AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.786

E91 otroligt bullrig?

Sida 1 av 3
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
HEj!

Är det någon mer än jag som snart tar till hörselskydd i era E91:or?
Det är väl mest vägljud som stör, men fan vad det stör.

Är det RFT däcken som är boven eller är bilen så dåligt isolerad?

Utvecklingen ska väl gå framåt, tar nästan hellre E34:an då den är betydligt tystare, för att inte prata om min fd E39. Saknar faktiskt (ljud)komforten i den.

För övrigt är E91an en mycket trevlig bil på de flesta sätt, men o-ljudet i kupén.... Hjälper det med byt till normala däck och passar vanliga däck på fälgar för RFT-däck?

Intressant att höra andra 3-serieägares åsikter och upplevelser.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har både en E91 och en E61 och jag kan nog inte säga att jag tycker E91:an är sååå fruktansvärd. Men visst är det skillnad.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Bytte till vanliga däck direkt när jag fick bilen, så jag kan bara jämföra med de provbilar med RFT jag körde. Och det är en markant skillnad i däckbuller!

Det var också ganska stor skillnad när jag bytte från odubbade vinterdäck (205/55/16") till sommardäcken (225/45/17"). Vinterdäcken var klart behagligare både i bullernivå och stötighet.

Så visst, bilen är inte jättetyst vad gäller buller med vanliga däck. Men bra mycket bättre än med RFT iallafall. Och jämfört med flera andra nya bilar i samma liga jag provkörde upplevdes BMW som tystast. Motor och vindbrus hörs inte ett smack på min.

Och ja, vanliga däck passar på fälgar för RFT. Lite besvärligare bara att kränga på/av.
Bayer_Aleks
Byt ut däcken till vanliga. Tycker personligen E90 jag hade va helt knäpptyst med 19 tummarna...men när sportfiltret åkte på och Remus avgassystemet så började den låta... :)
da
101
danielbas
318i Touring -09
Kan tillägga att det är först på grövre/sämre asfalt som däckbullret gör sig till känna. På fin väg är bullret lika med noll i min.

På provbilarna med RFT kvittade nästan vägkvaliteten, det bullrade oavsett. Och hastigheter i +90km/h var påfrestande för öronen... Om jag inte läst om alla nackdelar med RFT (vilket jag kan tacka detta forum för!) hade jag helt klart undrat varför i h-e en helt ny bil jag provkör ska låta så.

Men som tur är finns ju en enkel lösning på problemet! Och hålla tummarna för att man inte får punktering i en smal tunnel i Alperna... ;)
Har aldrig provat köra på RFT däcken men läst spaltmeter om dessa ock då inte positiva saker.
Frågan är varför man utrustar bilar med RFT däcken från början ?
Jag menar hur ofta kör man på vägar som kräver dessa däck ?
Idag försöker man minska vikten för bättre bränsle ekonomi/miljö så varför dessa däck då ?
e1
30
e1569
318d E90
Håller helt klart med om att vägljudet är riktigt störande. Köpte min 318d ny i februari så den levererades med vinterhjulen monterade, då var ljudkomforten ungefär lika som för vilken annan bil som helst trots RFT däck. Men när jag nu la på sommarhjulen (17" RFT) låter det fruktansvärt. Ljudet är riktigt jobbigt redan från låga farter, enda undantaget är om det är helt ny slät beläggning. Tycker nästan att det är pinsamt att ta med passagerare i bilen när det bullrar så hemskt att man knappt kan prata med varandra. Funderar på att klaga hos BMW, men de lär väl knappast gå med på att sätta på vanliga däck istället.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Upp till 70km/h går det an, eller om asfalten är obetydligt grovare än ett salsgolv, vilket är ganska ovanligt....
Håller med e1569, det är jobbigt att åka långresor i högre tempo och smått pinsamt att ta passagerare i en ny BMW där det inte går att föra en konversation i normal samtalston i motorvägsfart...

Skandalöst dåligt av BMW att leverera bilar med sånt här skräp som verkligen förstör en av bilens kvaliteter, som annars vore en låg ljudnivå, vilket är viktigt för mig och många andra.
SÅ kass trodde jag verkligen inte RFT var...
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Vet inte om det är seriösa fel på era bilar eller om BMW har jobbat extra med coupen?

Jag har inga ljudproblem i min E92 iallafall.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
e1
30
e1569
318d E90
Något som får mig att undra om olika exemplar är olika väl isolerade är det omdöme som Teknikens värld ger 3-serien. Såhär skriver de:

"Dessutom är bilen bra isolerad och vi lider inte av det störande vägljudet som drabbar moderna bilar allt oftare."

