AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.339

E39 -sardinburken, något för barnfamiljen?

Sida 1 av 2
Transocean
Länk

Påkörd av en gammal Fiat skåpbil/minibusstaxi.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bleh :(
Man vill inte se sådant. Gamla bilar är verkligen skräp att krocka med. Kände mig långt tryggare när vi hade A- och S8 som familjebilar.
Transocean
Tänkte på en sak...det snackas så mycket om EuroNcap numera där stort sett alla nya bilar får 5 stjärnor, vad skulle hända om dessa bilar fick krocka baklänges? Kan det vara så att all säkerhetssatsning idag formas för att endast klara av EuroNcaps tester för bästa möjliga marknadsföring...dvs falsk säkerhet?

Här satt det tack och lov inga barn eller andra personer bak i bmw:n, men även föraren och passageraren blev allvarligt skadade båda två.

Körde på en stillastående Chrysler Voyager bakifrån med en tung lastbil med totalvikt på 16000 kg för 10 år sedan. Farten var närmare 50km/t när det small. Den av Collin, vägverket och EuroNcap då så ratade "livsfarliga bilen" (Chryslern) såg mycket bättre ut efter krocken än denna Bmw:n trots mycket större krockvåld. Föraren steg ur och skakade lite på huvudet.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
EuroNcap tar väl hänsyn till hur "vänliga" bilarna är mot fotgängare osv, dvs inte bara hur bra en bil klarar att krocka.
Stora bilar, som S-klass, Audis A/S8-serie och BMW 7 (?) brukar inte ens testas i EuroNcap, men är antagligen långt säkrare än småbilarna, om man nu inte är fotgängare...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Edit/tillägg: jag frontalkrockade med en nyare Avensis med min stackars S8 och kan meddela att min otestade, ostjärnade bil totalt demolerade den så omtalat säkra Avensisen. Drygt 2 ton tyskt aluminium skickade plast-Toyotan 25-30 meter bakåt trots att vi höll ungefär sammaa hastighet.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag tyckte också att passagerarutrymmet såg hyfsat intakt ut till en början, men kollar man närmare så ser man att baksätet har pressats uppåt och frammåt mot framstolarna. Baksätets sittdyna är pressad mot framstolarna, som i sin tur ser ut att ha kollapsat bakåt. Inte bra alls om man tänker sig att barn/barnstolar varit placerade där. Inte annars heller förr den delen. Skrämmande...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det ser inte alls bra ut...
Men, bilen kan tidigare ha varit krockad och blivit lagad.
Om så är fallet, så är konstruktionen försvagad och bilen är inte alls lika styv som den var från fabrik.

mole
Många glömmer att 5 stjärnor på en Clio inte gör den lika bra som 5 stjärnor på en Mercedes 600
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Euroncaps största brist är att om en Clio får 5 stjärnor så bedöms krocksäkerheten bara mot en bil av samma storlek/vikt och inte mot en större bil som tex e39:an.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Påminner mera om en e46 än e39 ??

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
E46 compact touring :P
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
hasso - Ja efter krocken gör den det - med avseende på baksätesutrymme och lastförmåga.. Men kollar man dörrhandtagen så ser man att det är en E39. Tyvärr.

Jag förstår egentligen inte problemet, av bilden framgår inte vilken fart bussen och E39:an hade vid krockmomentet. Ponera att E39:an stod still och bussen rände in i cirka 80km/h. I det fallet tycker jag inte att skadorna är särskilt förvånande på E39:an.

För att sådana skador ska uppstå så måste bussen ha haft en rejäl fart.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag hade varit mer orolig i en bil som inte knycklas ihop, då all krockkraft fortplantas till passagerarna.
Bilen är konstruerad för att vika ihop sig.
Dock så har inte BMW toppbetyg för whiplash förebyggande. Där finns mer att önska.
Och Ja, krock bakifrån ingår i NCap.

Sen kommentaren S8 vs Avensis? Förstår inte vad du vill få fram?
Det är väl fysik 1.0 att en tyngre bil flyttar på en lättare? Ta S8:an mot en lastbil så ska du nog se att s8:an far samma väg som avensisen.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hubbe325: ja, det är ju precis det jag säger! Ncaps stjärnor säger inte ett skit.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Lus:
Det är väl å ta i??? NCAP säger en hel del om hur bilens deformationszoner är designade och hur bra man lyckas skydda passagerarna mot en viss mängd energi???
Klart att resultatet ändras när motparten blir tyngre, men likaväl kan du nog en 2-stjärnors och 5-stjärnors bil behåller rangordningen i en sådan situation också, DVS att det ärr tryggare att sitta i en 5-stjärnors bil oavsett.

Jag vill påstå att den så mycket refererade Folksam undersökningen är minst lika opålitlig vad gäller säkerhetsvärdering.

MVH
Sakke

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Okejdå, lite. Men Fysikens lagar är ju ändå rätt klara: Mest stål och kinetisk energi vinner ;)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I så fall borde ju S8an ligga risigt till. Är ju bara aluminium i den...

;-)

--------------------------------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Löv: jo, men alu väger mer än riskokad plast :P
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ända tills du själv kör av vägen och in i ngt hårt, då har du 2+ton som pressar dig in i betongfundamentet.
På samma sätt som du vinner av hög vikt och fart, då förlorar du då du inte krockar med ngt löst.

NCAP graderingen är endast krockar mot fasta föremål, eller sådana med lika vikt. Alltså måste man förstå att en 5+ V70 är säkrare än en 5+ Smart.
Minibussar från slutet av 90-talet, som denna, är nog ändå bra krocksäkerhet på , de är ganska hårda att krocka mot, eller som i detta fall bli påkörd av, en V70 hade säket också trykts ihop rejält i denna smäll.

/Peder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.