|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det dags för mig, som 18-åring, att köpa min första BMW. En dröm jag har haft länge och som nu kommer att förverkligas. Har vuxit upp med BMW under större delen av mitt liv så jag har 100% koll på modeller, effekt, utseende osv. Skulle uppskatta väldigt mycket om ni med lite erfarenhet om att äga dessa bilar har lite godaråd och tips att dela med er av! Som student har man det ju inte jättefett, så en budget på ca 15000kr är utgångsläget. Vill ha en relativt pigg kärra varför jag har kollat på de motororstarkare alternativen. Det ska gå att racea på kurviga småvägar mot polarnas bilar samtidigt som långa resor i hög motorvägsfart ska gå smärtfritt. Man får ju kompromissa lite såklart. Jag är mest inne på E34 525 24V men vanos, men har kollat lite annat också.. De ja har kollat på är: E28: 528i. Väldigt körglad om jag fattat rätt, men hur är dom på längre sträckor? E34: 525 24V Vanos, 530 och ev 535. En 530 med 6an är ju motorsvagare än 525an, hur märks detta? Vilken är roligast? Har fått uppfattningen om att 525an räcker ganska långt. Eller krävs det en 535/540 för att dessa ska bli roliga? Det verkar svårt att hitta en fräsch 535 för under 20000? E32: Det är väl egentligen ingen bil som är realistisk i nuläget , men när man ser bes + skattade 750i för drygt 10000kr blir man ju sugen! Bara att lägga ner? Tacksam för lite hjälp! =) | |
|
E34 som 525 är nog det som jag anser blir mest bil för slanten, pigg och rask. E28 är en charmig bil men ganska träig och allt annat än modern. E32 är som en E34 De Luxe, lite större och framför allt lite dyrare och en 750 för 10k finns risken/chansen att drift & underhåll får en studentekonomi att kapsejsa. Som en liten jämförelse med min E32a så kostar det mig cirka 2500:-/mån inklusive allt att åka en riktigt skön bil, ingen V12a men jag glider med stil. =) Det som är kinkigast för en student med liten möjlighet att påverka inkomsten är nog skatt och försäkring som är farligt nära stollerier för så pass gamla bilar! När det gäller 525or så är spannet på E34 ganska stort prismässigt och som så ofta sägs och lika ofta är en sanning, man får det man betalar för. Lycka till med införskaffandet av prima fortskaffningsmedel och jag hoppas att jag inte varit alltför negativ. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Visst är E28 en gammal bil men man åker otroligt skönt i den med tanke på åldern! Men jag ser den inte som ett alternativ på en studentbudget. Gammal bil kräver lite mer omsorg, och därmed pengar. Och alla utom 518i drar rätt rejält med bensin. Mitt tips är att hitta en välvårdad 525i UTAN Vanos. Det är inte så stor skillnad med eller utan, utan istället en finess mindre som kan gå sönder. Och en E34 kan man bruka året runt utan att skämmas, med det menar jag att det är lite synd att köra t.ex. en fin E28 året runt, tycker jag i alla fall. En E34 525i mer eller mindre kommer ingen att sörja, ännu. 525i är både "snål och pigg" och ger klart mest valuta för pengarna under 540i och M5. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Hade en E28 för något år sedan och under det halvår jag ägde bilen var det bara att tanka och köra men man kan inte förneka att den kändes fruktansvärt gammalmodig och osäker att åka i. E32 är i bra skick en helt fantastisk bil som är bättre än dom flesta moderna bilar! Satsa på en manuell 735! |
|
|
