|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Om man tycker att E46 har ett bra rostskydd har man nog en på tok för liten referensram för vad ett bra rostskydd är... Länk |
|
|
"bilar äldre än 3 år ska man inte äga".. Det var det mest korkade jag har läst här på länge.. En ny bil har en värdeminskning på runt 7000kr/månad. Då kan jag hellre stå ut med att få åka till bmw och få nya dörrar gratis. |
|
| Min erfarenhet är att BMW har en del att lära av VAG vad gäller rostskydd, och det känns dumsnålt av BMW. Vi som föredrar BMW men inte "måste" åka BMW köper då lätt en Audi nästa gång. | |
|
Vi har en även V70 uttagen 2002 förutom BMWn. Den har inte en gnutta rost på karossen eller i falsarna, trots att den körts som bruksbil i hela sitt liv, givetvis med regelbunden tvätt och vaxning någon gång/år. Det bevisar att det går att tillverka bilar som inte rostar efter 2 år. Det verkar faktiskt som att de äldre BMW (E30/E34/E36) var mycket bättre vad gäller rostskydd. På mina två E36or kom rosten först efter 9 resp 7 år (årsmodell 94 och 96). Då berodde dessa angrepp på stenskott som jag slarvat med att fylla i färg och på bakluckan som berodde på felaktigt justerade dämpare. Det får ändå anses som godkänt med tanke på omständigheterna. |
|
|
crille82: Nu vet jag inte vad det säger om rostskyddet på modellen i allmänhet, men min Lexus IS 250 rostade i båda framdörrarna när den var yngre än 3 år. Modellen har i allmänhet betydligt sämre rostskydd än BMW, enligt "expertisen". Min E46 däremot är åtta år, 10K mil, ingen rost någonstans. |
|
|
vonhammock: Nu vet jag inte något i detalj om rostskyddet på Lexus (Toyota), men jag tvivlar på att de är värre drabbade av rost än E46/E39. Min förra pedantskötta E39 -01 fick bytt dörrar, huv och baklucka strax innnan den var sex år och då var det gjort 2-3 år tidigare. Tidigare erfarenhet av div. Audi är att de var mindre drabbade efter 10 år och 25000 mil än vad min E90 var efter 2,5 år och 10000 mil. MVH Christofer |
|
|
Wendtan: Precis, "Vi Bilägare" har säkert en sämre referensram för vad som är ett bra eller dåligt rostskydd än vad diverse forumanvändare har. Trots deras (Vi Biägares) drygt 300 genomgångna och bedömda bilar... Som sagt, Mercedes måste vara generalexemplet på dåligt rostskydd. Volvo S40 (Ok, inte samma klass som Bmw) är även den väldigt rostkänslig och som sagt är Lexus lite småkänsliga de med, vår RX rostade kring bakrutetorkaren när den var 1år gammal. Som sagt, det finns många exempel på rostfria E46 och E39 både efter många år och många mil. Ägarna till de flesta av dessa skulle däremot aldrig komma på tanken att registrera sig på Autopower för att dela med sig av detta. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
ett bra rostskydd för mig är citroens c5 gamla modellerna. de som kom ut 2001 tror jag. mormor och morfar har en sådan. tvättar inte ofta eftersom de är gamla och de blir inte noga när de görs heller. finns inte en rostfläck på hela bilen. har vare under och kollat överallt. hittar inte 1 enda ställe med rost. de kör sommar som vinter efter saltade vägar. 15k mil och ökande på den. bytt framruta 2 gånger nu på grund av blästrad ruta. praktexempel :) bara för bmw att lära sig 1 och annat av fransmännen där. BMW ownz |
|
|
Bjerser: Länka gärna till detta test på E46 rostskydd. Du kan ju läsa om vad de skriver om E39: Rosttestad år 1998 Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB. BMW 528 har ett noggrant rostskydd. Bilen har ett galvskikt som går upp jäms med takbågarna. Bilen har också extra vaxskydd i utsatta balkar. Rostskyddsgaranti: 6 år. Uppdatering: Betyget har i efter hand ändrats till underkänt, eftersom det med tiden visat sig att tätningen i bakluckor och dörrar inte hållit måttet. Tätningen blir spröd och spricker med påföljd att fukt letar sig in vilket resulterar i rostangrepp på luck- och dörrskarvar. BMW:s ändrade metoder i fabrik ledde till förbättringar redan från och med årsmodell 2004 BETYG 2 – underkänt Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är undermålig eller saknas ofta helt och hållet. En behandling bör göras så tidigt som möjligt Du har möjligen haft extrem tur med dina bilar kring dess rostskydd, men jag garanterar dig att det är rakt av uselt. rostskador på 1-3 år gamla bilar är mer regel än undantag. Länk |
