|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Hur ser ni på att köpa en importerad e46 typ 325 eller 330? | |
| Inga konstigheter. Man kollar samma sak som en svensksåld bil! Den enda skillnaden skulle vara om man vill ringa någon gammal ägare, det kan ju bli lite svårare :) | |
|
Håller med, inga problem att köpa import så länge historiken och dokumentationen är ok, dvs samma koll som man bör göra på en svensk såld bil. Begär utdrag från BMW över garantiåtgärder, de loggas centralt och med miltal och datum. Dessutom kan du ringa till de verkstäder som servat bilen för att kolla upp att stämplarna är "äkta". Helt nyimporterade bilar som säljs av mindre handlare eller privatpersoner skulle jag kolla extra noga. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Tack för svaren! Känner mig dock konfunderad, har en bekant som som handlat med bilar och han avråder mig starkt från att köpa bilar som är importerade från Tyskland han menar på att man kan få precis vad som helst! |
|
|
rosan911 såklart kan man få vad som helst när man köper imp. men vad säger att en svensk såld bil skulle vara bättre ? Man skall alltid kolla vad man köper innan man gör det imp. eller inte vet med 100% säkerhet svensksålda bilar som är skruvade så det är ingen garanti att en svensk bil inte skulle vara skum Ha de T Ps . att det skulle vara lättare att kolla en svensksåld bil är också en sanning med modifikation |
|
|
thom525! Jo det är absolut sant, men jag har fått för mig att det är mycket svårare att titta upp historiken på en tysk bil, rätta mig gärna om jag har fel! |
|
|
Lite svårare är det ju, inte lika lätt att få fatt i tidigare ägare eller beställa besiktningsprotokoll hos bilprovningen. Samt att serviceböcker går att förfalska ganska lätt (men detta gäller ju svensksålda bilar med). Garantiutdraget från tyskland är ju ingen garanti för att mätaren stämmer, endast ifall bilen har varit inne på ett garantiärende ganska nära exporten. ______ |
|
| Har ni några råd om jag hittar en bil på blocket som är importerad? Hur ska jag gå till väga för att kolla upp den, vilka varnings signaler skulle ni höja ögonbrynet för? | |
|
Av vilka skäl vill du just importera? Hittar du inte bilen du vill ha här? Kollade för ett år sedan samma sak och kom fram till att det inte skulle bli billigare alls, i alla fall med en bulvan som tar 20 000 eller så. Och utan bulvan ungefär samma pris som här. Men jag tittade förståss inte på de riktigt exklusiva modellerna i 5 eller 7-serien. Där finns pengar att tjäna. Modeller som kostar >500 000 här lönar sig bättre. Skall du köpa rätt standard kärra undrar jag om det är någon idé. Vid minsta problem har man rätt långa resor, och då bör man ha tjänat rejält på affären till att börja med. Men det är mitt resonemang, inte nödvändigtvis samma för andra förutom det som är fakta. |
|
|
Nip! Nej har inte tänkt att importera, tittar på bilar som redan är importerade! |
|
| Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jag skulle inte köpa en importbil. | |
|
Jag väljer aldrig bort en importerad bil, men gör man sin hemläxa och kollar bilen så gott man kan klarar man sig antagligen från att gå på en nit. Så länge bilen är i bra skick är inte miltalet det viktigaste. ______ |
|
|
Tre av mina BMW har varit importerade och jag kan inte säga något ont om dessa! Som alla andra säger, kolla upp bilen väldigt noga, vilket är självklart vid alla bilköp. Det enda som kan skilja är att det kan saknas någon utrustningsdetalj, t ex så saknade jag stolvärme på min E36, men hade i stället en fin och rostfri bil som inte hade sett vägsalt förren den importerades. Å andra sidan är det vanligare med t ex taklucka på importbilar, en mycket trevlig grej. Att sen vissa ser ner på importerade (vänta nu, alla bilar utom SAAB och Volvo är egentligen importerade!) bilar är bara trångsynt och dumt. Så hittar du en trevlig bil du gillar, privatimport eller ej - go for it! Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Jag har lite svårt att se vad man har att vinna när man köper importbil i Sverige. Så länge det finns svenska motsvarigheter av objektet så ser jag ingen anledning. Det billigare priset på objektet får du inte igen vid den senare försäljningen så varför krångla? | |
|
