AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.064

Bilen rycker, nån som har vart med om det?

Sida 1 av 2
Hejsan, jag skulle behöva fråga om det är nån mer som har vart med om att bilen rycker. Vi har funderat på vad som kan vara fel och kommit fram till att det kan vara nått som heter luftmassemätaren eller att det kan vara bensinfiltret under bilen som det kan ha fastnat en massa skit i. Har nån vart med om det som har nån annan ide om vad det kan vara ? :)

Therzz
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vad är det för bil?auto/manuell
Det är en manuell bmw 318i sedan (E36) - 95

Therzz
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Beskriv felet lte till rycker det under bilen?har ni kanske nyligen bytt olja kanske det har hamnat lite olja utanför typ på motorn.
Nej det vart efter att pappa bytte generator och var ute och testkörde. Alltså det är svårt att beskriva hur den rycker på för vis men skulle jag försöka beskriva så är känns det som om bilen får för lite bensin, att den nästan är påväg att lägga av. Fast den lixom rycker istället. Det har hänt att den lagt av på tomgång.

Therzz
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
okey okey jag tror jag läste lite fel tror jag :)ska kolla upp lite vad det kan bero på alltså blev det så efter ni bytte generatorn?
okej vad snällt :) ja han bytte generatorn och provkörde sen och då började den rycka. han har tydligen kollat om bilen får luft genom att dra ur nån sladd i luftmätaren och då dog bilen direkt.
Det kan vara att jordkabeln som jordar motorn i chassit glappar.
Prova att dra en startkabel från någon järndel på motorn till chassi (förslagsvis en fjäderbensmutter eller dylikt).
Prova att varva lite, om den går rent då så är det jordkabeln som glappar.
Då får ni antingen byta ut den gamla och rengöra vid kontaktställerna eller bara dra en ny tjock från lämpligt ställe i chassi till lämpligt ställe i motorn.

Mvh
/T
okej, jag skrev och berättade för pappa om jordkabeln men han tror inte att det är den. Nån som vet ur man ser om en luftmätare är sönder?

Therzz
bilen rycker inte så länge den är kall, det börjar när den blir varm.

Therzz
Pl
119
Placeboboy
320d GT -14
520d Touring -14
sportfilter monterat?
Nä inga sportfilter, bara vanligt luftfilter.

Therzz
Nu har vi testat att byta bränslefiltret under bilen men den rycker fortfarande, usch för biljäveln!

Therzz
Kamaxelgivaren kan ge en ryckig gång om den börjar bli dålig. Har ni kollat denna?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tändning?
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Om felet kom när din pappa bytte generator....då har det nog troligtvis med det att göra......=)
kontrollera hur mycke generatorn laddar,samt om batteriet är fräscht,det är nämligen så att för dålig spänning till elektroniken kan ge liknande symtom..

"Kamaxelgivaren kan ge en ryckig gång om den börjar bli dålig. Har ni kollat denna?"

Vart sitter givaren till den då?
Har en bekant som hade samma problem med en bil förut och han bytte batteriet sen var det bra igen. Kanske ska prova det då? :) Tack för hjälpen, men ni får fortfarande komma med fler förslag på vad det kan vara om det visar sig vara fel.

Therzz
Skulle det funka och prova att flytta laddningsregulatorn till den gamla generatorn om det inte är batteriet det är fel på?

eller om det kan vara kamremmen?

Therzz
ha
395
haknil
330 Xi 02
om bilen rycker när den är kall är det väl ganska normalt eller?

Håkan
"om bilen rycker när den är kall är det väl ganska normalt eller?"

det är ju det den INTE gör, den börjar när den är varm.

Therzz
och sen kan ju jag tycka att ryckningar i bilen när den är antingen kall eller varm egentligen inte är normalt det heller.

Therzz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.