|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ville utesluta huvudenheten, så jag kopplade in min DVD-spelare hemmifrån istället, som har digital koax ut: Länk nr 2 är signalen, rycker jag ut den när jag spelar en CD i bilen slutar det brusa och blir tyst. Kopplade in DVDn där istället Länk Länk. Brusar lika fint då... ______ |
|
|
Okej, men om det brusar likadant när du har din DVD inkopplat så borde det altså inte vara fel på signalen från huvudenheten iallafall? Isåfall är det väl bara själva dsp-steget kvar ? Om någon vet hur avancerad processen är att laga ett dsp-steg och hur det går till så får ni jättegärna höra av er! :) Mvh Alexander |
|
|
Tyvärr, lödningarna håller ganska bra i slutstegen, det är ofta signalbehandlingskretsarna samt försteg som ryker. Vilkn DSP har du? Philips, Loewe eller Lear? Att telefonen fungerar är tyvärr ingen garanti då den tar en annan signalväg i slutsteget än cdväxlare och radiomodul. /Andy |
|
|
ajdå, inget man fixar själv hemma altså? Jag har ett Philips, min bil är tillverkad 9 / 96 Mvh Alexander |
|
|
Har lagat ett par Philips DSP slutsteg, Ungefär 1/4 av de trasiga går att laga. De komponenter som går sönder är ytmonterade och ej av DIL typ, så du bör ha utrustning för detta om du ska ge dig på det. Det går ej heller att se vilka komponenter som är trasiga utan antingen får du mäta dig fram med oscilloskop eller chansa och ta hem de komponenter du tror är trasiga. Detta blir ofta dyrt och ibland ej ens möjligt då BMW / philips slipat bort beteckningen på vissa kretsar. /Andy |
|
|
okej, tack för all hjälp och information kring detta ämne Beolink! :) Känns som att man får sätta sig ner och leta beg. DSP steg, blir nog både billigaste & framförallt smidigast i slutändan. Hoppas verkligen att det är just det som är felet bara, så att man inte sitter där med samma brus flera tusen kronor senare :/ Mvh Alexander |
|
|
Glöm inte prova ett steg i bilen om du köper ett. Det är väldigt många som tror att deras steg är hela. Dock så har de antingen legat på hyllan ett tag och gått sönder med åldern eller fått det med bilen då förra ägaren bytt till icke BMW slutsteg (i vissa fall då steget börjat bli dåligt). Vill du låna ett fungerande och testa så säg till. Jag är ganska säker på att det är DSP steget som strular hos dig, men man vet aldrig. /Andy |
|
|
Har hittat ett dsp-steg på en skrot i närheten, frågan är ju om man får köpa det och sedan lämna tillbaka om det inte heller skulle fungera efter bytet? Vart bor du någonstans ? :) |
|
|
Dsp-steget var det som hade lagt av! Har monterat dit ett begagnat som jag köpt, allt var frid och fröjd tills nyligen när jag höjde volymen lite mera, märkte att det är bara diskanterna som ger ifrån sig ljud? Man hör även basarna slå åt "fel" håll eller något, låter jättekonstigt. Hoppas verkligen inte att det är något fel även på det här steget :( Någon som känner igen detta? |
|
|
Låter ju som om det är fasvänt, då slår ju basen åt fel håll. Var det samma art nr/märke osv på det "nya" steget? Är det samma problem när du kör radio? ______ |
|
|
Beolink: Kan man koppla upp steget utanför bilen och provköra eller är det helt beroende av just bilens huvudenhet för att fungera? Tänkte på felsökningsbiten, lite jobbigt att klättra in i kofferten med ett lånat oscilloskop.. ______ |
|
|
Troligen har du fått ett steg som dött av åldern :( /Andy |
|
| Inte för att det är speciellt troligt att det ligger där, men har du kollat DSP / EQ inställningarna? Borde varken kunna låta så eller ändra sig av sig självt, men men... | |
|
weeeman: Precis samma tanke slog mig också, eftersom det låter som basarna slår i "botten" vid minsta minimala belastning. Men det nya steget har av samma märke (Philips) och har samma artikelnummer som det förra. Samma problem både vid radio & cd, låter så himla illa med endast diskanter att jag nästan hellre spelade musik från mobilen faktist :/ |
|
|
Beolink: Är det någon idé att försöka få lämna tillbaka steget tror du? Dom sa att det "ska väl fungera" Börjar känna att man lagt tillräckligt med energi på det här snart, kan ju inte köpa hur många steg som helst, verkar ju vara lite av en slump om man skulle råka hitta ett som fungerar som det ska. Kikade DSP/EQ inställningarna direkt eftersom det var väldigt mycket eko och så när jag först satte på radion, men efter att ha återställt allt till normalt så är det som sagt endast diskanter som ger ifrån sig ljud i bilen. En annan sak som jag tänkte på var att basarna i hatthyllan brukar alltid dunka till när man slår på tändningen, men nu kommer det istället ett missljud ifrån dem, låter riktigt illa. Så någonting känns ju lite tokigt med hur steget driver mellanregistret & basarna. |
|
|
Då har du definitivt blivit pålurad ett trasigt steg... Returnera och påtala hur trist det är att de lurar på dig ett trasigt steg. Vill du dubbelkolla med ett fungerande renoverat steg så hör av dig och kom förbi. /Andy |
|
|
Jag får ta och göra det! Lite jobbigt att jag köpte det i Uppsala bara, har 10 mil dit :/ Har skickat pm till dig |
|
|
Sådär ja! Nu fungerar mitt DSP HIFI professional system perfekt igen :) Det var dsp-steget som hade gett upp. Tack för all hjälp här på AP! Mvh Alexander |
|
|
Jag lyfter tråden här igen med risk för att slå in öppna dörrar. Bilen är en 740 -99 med navigation och dsp. Problemet är att radion kommer och går som den vill och när den inte fungerar knastrar det dovt ur högtalarna. CD-växlaren fungerar parallellt. Vi har tittat på olika bilder på slutsteg och radiomoduler på nätet men de verkar inte överensstämma med hur det ser ut i min bil. Alltså annorlunda före och efter facelift. Frågan är sammanfattningsvis om radiomodulen sitter ihop med slutsteget och hur man smidigast byter ut den? |
|
| Nej, det är separat radiomodul. Sitter väl gömd innanför vänster bakskärm bakom ljudisolering och förstärkningsplåt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.