|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag har ångest. Vill ha en Z3 Roadster men har lite svårt att bortse från det opraktiska med en sådan bil (funderar på att sälja min Peugeout 207) och köpa en Z3 istället. Kikat på en 3.0 -00. Hur är ägande kostanderna på en sådan? Hade en Audi A6 2,4 som inte var helt billig att serva tidigare. Jag antar att denna är snäppet värre... Jag behöver övertalas ;) | |
|
Underbart rolig bil, som faktiskt har en skuff som går att använda. Nu har ju de flesta Z3:or ett par år på nacken så jag skäms inte att jag inte servar den på BMW och det är inte särskilt dyrt då. Vet inte vad en A6 drar men min Z3:a drar runt 0,9l/mil långfärd och runt 1,2l/mil vid lugn stadskörning med nån liten gaspedalsattack. //Daniel |
|
| Jag tror en z3 3.0 blir billigare än en A6 i servicekostnad, du slipper ju t.ex kamremsbyte, sen behöver man inte demontera halva bilen för att komma åt enkla saker. | |
|
He he...svårt att inte göra en "gaspedalsattack" då och då antar jag. ja Audi'n var inte och leka med när det gällde kamrembytet. Hur upplevs 3.0:an i jämförelse med övrioga motor alternativ. Något ni rekommenderar? SUGEN! |
|
|
Hejsan har du börjat att fundera på Z3 kommer du inte ifrån den tanken med vad jag tror full rätt. Jag själv använder bilen endast som hobbybil inte ens vid regnväder tar jag ut den vilket sparar otroligt mycket i både underhåll och reparationer. Den service som jag gjort på bilen har stannat vid c:a 3000 och det är hos BMW just för att bevara BMW-stämpeln i boken, själv hade jag farhågor om ägandekostnad då det är min första BMW, men jag tycker inte dessa är överdrivna, men åter igen det beror säkert på hur man vill använda sin bil. Z3:an är den roligaste bil jag ägt och något måste nöjet få kosta, så jag kan bara rekommendera till ett köp, vad du köper kan bara du avgöra och vilka kriterier som ska gälla, personligen ville jag ha bilen på mitt sätt och jag fick vänta länge och då blev det en 2.0, så här efteråt hade en 2.8 varit nästan optimalt, vad jag läst om 3.0 så kan den vara lite "yster" eller "nervös". Jag har inte kört någon sådan utan detta är bara utsago av motorskribenter, så har du möjlighet att prova de olika före köp, kanske det är att föredra, hoppas dessa inlägg gör att du får mer kött på benen och det blir mersmak för dig, jag kan lova att du kommer att älska bilen, och då är jag pensionär som väntar på varje vår, det är mitt livselixir, ja då förstår du...... mvh Uffe/bildock |
|
|
Du kan inte bli speciellt missnöjd med en 3,0a. Det finns dock ett par saker jag tycker man ska tänka på: Fjäderbensstag fram gör en hel del för kurvtagning och stabilitet. Den är inte lätt att lägga lakrits med 235 bakdäck (motorkaraktären inbjuder inte till det), kräver en massa våldande eller stort rattutslag. Så parametern busbil passar inte tycker jag. Det finns även en komponent till kopplingen som kallas CDV som man bör ersätta för att inte bli tokig. Motorn är len och mjuk och lämpar sig allra bäst på böljande vägar i 120-130 med taket nere i solskenet. Länk Om jag kopplar ur antisladd i regn så släpper bakdäcken fästet vid 5000rpm men det är inget otäckt eftersom bilen är så stabil. Modellen verkar numera ha mycket lågt värdetapp vilket talar för den. De utlägg jag gjort är till största delen "onödiga" som fina mattor och tillbehör, short shift, totalt rostskydd mm. Av direkt driftmässig karaktär har jag gjort ett oljebyte som kostade ca 1300SEK+1L/300mil (Mekonomen verkstad engine flush) som den normalt dricker. Hade även haveri på en remskiva till vattenpumpen. Vattenpump, rem, kylfläktskåpa, glykol arbete och remskiva kostade 3400SEK hos BMW Batteribyte: 1600SEK Byte 2st Goodyear F1 225 breda: 3000SEK Helförsäkring helår LF:7100SEK Jag har haft min i 1,5 år och funderar inte på att byta ut den. Länk Riwa |
|
| Om jag kopplar ur antisladd i regn så släpper bakdäcken fästet vid 5000rpm när man varvar ur 2an växel vill säga. | |
|
En underbar bil med härliga köregenskaper. Var inne på att sälja min efter ett drygt år. Men insåg när jag ställde på den i våras, att den är för rolig för att säljas. Den är hur kul som helst att köra/äga, ligger som en liten gokart på vägarna. Och kostnaderna för drift/service är billigt. Billig att äga om du använder den som sommarbil. Lycka till! Min Z3. Länk |
|
|
Jag är ju rätt så övertygad (det var jag ju redan från början). Problemet är ju att få plats med familjen (har iofs en Voyager också) men det är en del körande åt alla håll och kanter med ridning och andra aktiviteter. problemet blir vintern (mild i skåne) men man viollju egentligen inte köra den på vintern. Har dock alltid velat ha en Z3:a och nu är suget stort och det blir inte mindre av era svar + andra inlägg på forumet. 3 bilar är dock liet väl maxat så en måste bort. jag får väl provköra. Men då är det väl som med hundvalpar - mao kört :) Någon som har en uppfattning om vad som är rätt pris för en -00 3.0 importerad ca 8000 mil. Ser schysst ut på bild. |
