AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.791

E91 otroligt bullrig?

Sida 2 av 3
I Vi bilägares bullertest i nr 11/2008 så hamnade ju 3-serien inte på någon vidare placering. Den kom på 23 plats av 35 och fick därmed en svag 2:a i bullerbetyg (av 5 möjliga). Det var en Touring med Conti SportContact2 -225/45 R17 som testades.

Kommentaren blev:
"Ingen favorit på skrovligt underlag. Då dånar det oväntat rejält från hjulställen"
En svag 3:a skulle det vara i förra inlägget. Finns det ingen redigeringsfunktion på det här forumet?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Min är hur tyst som helst, jag upplever den till och med tystare än min 323 E46 var.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Min E91 är också tyst. Den enda gång man tycker att det är bullrig är när den körs på grov asfalt.

Hur man uppfattat ljud är ju subjektivt och individuellt. Det är väl därför åsikterna går isär. Men man får utgå från att Vi Bilägare använt decibelmätare i sin test. Därför väger deras betyg tungt.
To
4
Tobak
320d EDE Touring - 11
Bytte precis bil från Golf V GTI med 18'' till BMW E91 med rft-däck. Så för mig har både ljudnivå och komfort förbättrats avsevärt.

Däremot tycker jag rft-däckena är spårkänsliga. Det stör mig mer.

Mvh

Tobak
al
25
albinson
325 Touring 2007
Ni som har bytt från RFT till vanliga däck - upplever Ni att (o)ljudet har förbättrats?

Man vill ju gärna inte slänga bort sina nya RFT-däck och köpa ny för att sedan upptäcka att skillnaden var minimal...

Jag kör på 225 fram och 255 bak så en del ljud får man väl ändå räkna med?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ja, det vore intressant att veta om det blir nån stor skillnad om man byter till vanliga däck i samma dimension?

Någon som gjort bytet och en jämförelse?
Det är ändå intressant att det är dom med 4-cyl som uppfattar bilen som bullrig.
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
jag fattar allvarligt talat inte vad alla klagar över. Kör med originaldäcken på min bil, 18" 225 fram o 255 bak, jag upplever inget högt buller alls, jag tycker istället att det är en av dem tystaste bilarna jag åkt och jag åker mycket lastbil och sådant också...

Sätt er i en budbil eller en renault och kom sedan o klaga på att era bmw låter mkt! stör det er så rejält så höj stereon istället, brukar funka galant ;D
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag upplever inte att min E91 är bullrig. Visst påverkar däckbredd osv men det är ju normalt.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Det finns ju en (många?) anledning till att jag föredrar att köra BMW istf renault eller nån budbil :-) Har 225/45-17" om nån undrar, continental sportcontact, om jag inte blandar ihop den med en annanbil...
e1
30
e1569
318d E90
Det vore intressant att veta vad ni som upplever era bilar som tysta resp bullriga kör på för däck. Jag har precis som bmwlundqvist Continental SportContact2 225/45-17" och vi båda tycker ju som sagt att de bullrar alldeles för mycket.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Som jag redan har skrivit så är det stor skillnad mot min med icke-RFT Michelin Primacy HP 225/45/17" jämfört med de tre provbilar jag körde med RFT, varav minst en hade just Continental SportContact2 225/45/17".

Jag har testat på exakt samma väg som jag körde med provbilarna och i samma hastigheter. Min låter nu inte alls på bra vägar, på sämre finns där ett däckbuller men mycket mindre än på provbilarna. Framförallt i lite högre hastigheter.

Min bil spårar också mindre, men om det beror på facelift (som provbilarna inte var) eller däcken låter jag vara osagt.

Så här finns iallafall en ägare av en 4-cyl E91 som är väldigt nöjd med bullernivån i bilen!
al
25
albinson
325 Touring 2007
det jag är intresserad av att veta är som sagt var om någon har bytt däck på sin bil och märkt någon större skillnad.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Kör Bridgestone 17" RFT på min, inga problem med buller, tvärtom - går tyst och fint.
Jo
1.160
Joofa
Jag har bytt från Continental Conti Sportcontact 2 (RFT) till Dunlop SP Sport Maxxx (ej RFT). Jag kan inte påstå att de vanliga däcken gjort bilen så mycket tystare. I så fall marginellt. Däremot har bytet varit mycket positivt vad gäller komfort, väghållning, mindre spårning.

Med andra ord skulle jag inte rekommendera att byta om det bara är för att få mindre buller i en E9X. (Tycker över huvudtaget inte de E9X jag kört skulle bullra speciellt mycket jämfört med likvärdiga bilar).
Jo
1.160
Joofa
Glömde säga att det var 225/45-17 på både de gamla och nya däcken.
al
25
albinson
325 Touring 2007
OK, då blir det nog att avvakta tills jag har kört slut på mina däck.

Det borde ju rimligtvis vara stor skillnad mellan olika fabrikat på RFT-däck, så det vore väldigt intressant att veta fabrikatet på däcken hos dem som upplever att det låter illa.

Kör ju själv på RFT och kan inte säga att det låter speciellt mycket. Sedan vet jag inte HUR mycket det ska låta jämfört med tex volvo, saab eller audi?
vi
3
vigg
320da xDrive -10
E91 Facelift
Mitt första inlägg och tyvärr ett tråkigt sådant. Jag instämmer till fullo när det gäller ljudnivån. Gick från Alfa till BMW för ett par månader sedan och vägbullret passar verkligen inte premiumsegmentet. Besviken. Ett väldigt stort minus på en i övrigt ganska genomtänkt bil. Jag kör nu på runflat vinterdäck 16tum (odubbat) och räknar med att det blir mycket värre när jag hänger på sommardäcken på runflat 17'. Något annat som jag också irriterat mig på är att vindrutan är närmast överkänslig mot stenskott - tunt glas eller vad är det frågan om?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.