Hej! Jag ska inte moralisera altför mycket, men skall bara säga att du skall nog försöka att glömma racing på almänna vägar med din nyinförskaffad körkort och kort erfarenhet i bilkörning. Förresten, ALLA ska glömma detta. Vill helst inte vara i närhheten när detta sker. I tillägg så måste du tänka vad du har råd till. Att du klarar att köpa en bil är en sak, underhåll ett annat. DEt är ALLTID saker att reparera på en 15-20 år gammal bil. Glöm 540/535/530. 525i är nog riktiog(e3ller 518i) MVH Sakke |
|
| @JacaN Ingen racing på allmänna vägar mot polarna tack! I så fall hoppas jag du får tag på en trött gammal häck som inte startar och blir ståendes och för att senare bli bogserad till skroten när premien höjs. Ett tips är att ta tävlingslicens med kompisarna, då kommer ni ha mycket roligare. | |
|
Min erfarenhet av M50 är att vanosmotorn är betydligt trevligare som vardagsmotor. Lugn och harmonisk gång och den drar dessutom mindre soppa. Den utan vanos känns mer som en M20 i karaktären. Hade jag valt så hade jag tagit vanosmodellen (525 E34). Det lär vara den bränslesnålaste av alternativen du radat upp, även den modernaste. ///BMW - Was sonst! |
|
| jag hade nog satsat på en e36:a istället... en 320 med 150hk är alldelles lagom för en med nytt körkort.. fördelarna mot e34 är modernare bil, roligare att köra, billigare i drift | |
|
bmw_jerry: Är lite tveksam till att en 3-serie skulle vara väldigt mycket billigare i drift... 3-serie brukar vara dyrare att försäkra(ungdomsbil) Dessutom så är bilarna tekniskt helt lika vilket betyder samma serviceintervaller och servicepunkter. Slitdelar kan möjligtvis vara ngn krona billigare(bromsar t.ex) men skulle inte tro det utgör så mycket. Det som för mig verkar avgörande är iaf att E34 har betydligt högre kvalitet (inteteriör t.ex) , dessutom verkar det som att E36 har större problem med rost. Inköpspris på E36 brukar också vara högre har jag för mig. Håller dock med om köregenskaperna, chassit är modernare och bilen är lättare. MVH Sakke |
|
| DrSakke: visst du har rätt i det du säger men jag tänkte på att e36 är ganska mycket lättare vilket drar ner på förbrukningen.. med dagens bensinpriser vill man som student gärna ha något ekonomiskt | |
|
Varför vill man som 18 åring ha en stor bil som 5 serien klart tröttare än 3 serien Köp en nyare E30 som bara körts av en ( gammal fröken ) Ha deT |
|
|
En E34 525 med Vanos tror jag på om du vill ha en billig bra vardagsbil som ändå går att gas lite med. Skapligt modern motor och hyggligt säker då det troligen finns airbag och antispinn i många objekt. En manuell 735 är ju grymt charmig och en kunglig vagn men drar mycket mera sås och den äldre m30 motorn är mera servicekrävande. E30 är en klart äldre bil, kul att köra men ingen långfärdsvagn som E34 eller E32, inte heller rätt bil att krocka med. //Magnus |
|
| ännu en positiv grej med 3-serien är att det finns så mycket eftermarknads prylar till dem.. som ung vill man gärna pilla på det ena och det andra | |
|
glöm 750. den kostar skjortan på vad du än ska göra med den. bara att fylla tanken på den går på över laxen. Om du ska välja mellan e34 2.5 3.0 och 3.5 6:or tycker ja du ska välja 2.5.an 24v. de andra är 12v och krånglar mer bla toppen vattenpump m.m. skriver detta med egen erfarenhet. 24v kom 92. och prestanda måssigt ligger de ganska lika alla 3. annars har du ju 325i e30. många har gjort så att de köpt en 320 e30 och slängt i en 2.5 liters motor i den så den blir en 325. blir billigare i försäkring då. dessutom blir den hyffsat het med lite styling med fälgar. väljer du en 12v lyssna någo efter tickande ljud. fråga om kylare eller toppen har krånglat. men 525i 24v helt klart bästa valet i ditt läge. lycka till med köpet och fråga gärna mer om de är något du behöver råd med |
