AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.542

E39 M5 går ryckigt när den är kall.

Sida 2 av 2
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
PederF: Jag bytte termostat i helgen, pga att den gick sönder, och nu går kärran _verkligen_ ryckfritt. Det hjälpte att byta de ovan nämnda slangarna, men med ny termostat försvann _alla_ ryck-tendenser.
Jag har förmodligen kört med kass termostat några månader, och gradvis har den blivit allt sämre, för jag har upplevt en gradvis uppbyggnad av ryckningarna vid gaspådrag vid låga varv. Vette fasen exakt hur en dålig termostat hänger samman med en ryckig motor, men det verkar finnas ett samband.
Kanske läge att byta för dig med? Det är en enkel procedur, och en ny termostat kostar under 500 SEK på Mekonomen.
Tack för tipset, var sitter termostaten??

Jag funderar dock på att börja med att köra diagnostik på bilen och se om den gnäller på något speciellt.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Den sitter mitt i motorns centerlinje, mellan VANOS-enheterna, strax bakom huvudfläkten.
Jag skrev lite om hur jag gjorde här:
Länk

Jo, en diagnos ska du självklart också köra.
Jag har också haft problem med ryckningar när motorn var kall... Då var de en lmm som var trasig. Om ja körde plattan i mattan på 4 ans växel, så bröt motorn vid 4500rpm för mig, gick in in nått felprogram. annars så märktes de inte ens att den var trasig. DE är enkelt att kolla om en lmm är trasig, låt motorn gå på tomgång och prova att koppla ur dom en i taget. blir de ingen förändring på motorgången när du drar ut kabeln så är de mest troligt trasig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.