Många tyska bilar har mera utrustning samt att det över tiden såldes mer bilar i Tyskland, Italien, Frakrike osv varför det kanske är enklare att hitta just den bil med just den exakta utrustningen man vill åt. Men en bil som varit importerad för ett bra tag sedan, som man kan kolla upp på Bilprovningen, tidigare ägare och med den dokumentation som bör finnas ska väl funka exakt lika bra som en svensksåld. Bara för att den är importerad så är den inte automatiskt skruvad, vilket man ibland kan få uppfattningen... Men om den nyss importerats, inte ens fått en svensk ägare och säljs billigare än motsvarande svenska så skulle jag se upp lite. Det finns som sagt var svenska bilar som det micklas med oxå... Vi svenskar är inte ärligast på jorden. De flesta bilar som skruvas blir det dessutom på vägen mellan Europa och Sverige vad jag förstår. Det är ett större brott i Tyskland att skruva än det är i Sverige varför handlaren i tyskland inte vill syssla med sånt, om han är lite rädd som sin affär. Har bilen dessutom sålts iväg till Sverige via en Niederlassung (BMWs egna återförsäljarnät) så bör risken vara liten att bilen fixats till i tyskland. Och som nån sa alla bilar utom vissa SAAB och Volvo är faktiskt importerade... :-) Finns i mina ögon ingen orsak att skippa importerade bilar men dessa bör man kolla lite mer noggrant. Sen så har du hjälp av maggropskänslan när du kikar på bilen. Så kika på alla bilar som faller dig i smaken, kolla alla noga och känn efter vllken som känns bäst ohch GO FOR IT :-D Lycka till och bilarna du är intresserad av, 325 och 330, är finfiiina vagnar. Niklas Fransosen |
|
|
Jag har faktiskt ägt mer importerat än svensksåldt...tycker man får finare bil nästan,skonad ifrån lite vägsalt och iaf mer utrustning oftast.. sen hade väl jag passat mig för en rätt så nyimporterad bil som dom säger här innan, men är bilen inte mer än nåt år gammal hade väl inte kännts lika farligt... Man får titta lite på slitage såsom förarstol, ratt, växelspak, sånt går inte å dölja..även lyssna lite efter något klonkande i bakvagn...känna på växelspaken så man inte tror man sitter å vispar grädde lr nåt när man rör runt på den... Så jag säger låt inte de hindra dig, behöver inte vara mer ärligt för att de är svensksåldt...finns skojare i de här landet me, känns ju lite tråkigt bara att dom ska ge sig på vårt underbara märke bara :-) ///Henrik |
|
| Tack för alla svar! | |
| Okej att det är lättare att kolla historik på en svensksåld men hur många kollar upp vem som ägde bilen för 5år sen och sen ringer personen? Har ägt många bilar och ingen har då ringt mej och frågat om en bil.Hänt er? Dom bilar jag varit mest nöjd med har varit importbilar, mindre rost och mer utrustning till lägre pris. På en bil som är över 5år är miltalet på mätaren mindre viktigt utan det är skicket som avgör anser jag. Bytt motor på en bmw 528 e39 som gått 16000mil pga att oljeavlagringarna i motorn satte igen smörjningen, serviceboken såg riktig ut och var svensk såld. Har också haft en importerad 328a e36 med 32000mil utan bok som fortfarande gick som när den var ny. | |
|
Kom just att tänka på att försäkringsbolagen tar mera betalt för att försäkra en priv.importerad bil än sv-såld. Diskriminering, om ni frågar mig! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Inte diskriminering - det är statistik. Importerade bilar är inblandade i fler stölder. Det är konstaterat. En hel del bedrägerier med importer har skett vilket dragit upp premien. Men statistiken hos försäkringsbolagen är olika per bolag. Det är långt ifrån alla försäkringsbolag som har högre premier för importerade bilar. Det är bara att kolla runt. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Har hittat omhäftade service böcker bilar som blivit servade en söndag ,bilar som har framalmpor som är totalt blästrade men inte gått mer än 5 t mil det finns mängder med saker man kan ta på men magkänslan är också viktig. Jag tycker att man skall kolla med en BMW försäljare som har koll han kan oftast kolla miltal på ditt objekt när du tittat på allt det andra så den inte är skruvad Ps. 4 av mina 7 BMW,s har varit importerade och har sällan eller aldrig sett bilar som har haft mer utrustning tänk själv vårt land har 9 milj invånare och övriga Europa har många många fler ( har ingen siffra här ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.