|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Var ute och körde igår, lyssnade på musik som vanligt och drog ner volymen för att höra vad mina medpassagerare ville säga. När jag sedan någon timme senare skulle höja volymen igen så knastrade det samtidigt som man vred på volymratten upp till en viss volym när det istället plötsligt börjar brusa högt. Spelar ingen roll om jag försöker lyssna på radio eller spelar cd-skivor, allt fungerar precis som det ska i menyerna dvs. man kan byta radiostation och sånt precis som vanligt förutom att det inte kommer något ljud. En annan konstig sak som hände samtidigt var att när jag skulle starta navigationen så gick det inte pga att skivan tydligen inte var i, när jag gick bak och kollade så var den i precis som vanligt och efter att jag satt in den igen så fungerade åtminstonde naven. Är det någon som känner igen symptomen? Vill gärna få igång mitt DSP system igen så alla tips är välkommna! :) Jag har altså en E38 med 4:3 navigatorn och DSP HIFI ljudsystemet. Mvh Alexander | |
|
Ingen som känner igen detta? Sökte igenom forumet en gång till, och skulle kunna vara radiomodulen verkar det som. Dock har jag inte läst om någon som har samma symptom som jag har (bruset) Tack på förhand |
|
|
Hej, Troligen antingen DSP förstärkaren eller radiomodulen, kolla om du har fukt kring dessa, koppla bort kontakterna och in igen, ibland är det oxid på kontakterna. Kontrollera även om det hjälper att bryta strömmen från batteriet i 5 - 15 minuter. /Andy |
|
|
Hej, tack för tipsen Beolink! Ska koppla isär och kika på kontakterna imorgon, hoppas att det bara är dom som är dåliga. Jag har provat att bryta strömmen under en natt men det gjorde tyvärr ingen skillnad :/ Mvh Alexander |
|
|
E38 750 har enormt mycket utrustning som standard, med nav och DSP så drar det extremt mycket ström. Ett alternativ som kan ge denna symptom är också att ditt batteri börjar bli till åren eller är av mindre typ än det som specats (tror det ska vara minimum 110Amperetimmar, men kolla i bruksanvisningen) Ett 85-90 amperebatteri klarar sällan att driva alla elektroniska delar i bilen. /Andy |
|
|
Har nu rivit ur allt där bak, rengjorde kontakterna till dsp-steget och radiomodulen men löste inte problemet. Kunde inte se någon fukt och kontakterna såg bra ut så vitt jag kunde se Försökte även vicka på kablarna samtidigt som stereon är igång med bruset för att se om det kunde vara något glapp men inte heller där blev det någon skillnad. Den enda skillnaden jag kunde hitta var när man kopplade ur den svarta lite mindre kontakten till dsp-steget, då ändrades bruset till en annan "ton" Är det någon idé att öppna radimodulen och försöka löda eller är det bara att försöka leta efter en ny? Någon som har tips om hur jag kan fortsätta felsökningen? Ingen som har en radiomodul över hemma? |
|
|
Oftast har ett antal komponenter gått sönder inuti modulen. Men jag har reparerat ett par. Just nu har jag ingen modul över, men det kommer in lite då och då. DSP steg har jag ett renoverat just nu. /Andy |
|
|
okej, försökte kika lite inuti den men såg inget speciellt. Radiomodul eller DSP steg, vad brukar oftast ge upp? Funderar på att åka iväg 10 mil imorgon och hämta hem en radiomodul som jag hittat på en skrot. Men är ju mer eller mindre en gissning, kan ju lika gärna vara något annat som strular :/ Dock så hade jag endast dsp-steget och radiomodulen inkopplad idag och knastrandet och brusandet var kvar, så borde ju vara någon utav dom två ialafall? |
|
|
Hej, Prova om du får knaster även när du spelar cd-skivor. Isåfall är det DSP steget som är trasigt. (Jag antar att du har navigator & en bil tillverkad innan 2000) När tillverkades din bil förresten? Det är nämligen olika radiomoduler på olika årsmodeller och de är inte alltid kompatibla. /Andy |
|
|