Kanske har de aldrig kört den i Sverige...

texten är hämtad härifrån: Länk
Jag kör på 19 tums med RFT och det låter faktiskt mycket.
Inga ljudproblem på E90 och på dom E91 som jag har hört.
Lägger märke till att nästan samtliga som klagat har 4-cyl motorer. Det kanske påverkar, dom motorerna är ju kända för att vara bullriga.
Gemini__
Men det verkar bara vara vägljud som upplevs som störande, då spelar motorvalet ingen roll.

Tråkigt att köpa en ny bil för att sedan upptäcka att den har undermålig komfort. Hoppas det löser sig när riktiga däck monteras.
Jag tror inte alls att det är de 4-cylindriga motorerna som är orsaken. Min E46 har också högt vägljud. Motor och vindbrus hörs knappt alls. Det märker man när man kommer ut på nylagd asfalt. Bilen blir helt tyst.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Har kört drygt 13 k mil i mina två (sexcylindriga) E9X. Inga problem med vägljud utom vid slitna RFT-däck.

Mvh
Arese
Buspelle
Båda våra E90or; en med 4.a och en med 6:a, går hur tyst och fint som helst, båda på RFT-däck. Min jämförelse är i första hand med de E39or jag hade innan. Ingen större skillnad är min uppfattning. M5.an var väl möjligen bullrigast....
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Verkar som det skiljr från bil till bil? Kanske beroende på däckens storlek och fabrikat? Finns det bättre/sämre RFT?
Motorljudet och vindbruset är nog lågt tror jag , det går i varjefallinte att urskilja ur oljudet från däcken.

Jag var jävligt neggig mot Audi A4:an jag hade innan, en 2,0TQ -08, men den var i varjefall tyst i kupén, tråkig som fan, men man var inte uttröttad av buller ivarjefall.

ALLT är bättre på BMW:n förutom just ljudkomforten och för mig är det viktigt, som jag skrev tidigare är E39:An en av de tystaste bilr jag haft/åkt i, möjligtvis med konkurrens av S-klassmerca, och en ny konstruktion ska väl inte vara sämre än en bil från 90-talet, även om däcken bilen levereras med är kass, har man inte testat 3-serien med RFT -däck, eller har man haft extrapersonal från dövas förening inhyrd under testperioden?

Ni
958
Nip
320i-04
Rätt komfortabla är Yokohama Comfort drive(c-drive). I mitt fatt 225/55/16.

Den mest störiga vägbeläggningen är väl den lite ljusare med rätt mycket småsten överst, typ, som inte absorberar strålkastarljus så mycket som den nattsvarta aslfalten.

En del kupéljud är det. Inte så tyst som man kunde önska, men inte så det stör konversation i mitt tycke i alla fall.

Nattsvart nybelagd alfalt är ju knäpptyst med nästan alla typer av däck och med vilken bil som helst.
J-
534
J-A
325i T -08
Vi upplever (o)ljud olika som man kan se i inläggen.
Min personliga uppfattning är att vägljudet är högt på skrovlig asfalt.
Kör bara på 205:or Michelin Primacy HP (ej RFT) och bilen har M-chassi.
Sätter man komfort högst upp på önskelistan är BMW E9X ett dåligt val.

Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Blir väldigt förvånad när jag läser att även de med facelift E90 bullrar och har sig. Tycker min är extremt tyst och komfortabel även i över 200 km/h och då kör jag på 18" M RFT-däck...
da
101
danielbas
318i Touring -09
Har också icke-RFT Michelin Primacy HP nu, fast 225/45/17". Enligt flera tester jag läste fick dessa alltid bra betyg vad gäller ljud och komfort, så jag tror knappast att de är boven. Men de flesta vägar, iallafall i södra Sverige, är så pass bra att jag inte störs av däckbuller. E6:an skulle behöva ännu mer ny asfalt på sina håll dock...

Och som sagt, i jämförelse med Audi A4, Mercedes C180, Saab 93, VW Passat, Volvo V50, Peugeot 407 m.fl. som jag provkörde samtidigt som BMW, leder i mina öron E91 helt klart vad gäller komfort/buller. Audin var nog lika tyst men sportchassit klart stummare än BMW's dito.

Sedan är det ju alltid svårt att göra exakta jämförelser eftersom däcken är av olika fabrikat/dimension mellan bilmärkena.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.