|
| karlhilding: Jag kan knappast se att ditt svammel styrker förträffligheten hos BMWs rostskydd... | |
|
när det gäller rosten på bmw ställer jag mig mer åt wendtans håll. de har inte lett utvecklingen på den fronten sorgligt nog. BMW ownz |
|
|
Wendtan: Testet länkade jag till på förra sidan, samma ställe som du hittade E39 testet på. Länk 4/5 i betyg utan uppdateringar när det gäller E90, och citat: "Tidigare 3-serie (E46) var bra rostskyddad" bör bara betyda en sak... För övrigt fick E39 precis som du själv citerade ett riktigt bra betyg, som sänktes i efterhand på grund av ett konstruktionsfel som fick vissa delar att rosta. Detta betyder; 1. Att bilen i övrigt har ett bra rostskydd. 2. En bil som kallats "världens bästa bil" med diverse fördelar har en nackdel, man får se till att tvätta extra noga i skarvarna kring dörrarna. Med tanke på de småfel andra bilar har, om vi tar vettiga Volvo som exempel så har vi diverse bränder för att nämna ett exempel, VW har sina tändspolar, Mercedes rostar överallt oavsett skötsel osv. Nej E39, vilken inte diskuterades här, må vara lite rostkänslig på specifika ställen. Men jämfört med konkurrenternas problem (och även dessa har sina svaga punkter ur rostsynpunkt) känns det rätt oväsentligt om jag nu skulle köpa en E-segmentsbil. Nej håller fast vid att E46 har en bra rostskydd. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser: "1. Att bilen i övrigt har ett bra rostskydd. 2. En bil som kallats "världens bästa bil" med diverse fördelar har en nackdel, man får se till att tvätta extra noga i skarvarna kring dörrarna." Förlåt mig, men det blir lite fånigt att lovorda E39 och E46 rostskydd när till och med inbitna BMW-entusiaster bävar för dessas dåliga rostskydd. 1. "I övrigt bra rostskydd" Du menar att bärande delar är bra men karossen rostar som ett såll..? 2. Det hjälper tyvärr inte att bilen är pedantskött och förvarad i garage på vintern. Inte min mening att bedriva en anti BMW-kampanj, men på rostskyddsbiten är de allt annat än marknadsledande... MVH Christofer |
|
|
Kristoffer: "karlhilding: Jag kan knappast se att ditt svammel styrker förträffligheten hos BMWs rostskydd..." Är inte detta ett forum?? Svammel?? Ordet är fritt och ditt också. Men står för att jag skriver att Wendtan är en Volvoälskar och av någon anledning inte gillar BMW oberorende rostproblem. Och nog fan vet jag att BMW kan rosta precis som Volvo! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Chrille82: Det är knappast som så att folk bävar för att E46 och E39 skall rosta och att påstå något annat är bara fånigt och en stor överdrift. E46 har ett bra rostskydd, vill du tolka det på något annat vis på grund av att Autopower har diversetrådar som handlar om rost på modellen känns det trångsynt. Som sagt, folk söker sig till forum när de har problem inte när deras bil uppfyller deras förväntningar. Som ett exempel är Bmw det framgångsrikaste märket någonsin i Autoindex´s undersökningar och har under de senaste sex åren (Det vill säga 2003-2009) aldrig kommit sämre än en andraplats och vunnit fyra gånger. Länk Det känns konstigt att Bmw skulle ha så nöjda ägare om de rostar på det viset du och Wendtan påstår. Tror ni att Bmw-ägare är mindre intelligenta eller mer överseende än andra bilägare? Nej jag tänkte väl det, Bmws ägare består av samma mix pedanter och slarvpellar som alla andra märken. Och: 1. Med "Ett i övrigt bra rostskydd" menar jag naturligtvis hela karossen förutom de luck och dörrskarvar som nämns i undersökningen ovan. Att nederkanten av luckor och dörrar rostar betyder definitivt inte att "hela karossen rostar som ett såll" för det gör definitivt inte E39. 2. Det hjälper utan tvivel att vara försiktig och vårda sin E39 väl, hur tror du det kommer sig att det finns så många rostfria E39 och att dessa har så nöjda ägare om de rostar i den omfattning du påstår? Mercedes rostar oavsett vad man gör, det vet jag eftersom jag själv ägt en och har flera bekanta med Mercedes och där en av dessa dessutom drev återförsäljaren för märket. På grund av detta har Mercedes missnöjda kunder enligt undersökningar (och i verkligheten) och ett rykte om sig som rostkänsliga bilar, lite som den moderna motsvarigheten till Lancia Beta eller Alfa Romeo. Om Bmw skulle vara i närheten av så rostkänsliga som du eller Wendtan påstår skulle även Bmw ha mängder av missnöjda kunder och ett dåligt rykte. Nu har Bmw den raka motsatsen, helt enkelt eftersom de INTE rostar på det vis ni påstår helt utan grund. Det är ingen som påstått att Bmw är marknadsledande när det gäller rostskydd, men märket är bättre än genomsnittet och kan generellt inte påstås vara roskänsliga bilar. //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