Jag får inget ljud överhuvudtaget, endast knaster när jag höjer eller sänkare via volymratten. Spelar ingen roll om jag har radion igång eller byter till cd-växlaren. Exakt samma "ljud". Japp jag har navigatorn, och min bil är tillverkad 1996 / 9 Vilka radiomoduler är kompatibla med mitt system? Den radiomodulen jag hittat har samma tillverkarnummer men är ifrån 97 så den borde väl fungera? |
|
|
Beolink har du reparerat något DSP steg någon gång? Finns det något kretsschema till steget så man kan felsöka lite? (har samma problem som Alexaander nämligen, knastrar oavsett radio/kasset/CD/nav-rösten) ______ |
|
|
weeeman: Du verkar inne på att det är ditt DSP steg som felar, någon speciell anledning? Börjar det brusa högt även för dig om du höjer volymen ganska mycket? Beolink: Sköter både Radiomodulen och DSP-steget ljudet från PDC:n & telefonen? Mvh Alexander |
|
|
CDljudet går vid DSP ej genom radiomodulen, mao om felet finns vid uppspelning från cdväxlare så är det DSPn som är trasig. PDCn har en helt egen högtalare, så den är helt separerad från DSP & Radio På bilar med DSP så går telefonljudet genom DSP förstärkaren (dock ej samma väg som radio & cdljud) På bilar utan DSP så går telefonljudet direkt till högtalarna som har dubbla talspolar. OBS ovanstående gäller för E38, E39 bilar tillverkade innan 2001-2003! /Andy |
|
|
Jag har reparerat ett par DSP steg av den gamla Philipsmodellen då dessa är de enda av orginalslutstegen som låter vettigt i E38. Tyvärr är det en kostsam och tidsödande process då iprincip alla diskreta komponenter är special. /Andy |
|
|
Radiomodulen bytte modell någonstans mellan slutet av 1996 och 1998 beroende på bilmodell. De gamla modulerna har ingen svart kylfläns på baksidan och heter: "Business RDS" De nyare heter "Professional RDS / BM24". Att kalla dem gamla och nya är egentligen fel, då det handlar om mycket mer än det. Radiomodulen sitter längst in innanför cdväxlare, videomodul och DSP slutsteget och tar en bra stund att plocka ut. /Andy |
|
|
Alex, eftersom allt ljud (radio, kassett, CD, nav) brusar så är det enligt Beolink inte radiomodulen. På min är det tyst på låg volym, sen knäpper det lite när man höjer, höjer man mer brusar på en fast nivå. Rimligtvis skulle det också kunna vara fel framme i huvudenheten i mittkonsollen som ger en "trasig" signal till DSP steget. Eller kontaktfel på vägen bak. Skall stoppa i ett SIM-kort i telefonen och testa om det fungerar, förutsatt att det stämmer att telefonljudet går igenom DSP-steget och inte dubbla talspolar i högtalarna. Beolink: Sitter och klurar på DSP-steget, det känns ju som om felet ligger i signalhanteringen och inte själva förstärkardelen? Eller vad tror du? Har ju lite kunskaper och analog & digital elektronik samt löd cert från Ericsson så det kliar i fingrarna :) ______ |
|
|
Då har vi exakt samma problem weeeman, min beter sig likadant. Jag måste nog hålla med om att det låter som det är DSP-steget som gett upp, men har hittat en radiomodul billigt så ska nog prova att byta den först. DSP-stegen är ju så j*vla dyra, hur kan ett gammalt slutsteg som är 13 år gammalt kosta 6.000 kronor? Återkommer lite senare idag om radiomodulen löste mitt problem, i annat fall så får vi väl ge oss på DSP-steget. Mvh Alexander |
|
|
Synd att du bor i hufvudstaden (långt bort alltså). Men i Tyskland kan man nog hitta beggade steg till rimliga priser! Måste bena ut vilka art. nr som passar och vilka årsmodeller som gäller. En snabb koll på Real OEM säger Länk Min bil är tillverkad 7/96 så har säkert samma batch på våra slutsteg i bilen. ______ |
|
|
Nu har jag testat telefonen, den fungerar perfekt... ______ |
|
|
Nu har jag testat min nya radiomodul, funkade inte. Så är väl antagligen DSP-steget som gett upp, är det överhuvudtaget möjligt att laga det själv? Vore väldigt skönt om det gick, så slipper man köpa ett svindyrt begagnat :/ |
|
|
Beolink: När dsp-stegen går sönder, är det någon speciell lödning som spricker eller vad är det som händer? Har ju lagat min navi skärm när den slocknade genom att löda om några punkter så lite koll känns det ju som att man har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.