AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
42.069

Någon annan med rostproblem på nya Bmw 3-serien (E9x)?

Sida 1 av 6
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Har hittat rost i båda framdörrarna på min 3-serie.
Falsen längst ner på dörren är angripen av rost!
Är det vanligt?Kommande rostfiasko?(Som Mercedes haft)
Bilen är tillverkad i Januari 2006.
Ut o undersök era bilar!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nopp, zero, nada, så långt ögat når. Dock en massa stenskott som kan bli rost.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Bmw böt ut mina dörrar direkt!
Även han som äger firman där de reparerar Bmw hittade rost i framdörrarna på sin 3-serie -07.
Min kompis fick sina framdörrar utbytta med.
Hoppas att det inte är fler 3-serie med detta problem.......
Rekommenderar kontroll av falsen längst ner på dörren.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
hmm, jasså? om man tar bort den där lilla pluppen där man kopplar bogseringslinan på min bil, ser det ut som hålet där man skruvar i rostar. men har inte tittat så noga.

sen har jag också ett stenskott längst ut på höger sida vid skärmkanten som kan bli rost ^^
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Den här rosten som jag talar om beror inte på dålig rostskydd inne i dörren eller yttre påverkan.Reparatören talade om nån slags kemisk process mellan plåten o zinkbeläggningen?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Har inte lyckats hitta något på framdörrarna (än..), men på bakluckan, vid plasten som sitter runt fästet för gasfjädern.

Bilen tillverkad 2005/09, alltså en av de första touringarna.

Mvh
Patrik

___
B M W
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har inte hittat nån rost på min:)
Men jag brådskar inte med att undersöka den.
Så länge jag hittar det innan Juli månad, 2018.. då garantin går ut..
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Det går snabbt att undersöka: ställ dig ner på knä o titta i falsen (emellan falsen o dörrplåten börjar det).
Buspelle
Vi har en 320 -07 och en 335 -08 och det finns inte ens antydan till rost någonstans. Har dessutom ytterligare tre E90-bilar i bekantskapskretsen och ingen har rost. E9X har såvitt jag vet ytterst lite rostproblem, men samtidigt är det naturligtvis några få som ändå drabbas. Trist när det händer, men det gäller att få det åtgärdat snarast.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Men herregud Buspelle har du sovit sista halvåret, det kryllar av inlägg från personer som är besvikna på sina E9x p.g.a rostproblem.

Buspelle
Korak: "....kryllar av inlägg..." gör det väl knappast. Skulle snarare vilja säga att det finns några få trådar som handlar om rost på E9X. Väldigt få om man jämför med hur det ser ut för andra modeller. Sedan är det ju naturligt att folk med problem gärna ventilerar sina bekymmer på ett forum som detta, vilket väl också är vitsen med ett forum.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag håller med Buspelle.
Det verkar som att det räcker med en eller ett par trådar om någon som hittat rost, så tror folk att det är ett stort problem som kommer att drabba alla.
Roffa1
Misstänker att E9x kommer att bli minst lika hårt drabbad av rost som dess föregångare E46. Det är nog endast en tidsfråga. Efter ett par rejäla vintrar till, så kommer nog de tidiga E9x 2005-2007 att vara mkt hårt drabbade av div,rost. Speciellt de som används flitigt under vinterhalvåret.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det återstår att se..
Kommer isf att kosta bmw dyrt.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu när utvecklingen kommit en bra bit på traven. varför måste man göra dörrar etc av plåt? så himla mycket dyrare kan det inte vara att gå över nästan helt till tex kolfiber på de mest utsatta ställena av karossen?

BMW ownz
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Frrla: Kolfiber är inte bara mycket dyrare utan också mycket skörare och svårare att jobba med..

MVH Christofer
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Rostproblem? E46 hårt drabbad av rost?

Tycker man att E46 är rostkänslig har man aldrig ägt en bil som verkligen är känslig. E46 är, med något undantag (motorhuv mot strålkastare och baklucka), väldigt tålig mot rost. Det vågar jag påstå efter två stycken rostfria varav en rullade 40.000 mil som tjänstevagn.

Det känns snarare som det stod ovan, att bara för att folk ser trådar om E46 (Och nu E9x) som rostar så tror dom det är ett stort problem. Svaret är mycket enkelt, Bmw-ägare med problem söker sig hit och de flesta Bmw-ägare utan problem har andra (bättre?) saker för sig.

Därför har ett forum som Autopower väldigt många trådar som handlar om problem kring Bmw och väldigt få "Min Bmw är den bästa bil jag ägt"-trådar.

Nej jag tror säkert att E9x, som alla bilar, kommer få sin beskärda del av rost. Men det betyder inte att det är ett stort problem:

En trolig känslig på E9x kan kanske vara bakskärmarna? I alla fall om man läser här: Länk
Men i det stora hela fick modellen ett bra betyg och ansågs ha ett utmärkt rostskydd.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bjerser: Har du några exempel, förutom möjligtvis Mercedes, på bilar i BMW:s prisklass, eller någon annan, som är tillverkade de senaste 15 åren och som är mer rostkänsliga?

Det stora problemet med E46 och E39 har kanske inte varit gravrost utan det faktum att det "bubblat" både här och där på bilar som bara varit 2-3 år gamla.

MVH Christofer
J-
534
J-A
325i T -08
Det verkar ju bara vara falsarna som rostar. Det är väl svårt att bedöma falsarnas utförande från början mer än att de är limmade.

Ska väl inte finnas rost någonstans på normalt vårdade femåriga bilar?
Borde väl vara lätt att göra falsar enligt samma metod som på bilmärken där falsarna inte rostar i förtid.

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Ja falsarna... varför bara i framdörrarna? Min bil är mestadels körd av 1 person på långasträckor (13000mil på 2 år) innan jag köpte bilen! Falsen ligger skyddad av yttre påverkan, så det ska inte bli rost där,om det inte är nåt "konstigt" på gång!
Jag var nära att byta bil när jag upptäckte rosten! Men jag kommer att behålla den,har nu gjort en omfattande rostskyddsbehandling för 11000kr hos Svenskbilvård.Jag vet att det är bra rostskydd i dörrarna från fabrik, men eftersom jag ska behålla bilen i ca 10år så känns det som att andra ställen kan börja rosta, som inte är lika bra skyddade som tex. underrede.
Är väldigt nöjd med Bmw:s behandling av de(som jag vet om) som råkat ut för samma problem!
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Bara att gilla läget... bilar äldre än 3 år ska man inte äga. Det är det enda och bästa sättet att slippa problem, som t.ex. rost

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.