|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad kan tänkas vara fel när bilen går lite ryckigt när den är kall? det rycker inte mycket och motorn låter inte som den går ojämnt på något sätt När bilen är varm går den klockrent genom hela registret.. Nån som har någon teori? | |
|
Jag har samma erfarenhet. Jag tror dock inte att det måste vara nåt direkt FEL, och jag har för mig att S62 har rykte om att "runs like a pig" när den är kall. Eller anser du att det är nåt som uppstått med tiden? |
|
|
Har inte haft bilen så länge.. så kan inte uttala mig om det kommit med tiden.. Några fler som upplever desamma med sina bilar? |
|
| Det är ganska normalt att de inte går helt perfekt första 1-2 minutrarna. | |
| Min gick lite ojämt när den var kall tidigare.Sen satte jag dit två nya orginal lmm och den går nu jämnare än min nya 325a när den är kall:) | |
| LMM.. den sög ju.. ;) | |
|
tror jag hade samma fel. jag bytte mina vevhusventilations rör ( tror de heter så). vet inte vad det har med grejen att göra att den rycker som fan när den är kall, men det hjälpte iaf. rycker ingentingn nu. slangarna var mjuka som cykelslangar, nu sitter det hårda fräscha =) kopplade loss batteriet för att "nolla" bilen oxå. kanske bara var det. hur som helst är jag nöjd. |
|
| Ah, vevhusventilationsrören bytta! Det ska jag prova! Tack för tipset! Det är förstås rätt; inte fasen ryckte en fabriksny M5 E39, det kan aldrig ha varit så. Och alltså måste nåt ha försämrats med tiden... | |
| JA, rören ska bytas.. låter billigare än LMM så det börjar vi med :D | |
|
Fanns tydligen mer än ett rör för vevhusventialtionen, vilken var det du bytte? Länk |
|
|
Jag kör med ett Green cotton sportluftfilter i min M3a. 100 mil efter att jag hade rengjort filtret och sprayat ny luftfilterolja så började min bil "tveka" när motorn var kall. Så min rekommendation är att ta lös BÅDA LMM och rengöra med elektronikrengöringsspray. Troligtvis satt det lite smuts på LMM. Nu tvekar inte min bil längre när motorn är kall, ett hett tips! /Jonas |
|
| Använde du det på tråden i LMM ? | |
|
Japp. Det är väl ingen tråd, ser mer ut som ett metallstift. Denna operation funkade för mig iaf. /Jonas |
|
|
nr 16 och 11 ser det ut att vara. när jag hade problem med lmm så var det över hela registret. den var orklös över hela registret, den varvade ur men inget hände. |
|
|
DaniM5: Titta igen. Är du säker på nr 16 och nr 11? Nr 11 är en slangklämma...partnummerpositionsnumren är INTE inringade. Måste få veta vilka rör/slangar som ska bytas... |
|
|
hehe sorry var lite snabb i svaret, slang 14-15 och 9-10. när du pratar med bmw, säg bara att du vill ha dom undre oxå så vet dom direkt. |
|
|
Bra! Tack! Jag ska genast byta! Återkommer med feedback när jag har bytt... |
|
|
Feedback: Nu har jag bytt 14 och 15 (men inte 9 och 10) och kallryckningarna ÄR NU BORTA!!! Det är extremt enkelt att byta 14 och 15, och de kostar ungefär 200 SEK på BMW, så om ni har ryckningar i motorn när den är kall, så är detta ett kanontips verkligen. Jag har ingen aning om varför detta hjälpte mig, för de gamla slangarna var inte trasiga eller så, men ändå... Tack för tipset DaniM5! |
|
|
kanon! kul att det löste sig!! |
|
|
Jag har bytt 14 och 15, fortfarande kallryckningar tyvärr :( Är det mycket meck att byta 9 och 10? hur mycket måste man skruva bort för att komma åt dom?? |
|
|
Fan då, det _var_kanske för bra för att vara sant ändå. Men för mig hjälpte det verkligen, och det håller i sig. Det ser ut att vara en del meck att byta 9 och 10, men oöverstigliga problem är det inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.