Gee
Under all kritik att så pass nya och framför allt dyra bilar har dessa rostproblem när ska dem lära sig och ta tag i det.
Roffa1
Tror mycket beror på nya vattenbaserade och miljövänliga lacker. Går ej att jämföra med gamla hederliga lacker. (som visserligen var livsfarliga att arbeta med)

Får väl hoppas att bilindustrin kommer tillrätta med problemet i framtiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.