|
Bjerser: Skriv gärna "E46 r" i google så skall du se vad den föreslår som första handsval. Om du tror att detta är en slump så tänk om. Jag har ägt 2 E46 bilar, och vi har haft 2 E39 i familjen. Folk som känner mig vet att jag har bara bilar i absolut toppskick. Jag är sådan av naturen. Mina bilar maskinpoleras och lackförseglas 2 gånger om året. Min e46 330 Ci hade rostskada under huven efter 1870 mil och 2,5 års ägande. Detta är inte premium för mig. Min E46 328 fick ny bagage och huv samtidigt. Jag har i samband med att jag köpt mina E46or tittat på MINST 100 bilar. Ca 85% av dessa har haft problem i mer eller mindre utsträckning. Det finns flera hundra E46 och E39 bilar på detta forumet som haft problem, detta är ingen slump, hur mycket du än vill att det skall vara det. Jag vågar lova dig att E46 kommer gå samma öde till mötes som E39 i vi bilägares undersökning(om den uppdateras) då rostskyddet på dessa 2 modeller är identiskt. Om du vill bortse från problemet med kittskarvarna för att avgöra hur bra rostskyddet är så kan nog vilket bilmärke som helst ha ett bra rostskydd. Bmw har ett dåligt rykte kring rost, detta har garanterat kostat dem kunder till bilar med bättre rostskydd, exempelvis Audi. Ditt resenomang kring detta mörkertal som inte skriver på autopower är hur nöjda som helst med sina bilar faller ganska fort. Vad är det som säger att din bil rostar mindre för att du inte skriver på ett forum? Flertalet E46 och E39 ägare som blivit drabbade av rost tycker med högsta sannolikhet att det är så pinsamt att de väljer att hålla tyst om saken. Jag delar Kristoffers uppfattning om att rostskyddet på E36 med flera äldre Bmw modeller var betydligt bättre än vad det är på E46 och E39. Karlhilding: Jag har inte nämnt volvo i denna tråden, det var det du som gjorde. Man hatar inte ett bilmärke för att man inser dess brister, detta verkar du dock ha väldigt svårt och förstå. Länk |
|
|
Bjerser: Jag delar wendtans åsikter och tillägger garantiaspekten. BMW har hittills varit väldigt generösa med goodwill-garanti, detta har i mångt och mycket räddat BMW:s rykte. MVH Christofer |
|
|
Nja det är väl inte bara för rosten som du Wendan skriver negativt om BMW. Jag har bara konstaterat - att du av någon anledning - skriver negativt 9 av 10 inlägg. Undrar också varför du "älskar" att vara här när du insett - som du själv skriver - att BMW har så många brister att du gått i från märket. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
crille82: Lexus IS 250 -06 får betyg 2 i Vi Bilägares rostskyddstest, BMW 320i -05 får betyg 4. När jag M-testade Lexusen blev testgubben bedrövad och tyckte jag skulle rostkyddsbehandla den så fort det gick, för underredet var ingen fager syn det heller. Toyota har ganska nyligen återkallat 870 000 bilar i USA och Kanada p.g.a. rostproblem. Så att Lexus/Toyota skulle vara bättre på rostskydd än BMW ställer jag mig väldigt tvivlande till. Däremot så har jag en Toyota Yaris som är 10 år och har gått 23500 mil utan någon rost alls på karossen, medans min Lexus, som sagt, rostade efter mindre än 3 år och 6000 mil. Så enskilda upplevelser kan variera enormt mycket. |
|
|
Karlhilding: Jag har aldrig skrivit att Bmw har så många brister att jag gått ifrån märket. Jag ser många fördelar med Bmw som bilmärke, men deras rostskydd är inte en av dem. Och det är just deras rostskydd som diskuteras i denna tråden. Jag kommer garanterat äga fler Bmw bilar framöver. Att du tror att jag hatar Bmw som bilmärke över allt annat är din sida på myntet, inte min. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.