|
|
Tänker inte moral predika ang vem som står för försäkring eller hur du kör etc. Ta dig en riktigt funderare över vilka kriterier som bilen ska ha. Ska den vara "rolig/busig" att köra, samt ha go-carts känsla så är ju en lättare vagn att föredra, såsom E30. Vill du åka mer komfortabelt längre sträckor, eller bara rent allmänt så är en E34 kanon. Jag skulle nog rekommendera en E34 525 24v (som kom -91), rätt så pigg trots vikten och kvalitéts mässigt står den sig i mitt tycke mycket bättre än E30 & E36. Visst soppa förbrukningen kommer nog bli ganska hög vid stadstrafik, men vilken bil får inte hög soppa förbrukning när en 18-åring sitter bakom ratten? =) Jag själv står i kvalet mellan att välja E30, för de mer busiga situationerna. E34, för att åka gott och ändå så ha kraft under huven. Eller E32, bara för att åka kungligt =) Lycka till med bilköpandet, och be din far att följa med! Lätt hänt med nytaget kort att förälska sig i en bil som kanske inte är i så bra skick. PS, lägg ner direkt om att köpa 750 för 10k, brukar oftast finnas en anledning till varför de är så billiga. Och din student inkomst kommer spräckas på 2röda ;) |
|
|
Jag köpte en e34 518 som första bil och visst den gjorde de den skulle men inte mycke mer.... Och bensin slukade den ju som fan då man gasade skiten ur den. Sen kom vändningen :) Jag bytte bort den mot en 535:a som var rena himmelriket om man gämför med den andra.... Kan man bara hejda sig någorlunda med gasen i 535:an så kör man lätt runt 0,9l/mil. Så vill du ha en skön bil och åka i och samtidigt ha lite under huven så kan jag rekomendera en 535:a. I mina ögon så är en 525 ganska slö mot min 535:a.... Men som sagt var noga med och kolla efter missljud i motor och låda. Rost är ett stort problem som e34:an dras med iaf om den gått i saltlaken.... Känn igenom växel lägena, glappar den så kan man nästan direkt säga att den har vart hårt körd. Sen ska du köra i lite gropar o liknande när du provkör och lyssna efter klonk i fram/bakvagn då det är ett vanligt förekommande problem. Beemer 4 Life! |
|
|
Tack för bra tips och råd. Känner att jag hr lite mer kött på benen nu iallafall. I slutändan är det ju som sagt bara att åka och kolla, provköra osv innan man vet vad som passar bäst! Som sagt var jag sugen på 525 24v innan, och inte desto mindre nu. Verkar vara bra bilar och nästan uteslutande positiva kommentarer från er, så det känns bra. Är också riktigt sugen på en e30 325, men kommer åka längre sträckor i sommar så vet inte riktigt om det är rätt bil, kanske lite senare isåfall. Grymt roliga är dom iaf! Förhoppningsvis får jag lite hjälp med försäkringen så ett motorstarkare alternativ som 530,535 kan bli verklighet. Det där med "racing på kurvig småvägar" var mest för att förtydliga att jag vill ha en rolig bil också, inte bara bekväm! Ni behöver inte oroa er för nått annat. =) Tar studenten nu till sommaren efter 3 år på fordonsprogrammet så jag känner till de vanliga sakerna som man ska kolla på bilar men det var bra med lite speciella BMW-tips! |
|
|
En 535 -88 är inte mycke dyrare i försäkring än en 525 -91 kan jag då få medela :) Men var nog med o lyssna o känn vid provkörning så ska de nog gå bra ;) Beemer 4 Life! |
|
|
Jaha, vad bra! Det är en märkbar skillnad mellan bilarna ändå trots att 525 ligger på 192 och 535 på 211? |
|
|
Skillnaden är inte i hk utan i nm. En 525 utan vanos känns som en död fisk om man gämför mot en 535:a.... Beemer 4 Life! |
|
| Ja jo naturligtvis. Man kanske skulle rikta blicken mot lite 535or ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.