AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.495

Min första BMW.

Sida 2 av 2
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Risken är nog bra mycke större med att du hittar en med riktig diff om du inriktar dig på en 535:a istället för 525.

Helt klart är ett en e34 535 är en rolig bil :) Eldade ur min lite idag, efter 210 släppte jag av :) Den kommer dit hyffsat fort ändå...

Beemer 4 Life!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Är själv 18 år och har en e34 som första bil, en 520 -92, alltså utan vanos.

Kan dock inte uttala mig speciellt mycket om prestandan då ja knappt kört med bilen efter vi hämtade hem den, har lagat all rost och ny lack är på g nu när som.

Iaf så kan jag tipsa dig om saker du ska titta på när du ska handla e34.

Rost vid bakflyglarna, rost kring tanklocket, bagagelucka vid skyltbelysning, inne i bagaget på sidorna mot plåten vid bakflyglarna, nederkant framskärmar och så givetvis tröskarlarna.

Motormässigt kan du efter varmkörning kolla om det finns vitt glegg på undersidan av motoroljelocket, om det finns så finns det vatten i oljan = sprickor i toppen eller kass packning.

Kolla kylfläktens viskokoppling genom att känna ifall det finns något motstånd i fläkten.

Kolla om det finns vibrationer vid kraftigare inbromsningar eller om det klonkar i bakvagnen vid gaspådrag osv.

Finns mycket mer men kommer inte på allt nu :) Kolla även in modellguiden / begagnatguiden här på AP.

Jag rekomenderar iaf att du ska köra på en e34 med 24V sexan, (M50). Mindre strul än de övriga motorerna, bara går å går. M20 har kamrem som måste bytas, känsliga toppar osv. M30 drar mycket soppa, behöver göras regelbundna ventiljusteringar, annars helt OK. M50in har separata tändspolar, så du slipper tänka på att rotor, fördelare behöver bytas som på M30. Det är även enklare att få tag på billiga M50 maskiner i bra skick om den rasar.

Så satsa på en 525a med M50 du, vanos eller inte är enligt mig skitsamma, häng inte upp dig på det utan köp en e34 med bäst helhetsintryck.

Lycka till!

Alpinabiturbo sammanfattar det väldigt bra. Kan inte annat än hålla med :).. Även fast jag har en 525 med m20 motor, men det kräver en del egna skruv kunskaper.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Är de inte skruvandet som är lite av charmen? O de handlar ju inte om o skruva isär motorn... O att den 525:a skulle gå snålare är ju bara bullshit då en 535.a har annan utväxling så den varvar 500 rpm mindre i 90km/h så kör man långa sträckor så är de lätt värt. Dessutom är de roligare med lite extra vrid om man nu vill busa lite ;)

Beemer 4 Life!
Bl
36
Blixt
525IA Touring-02
Köpte min första bil för snart 2 månader. En Bmw 525I vanos med m5 inredning och lite gråa kjolar. Köpte den här på autopower. Kan starkt rekomendera en sån. Man åker så j*vla skönt i den. Mycket bra första bil..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.