|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har två frågor. Fireglaze på en tre månader gammal BMW E91? Är det OK? Skulle ni vänta ytterligare några månader? Är fireglaze farligt för plast, vinyl och gummi? Finns det risk för missfärgning eller urtorkning av plast, vinyl eller gummi? | |
|
Ja, de kommer fungera bra. Maskera lister för det syns absolut på svarta plast/gummilister annars. Det är inte värre än att gå över med exempelvis plastic renovator från sonax eller liknande om det skulle hända förvisso. Men säkrast är att maskera. Länk |
|
| Precis som wendtan säger; fungerar alla tiders!! D där me o vänta upp mot ett år på nya bilar e gammal vetenskap.. Har behandlat en betydande mängd nya bilar genom åren utan en enda reklamation! Bara ut o ge kärran ett bra skydd! Testat d på jobbet o måste säg att d motsvara allas kommentarer o betyg! :) | |
|
Tack för alla svar. Första varv är nu kört med polermaskin. Nästa varv blir imorgon. Bilen är en mörk grå (space grey) färg. Hoppas det blir bra. Hur länge håller den i praktiken? Man kan knappast tro på att det håller i "tre års tid" enligt reklamen för fire glaze. |
|
|
Nä tre års skydd e nog lite väl o ta i.. Men en hållbarhet på 1 år eller så kan man kanske tänka sig? Allt beror ju oxå på hur bra utgångsobjekt/underarbete, hur mkt man använder bilen, hur ofta man tvättar, hur man tvättar osv osv.. Har inte använt Fireglaze tillräckligt länge för o uttala mig om hållbarheten men finns många här på forumet som använt d så hoppas nån av dom tittar förbi tråden o ger ett utlåtande! :) |
|
|
Här har du min e60 årsmodell 2007 som fått sig en behandling av Fireglaze. Är riktigt nöjd med glansen och hur lättarbetat det är. Mvh Peter Länk Länk |
|
|
Räkna med 12-14 månaders hållbarhet på fireglaze. Här är min huv behandlad med FG för några veckor sedan: Länk Länk Länk |
|
Gemini__ |
Om man ska använda sig av FG som lackskydd ska man skippa det som är det sista momentet i vanliga fall? I mitt fall applicering av Platinum. Blir det kaka på kaka så att säga? Hur gör ni? |
Gemini__ |
Ser bra ut det där wendtan. |
|
Ja något moment efter fireglaze skall inte utföras. Den första fireglaze behandingen rekomenderas i 2 steg om man har en äldre lack än 24 månader. Det ena lagret hade lite längre torktid än det andra som jag förstog instruktionerna. På bilderna har bilen polerats på följande sätt: Roterande flex lammull + Menzena Powerfinish Cyclo med lila sprängd + Menzena Powerfinish Cyclo med gula + Fireglaze Länk |
|
Gemini__ |
Formulerade mig en smula otydligt ser jag. I vanliga fall avslutar jag med Platinum. Men nu har jag införskaffat FG. Ska jag då skippa Platinum innan FG appliceras som sista moment. Då blir det Mirror image + FG isf. |
|
Ja om mirror image räcker för att skapa det underlag du vill lägga lackförsegling på så är det inga problem att göra så. När jag läser om mirror image så får jag otäcka vaxpolish vibbbar, men det är säkert en ok produkt. Det låter som den ha obefintlig cut. Länk |
|
| Mirror har väl inte så bra cut precis men har man en fin o välskött lack kan d räcka.. (Lite "bilhandlarvax" över d.. ;) Finns ju bättre produkter om man behöver polera upp bilen inför att lägga FG.. | |
Gemini__ |
För lite risigare lacker använder jag först BUFFER 2000. Mirror image gör dock ett fullgott jobb annars. Har aldrig testat FG och vet inte riktigt vilka egenskaper produkten har, därav mina frågor. |
| Buffer funkar oxå även om ja själv föredrar bl a 3M produktserien :) Mirror på din bil sen FG enl föreskrivet på förpackningen så kommer d bli alla tiders o bli grymt blank o fin! Platinum e inget du behöver använda alltså.. | |
|
Jag har kört Lahega 16 tror jag den hette som polish och efter det la jag på fireglaze. Blev riktigt trevligt må jag säga. Är lika blank nu som när jag gjorde det. Såg skillnad efter 1 månad med sonax förr men nu har det gått 2 månader och inte en tillstymmelse till försämring. Kanon produkt samt kombination! Lägg på både polish och fireglaze med maskin, blir bästa resultat så! Mvh: Fredrik |
|
|
Hänger på "Fritte525":s inlägg lite. Ni som har använt Fire Glaze, har ni polerat av medlet för hand eller med maskin? Om ni använt maskin har ni då använt skumgummitrissa eller typ lammuls-hätta? Har beställt en flaska idag, så jag är nyfken på lite handhavande tips. Tack på förhand. ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
När jag la fireglaze så polerade jag med en Bosch Pex. 2:a lagret la jag med samma maskin och lät det torka i flera timmar, sen var det bara att damma av med en microfiber.. |
|
|
Man lägger aldrig lackskydd med lammull. De kan läggas för hand, men det blir betydligt enklare med en polermaskin. Jag rekommenderar en cyclo kopia från biltema eller rusta om man inte vill lägga 5000 kr på orginalet. Det är en dubbeloscillerande maskin med 100 mm rondeller. Polerrondeller av mjuk skumgummi typ rekommenderas för lackskydd. Länk |
|
|
Perf, tack för konkret svar. "Biltema-maskin" har jag så det är väl bara till att testa sig fram när jag fått min leverans. ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Behöver er hjälp nu. Fire Glaze är snart inhandlat, ska köpa biltemas maskin. Har en 335i coupe som rullat 2700 mil och den har blivit lackbehandlad 2 ggr ser ny ut i lacken. Sist den behandlades va i april Silver Seal Nano 2K. Jag har polerat förut ca 3 ggr. Hur ska jag gå tillväga för att få en fin glans och bra skydd på bilen. Kommer upprepa behandlingen i april igen. Vilka medel mer än Fire Glaze behövs samt vilka trissor och vart kan ja köpa dessa trissor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.