AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.833

Ska jag slå till eller rata denna 2001 740iL?

Länk!

Jag är lite misstänksam när det gäller miltalen och det verkar som om det styrks av lite källor. Transportstyrelsen säger att den gått 119492 km 2008-09-08, men en amerikansk källa (carproof) noterar 2008-02-19 att den gått 188490 km.

Och så har vi annonsen som stipulerar en mix av km och miles, men i allt väsentligt indikerar det miltal som transportstyrelsen uppger.

Ok, jag vet att man inte ska kräkas över milen på en sådan här bil, men lite tips och råd är på sin plats, och jag undrar vad de mer Erfarna säger här, även om modellen i sig.

"Go" eller "No go", pruta eller vad?

mvh

/Viper

Lion with wings
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hoppa den bilen, ingen frisk människa köper en tveksam bil i örebro.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Hej
Det står 12400 miles i annonsen (19955km), vilket inte kan stämma.
Tror dom har missat en nolla, då stämmer det ganska bra med dom upgifterna du har.

///Johan
Jag har bett dem kommentera, och enligt dem så läser BMWE38 ut km på sin odometer fast mätaren går i mph (och km/h innanför).

Utgår man ifrån transportstyrelsens notering, och att de missat en nolla, så får man ihop dagens mätarställning sedan den kom till sverige (eller besiktades).

Milesnotering från USA den 19:e Feb 2008 är: 117122 miles (dvs, 188490 km).

Det jag undrar över är om nån slug en har dragit tillbaka miltalet exakt med kilometer och miles-skillnaden, och kallar det för km.

Jag behöver nog veta lite om odometerns funktion, om den går att ställa om mellan km och miles utan att det "syns".

//V

Lion with wings
Den ser inte ut att ha steptronic, borde den inte ha det om det är en så sen e38a.
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Amerikanarna fick aldrig steptronic till E38an. Dom kanske inte behövde det.. det gör inte jag iaf.

Steptronic var en option på USA 740 iL (liksom stolsvärme) om jag är rätt informerad. Däremot standard på 750 (vet inte om stolsvärmen, dock). Denna har inte stolsvärme och steptronic.

Nåja, det ska bli spännande att gå till botten med det här med säljaren. Eventuellt tar han bort den och säger att den är såld för att undvika strulet med en envis kund.

//V

Lion with wings
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
BMW har haft problem med V8:orna i USA. Amerikanarna har haft (har?) bensin med ett högre svavelinnehåll än normalt i t ex Europa och det mår inte Nikasil behandlingen av cylinderloppen bra av. Jag sökte lite snabbt på webben och det verkar som detta problem gäller M60 och inte M62 som lär ha cylinderloppen härdade med Alusil istället.

Hursomhelst, det kan vara värt att kontrollera detta. Sök på BMW+sulphur+Nikasil så hittar du nog om detta även gäller M62. Jag är inte helt säker.
Det är tydligen bara ett M60 problem. Här är en text från Wikipedia om M62:

"The aluminum alloy used to manufacture the M62 block contains high levels of silicon (called Alusil). The block is etched to expose the silica, creating a bearing surface in the cylinder. The earlier M60 V8 used Nikasil cylinder wall coating, which was abandoned for Alusil after the adverse effects of burning gasoline containing sulfur in nickel plated combustion chambers were discovered. All M62 engines use Alusil blocks, which is not subject to the corrosion problem associated with Nikasil."

Skön läsning för många, antar jag. Värre för andra... :)

//V
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Om den enligt carproof 2008-02-19 har rullat 117122 miles, och nu står på 124000 miles så känns det som det kan stämma.

Har den gått i rätt delstat så kan man ju hoppas att den är i bra skick rostmässigt, borde märkas vid en närmare besiktning av bilen. Att sitta här på ett forum och avfärda den bara för att det verkar rörigt med miles & km känns rätt löjligt.

______

Is
468
Ismo
735iA -87
hurr, fick ståpitt av att se bilen... tur man inte är så rik, för då hade jag varit lika fattig nu.

Hur som helst, innan jag hitta denna forum så googla jag efter en del om min BMW och snubbla över någon sida på tyska/knas engelska så fanns det instruktioner för att ändra KM till Miles och tvärtom i färddatorn.

Men att "skruva tillbaka" fick man programera om en chip, eller plocka från en skrotat BMW... fast som automations elektriker så är jag lite skeptiskt till den första uppgiften, måste finnas någon minnes krets och då räcker inte ett litet "chip" till det.
Men jag har haft fel tidigare, så jag är inte säker för fem öre.
Har hittat en annan 740 nu, och den verkar vara helt legal med massa mums till rätt pris. Emellertid har jag lärt mig en hel del nu, så den kommer jag inte att skicka till detta forum.

Men som föregående debattör så korrekt beskriver vad detta med att köpa en "gammal" BMW 740 handlar om: Ståpitt är ståpitt, och det kan icke förklaras med annat än att bilens dragningkraft överstiger jordens gravitation, och bilens pris är rent löjligt lågt om man hittar ett bra ex.

Ehuru, vilken 740 som till slut hamnar i min ägo är oklart ännu, och jag ska övertyga tjejen om valet också.

Som tur är tilltalar storleken henne... ;)

Lion with wings
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Har E38 lägre effekt i USA. Kolla upp bilen som tråden handlar om och den är reggad med 207 kW och inte 210?

535i -89 (såld)
740iA -93 (såld)
535i -88 (såld)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
207kw. Verkar vara en äkta pizzaracer så glöm den. Dessutom är den alldeles för dyr med den historiken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
USA använder ett annat mätsystem än Europa och besiktningen har inte förstått det och skrivit in det Amerikanska, M5 E39 har till exempel 394hk enligt det systemet. Länk

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.