|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Senaste veckan så har bilen stått på BMW Mölndal pga motorproblem. Verkstaden trodde först att jag tankat med diesel men det alternativet kunde snabbt undanröjas efter att jag dels kollat pumpen och även fått ut ett kvitto. För att dela med mig av erfarenheten och även visa hur alla medverkande parter fungerar så klistrar jag härmed in mina anteckningar: Tisdag 16 juni: ca 19:00 Tankar bilen med 95 oktan, ca 600:-. Tank 4. Onsdag 17 juni: 08:30 Startar bilen, avgasknall vid bron, svänger åt sidan och stannar vid gasklockan pga ojämn gång på låga varv. 08:45 Pratar med BMW Assistance, dom skickar bärgare. 09:30 Bilen bärgas till BMW Mölndal 10:00 Pratar med BMW Verkstad Mölndal, *****. Bilen ska kontrolleras under morgondagen. 11:00 Pratar med Jet, *****. Ska skicka reklamationsblankett och kopia på kvitto. 11:15 Pratar med Orginalförsäkringar, *****, tele *****. Ärendenummer *****-090617 Får 6 dagars gratis hyrbil via BMW Assistance. En BMW 118 -09. Efter 5min väntan får jag nycklarna till bilen då den var precis inkommen från tidigare kund. Bilen kostar 25% av redan rabatterat pris efter 6 dagar. (se nedan) 33:- per dygn + 3,4 per mil 1-serie 39:- per dygn + 4.1 per mil 3-serie Inget alternativ för fria mil. 0771211210 för bokning. Sixt kan erbjuda för 45:- totalt 3-serie + 4,5 per mil Torsdag 19 juni: Pratar med BMW Mölndal, *****. Får besked att dom inte hinner titta på bilen innan midsommarhelgen. Måndag 22 juni: 11:00 Pratar med BMW Verkstad Mölndal, *****. Pga sjukdom så hinner dom inte titta på bilen under dagen. 14:30 Pratar med Orginalförsäkringar. Tillåtelse att plocka ut hyrbil ytterligare 5 dagar. 16:15 Pratar med Hertz. ***** Får ha från Sixt BMW 118i till fredag eftermiddag. Om bilen inte är klar så får jag en Klass 3, grupp D bil tillgänglig fredag morgon hos BMW, troligtvis en V50. Avbokning senast torsdag lunch. Onsdag 24 juni: 12:30 Pratar med BMW Verkstad Mölndal, *****. En vanos som gått sönder. Bilgarantin gäller inte. Ska ringa försäkringsbolaget och återkomma. 12:45 Pratar med Biltorget. Påstår att deras 6-mån garanti bara gäller delar som gått sönder och varit trasiga vid köp. Vill att försäkringsbolaget ska stå för kostnaden. 13:15 Pratar med, Orginalförsäkringar, *****. Går den på försäkringen. Självrisk 1500:- 15:00 Pratar med BMW Mölndal, *****. BMW står för materialet, jag står för arbetskostnaden (ca 3000:-) Tar ändå detta på försäkringen för 1500:- 16:00 Plockar ut bilen. Försäkring: Orginalförsäkringar "Prova på 6-mån" (fås via bilköp hos bilhandlare) Måste säga att jag fick ett bra första intryck av "systemet". Det enda som egentligen inte kändes rätt var att jag fick vänta en hel vecka innan dom ens tittade på bilen, vilket är en sjukt jobbig väntan på en så pass "ny"-köpt bil (har bara haft den ett par månader) Hoppades på att högtalarkittet skulle ligga i bagaget när jag plockade ut den med icke. Enligt BMW så ska det dock va på väg. Den som väntar på något gott... |
|
|
Idag så fick jag hem högtalarna samt nya dörrlister! Förhoppningsvis montering i helgen. |
|
| dd88: Hur gick det med högtalarna? Blev ljudet bättre? Hur mkt bättre? Jag går själv i tankarna att inhandla "Alpine" kitet hos BMW men ställer mig frågan vilken förbättring man kan vänta sig. Ljudet idag är hemskt. | |
|
CW: Har tyvärr inte fått i dom i bilen än, ligger fortfarande i ett hörn av vardagsrummet. Första dagen på semestern idag så det lär inte dröja allt för länge. Om någon i Göteborg- eller Vetlanda-trakten känner sig manad eller har erfarenhet så tar jag gärna all hjälp jag kan få. |
|
|
Jag väntar ivrigt på högtalarna då jag köpt en 320d med samma stereo. Tror ni man kommer att behöva plugga in en baslåda också? BTW vart blev du erbjuden installation för 1500:-? BMW Solna ville ha 8000:- vilket är ett skämt i mina öron! |
|
|
Bilia BMW Mölndal eller vad dom nu har bytt namn till, men det var i samband med att bilen var inne på kontroll och lite småfix. Enligt deras prislista så ska installationen ta 1 eller 1,5h (minns inte riktigt) och då går dom enligt gällande timdebitering. I verkligheten tar det dock mycket längre, närmare 2-3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.