|
| Skulle gissa på 150-165 | |
|
Har alltid varit väldigt skeptisk till importerade bilar. Dock verkar det ju vara många Z:or som är importerade. Många här som kör importerat? Någonting speciellt att tänka på? Hur kollar man mätarställningen på bästa sätt? Kan ju iofs matcha mot serviceboken men finns ngt annat "trick"? Jag är ju mer en person som njuter av körningen än en som mekar med bilen :) (begränsade kunskaper där är jag rädd) och man vill ju helst undvika att bli blåst. |
|
|
Du ska rikta skepsis mot var bils historik - oavsett om den är såld i Sverige eller utomlands. Personligen kör jag en bil som är såld i Tyskland och är inköpt av mig själv från aukt. BMW-handlare. Anledningen till att jag importerar själv är att jag vill få en överskådlig historik utan vimplar och annat... Klart du ska ha en "zäta" men om praktiska åtaganden spelar större roll, skulle jag skippa. En Z3 är ingen praktiskt bil, däremot en helt otrolig bil i många andra avseenden. Mer körglädje, och varför inte livsglädje, är nog svår att finna i den prisklassen. |
|
|
Hej igen det sista avdelningen i "tvesovlas" inlägg är precis vad det är att äga en Z3. Utgå ifrån att äger man och kör en Z så är det för de egenskaper bilen har, det är ingen bil man ersätter familjebilen med. Tycker man om bilar och att köra så är det ett utmärkt njutningsmedel, en hobbybil, en nöjesmaskin helt enkelt, men försök inte att kompromissa med familjebilen, det funkar inte, då avråder jag dig också, man bör nog bara ha Z:an som rent nöje och använda den därefter. En annan variant kan vara att lugna sig några år då barnen inte kräver lika mycket skjutsning hit och dit och då kunna köpa den nya undersköna Z4:an då den gått ned i pris som beg. en sådan karamell skulle jag själv vilja köpa mvhUffe/bildock |
|
|
Jag var ju inte inne på att använda Z3:an som "famliljebil" utan ersätta en av våra vanliga bilar med en Z3 bara för att jag har väntat så länge :). Visst kan man vänta ytterligare ett par år men den nya Z4:an lär nog vara relativt dyr ett stort antal år framöver (jag vet inte om jag pallar vänta så länge). Provkörde bilen idag och gudars skymning vilken bil =) Underbar motor med REJÄLT drag. Bra skick (vad jag kunde bedömma). Detta måste vara en av de snyggaste bilarna (inom rimlig prisklass) som någonsin gjorts. Den är brutalt snygg och rolig att köra. En sak dock, kändes lite "metalliskt" när man växlade mellan de låga växlarna. Kan den vara ur synk eller är det den här CDV'n som RIWA nämnde i ett tidigare inlägg? Får kolla upp det om jag går vidare. Låt mig säga så här - efter provturen hänger 207:an löst... |
|
|
Att växla mellan de låga växlarna är något trögt även på bil men tänker inte så mycket på det nu förutom att man får ibland göra ett andra försök för att växla ner till 1an. En annan sak jag läst som skulle kunna minska problemet är att montera ett stopp som gör att kopplingspedalen inte går fullt så långt ner mot mattan vilket i sin tur skulle kunna få växlarna att gå i lättare av någon anledning. CDV är en annan historia. Det är en lekmannaförkortning för Clutch Delay Valve som BMW började sätta in i motorstarka modeller kring -98? för att underlätta för amerikanska hemmafruar att glida iväg snyggt trots att dom inte är vana vid manuell låda. Vad CDV gör är att se till att från det att man släpper upp kopplingspedalen till dess att kopplingen tar dröjer det en minsta tid som kan spöka för oss som alltid kört manuella bilar. Länk Vissa av dessa ventiler går helt sonika att skruva bort och kvarvarande hona/hane passar i varann. Man kan även skaffa ersättningsslang. Länk |
|
|
Detta är bilen jag går och suktar efter. Det lutar åt att jag slår till. =) Länk |
|
| Jag har en 3.0'a -01'a som jag är supernöjd med. Skulle dock vilja ha lite mer kräm i den men det känns som det är helt ok att åka omkring med i stan. Jag köpte en sv.såld som nu gått 4000mil och har inte haft några problem alls förutom självförvållade påhälsningar i diverse diken efter att kopplat ur antispin när det varit regnigt ute. | |
| Mer kräm :) Drygt 230 hk i en liten 2-sitsig bil låter rätt OK för mig men jag antar att gränserna flyttas hela tiden. Jag tyckte det var rätt bra tryck i motorn när jag testade den. | |
| Eelhead:den du länkade till var riktigt snygg.. får man fråga vad priset är?? | |
|
Jag har reserverat den och skall testa/besiktiga den nästa vecka. Om inget större fel dyker upp så blir det affär. 149.000 begär de. |
|
|
Vilken bil! Köp! Ingemar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.