AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.353

Skakningar i ratt vid inbromsning

Sida 1 av 2
9
Gösta F
525iA Touring-02
När jag bromsar lätt så skakar det ordentligt i ratten men om man trycker ordentligt på bromsen så funkar det klockrent..
Bytt skivor och klossar runt om men problemet kvarstår...kan det vara något i framvagnen som är orsaken?

525 touring 02:a 18000 mil

Tacksam för tips

M v h / Gösta
Hi
12
Hillmar
525 tds -97
Det er ofte casterstagene som er synderen ved slike symptomer. Hvis du i tilegg har lett risting mellom 80 og 110 er det sannsynligvis de...
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
på min var det venstre caliper stempel som gikk trøgt når jeg hadde samme problem,etter en overhaling ble det bra,men på e39 kan det være fler ting som gir samme symtom spesiellt dårlige casterstag bussningar.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har samma problem, bytte skivor, Brembo, de slog sig efter typ 50 mil. Ska byta till EBC skivor nästa vecka.Länk Jag har inga andra vibrationer än vid bromsning. (Det kan jag vara nöjd med med tanke på alla vibrationstrådar...)

Återkommer när jag bytt skivor.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Det är oftast det Undre/bakre som är boven i fråga när det gäller bromsvibbar Länk
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Festlund, har man inte andra vibbar då också?
Visa användare
32
Rally_Harry2
540ia Touring -00
Har haft samma problem nya skivor å klossar å ändå vibrerar det.. felet va ett bromsok kolven gick inte tillbaka å då låg bromsen på så skivan vart het. fick byta ok sen en skiva till sen har det funkat klockrent
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Gösta F. Med största sannolikhet är det bussningarna i de främre länkarmarna som gett sig. Dessa ger exakt de symptom du beskriver, vibrationer vid lättare broms men inte vid hård. Antingen byter man hela länkarmen med p-ända vilket jag skulle rekommendera då just p-ändan kan vara svår att få loss utan våld. Den kommer kanske ändå att ge sig snart om man bara byter bussningen. Ska du byta själv rekommenderar jag ebay.de, över halva priset (inkl. frakt) mot vad som tas ut i Sverige. Och att du räknar med heldag med bilen. Det är tyvärr mycket som ska tas bort under bilen för att komma åt ändan med bussningarna.
Det kan så klart vara en trög bromskolv också men då borde man märka av andra symptom också, som heta fälgar etc.

------
BMW CS #04839

fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Ska du byta hela casterstaget vilket rekomenderas så du inte får ett stag med ny bussning och halvdan p-ända så är det ett relativt enkelt jobb.
Det enda du behöver ta bort för att komma åt det främre staget är plastkåpan under motorn men det är oftast det bakre (det raka av dom 2) som ger upphov till bromsvibbar då det är det som håller hjulet i en rak possition.
cb
19
cbengtsson
530 iaT -01
M5 -89
Hade exakt samma symptom. Bytte båda främre/övre länkarmarna och vips var det så bra som nytt. Det ska sägas att jag innan bytte båda bakre/undre länkarmar, skivor, hjulnav samt styrstag utan att det blev bättre. (Hade kört på en refug som tog illa..)
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
festlund. Jag var tvungen att ta bort fler små kåpor/lock och bromsluftskanaler för att komma åt bussningsändan till casterstaget, och alla skruvar är inte så enkla att komma åt. Så därför skribre jag att man får räkna maed att det tar lite tid. Så ingen börjar panikmeka en sen söndag eftermiddag och inte blir klar till måndag och arbete.
Sedan rekommenderar jag att man först hissar upp bilen och tar av bakre/undre motorkåpan så att man ser lyftpunkten mitt på motorbalken ordentligt, för det gör man inte med kåpan på plats, så man kan hissa säkert där sedan och palla upp den på ordinarie domkraftsfästen på sidorna. Två lyft bara där alltså. Detta gjorde att jag faktiskt struntade i att sätta tillbaka den bakre/undre motorkåpan för enklare reperationer i framtiden. Vilket jag inte ångrade när jag senare fick byta startmotor.

------
BMW CS #04839

mickeh
olaO har du köpt/provat EBC skivorna än?
vill gärna höra hur det blev.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tyvärr inte, de är tydligen restade så det dröjer en eller två veckor till, jag återkommer, jag lovar.
mickeh
Hur kom ni fram till att det var casterstagen? Kan man se eller känna att de är glapp eller bytte ni bara på måfå?

Skakningarna i ratten förekommer inte alltid utan kommer och går, oftast vid 80-110 km/h. Har bytt skivor flera gånger och då har det varit bra i några hundra mil men sen har det börjat igen.
mickeh
Efter att ni har bytt casterstagen, har ni bytt skivor då också?
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag lovade att återkomma, har ej bytt skivor då mekonomen som jag beställde dem av aldrig hör av sig, de sa tre veckor i början av juni. Nu skiter jag i dem.
Får se om jag byter skivor senare i höst. Postar inlägg då.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
mickeh. Jag börjar alltid med att se till att skivorna är ok, enkelt och gratis för mig som kan svarva dem på jobbet. Finns det fortfarande vibrationer kvar är det till 99% bussningen är i främre länkarmarna på E39 (eller bussningen i bakre länkarmarna om det är en E34). Man kan dock ganska enkelt utesluta skivorna om det inte vibrerar något vid lätt eller hård bromsning, utan bara vid "normal" broms och i hastigheter ungefär mellan 60-100km/h.

------
BMW CS #04839

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu ringde de från Mekonomen!
Tydligen varit restat ända tills nu.
Hämtar EBC skivorna imorgon, återkommer under helgen när jag de sitter på.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Klockrent!

EBC + redstuff känns riktigt bra och vibrationerna vid inbromsning försvann.
Blir spännande att se om det blir något tillbaka på de gamla Bremboskivorna som reklamerades.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
olaO. Jag har också reklamerat Brembo-skivor på Mekonomen, och fick ingenting. De hade mycket riktigt mätt upp ett kast. Men påstod också att de hittat ett märke där skivan sitter mot navet och menade på att det var mitt fel, att jag inte varit noga vid monteringen. Rent bullshit, jag är j-vligt noga när jag mekar. Men så sade de och jag fick inget. Bättre lycka för dig!

------
BMW CS #04839

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Reklamationen på Brembo skivorba gick igenom! 2200 kr tillbaka! Skönt. EBC skivorna går finfint, ingen tillstymmelse till vibrationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.