|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Beställde en ny visko då jag bytte vattenpumpen för ca 2 veckor sedan i min 540 och tyckte då att den gammla började gå trögt. Jag beställde en ifrån Schmidemann och väntade förväntansfullt. Efter 1 vecka dök paketet upp och produkten installerades men... Viskon vobblade (ej vattenpumpaxeln) och vobblade så mycket att vattenpumpen knäcktes, fläkten slogs sönder, hål i kylaren samt diverse plastdetaljer flög i småbitar...sjukt jävla glad jag blev.... Har haft viskon på mätning i går (12/5) där mättes den upp med klocka samt vägdes i olika moment. Jag har pratat med Viktor på Schmidemann och han har bett att få ner viskon för kontroll. Jag anser att dom får stå för reparatinskostnaden.. Den hämtades upp i dag för transport så vi får väll se vad dom säger... Är det någon som haft med dom att göra tidigare? vore kul att höra om era erfarenheter... Uppdateras när Schmidemann återkommer med info om hur dom vill lösa detta.. //Fredrik | |
|
Jag beställde sänkningssats därifrån för ett tag sedan. Det stod att varan fanns i lager så jag tänkte att den kommer upp ganska sanbbt. Allt började med att summan drogs två gånger från mitt konto, fick tillbaka pengarna efter att ha ringt o mejlat dit, som svar fick jag att det inte var deras fel. vilket låter konstigt men pengarna var på mitt konto efter två dagar. Efter det började väntandet 3veckor tog det:) Var ju tvungen att mejla dem o påpeka om detta men svaret var kort o bestämt: lowtec fjädrar är en beställningsvara hos oss därför tar det tid.. varför skriver man då på sidan att varan finns i lager om den inte finns:) Men kommer att ge dem en andra chans.. de har ju trots allt ett bra sortiment.. |
|
|
Var där för 3 veckor sedan för att köpa kylare. På deras sida så stog det att dom hade 3 i lager men när jag ville ha 1 så var alla reserverade till olika företag. Blev lite sur när man har kört 10 mil t/r för att få detta svaret. Sedan sa dom att dom skulle få inn nya 2 dar senare och då skulle dom ringa mig när dom kom inn , men dom har inte ringt ennu . Måste vara lång beställningstid på dom kylarna ;-) Men jag hade lite tur när jag kom hem tittade jag på bildelsbasen för skoj skull och då hade dom lagt inn en kyl som passade min bil precis. Del i nyskick 900kr. 1 tim senare så var den innhandlat och monteringen var påbörjad. |
|
|
Har mycket bra erfarenheter av dem. Köpte deras egna extraktorgrenrör i början på året, men det passade inte alls, och de blev en lång historia att få det till att passa. Tillslut gav jag upp (efter 2-3 veckor ute i snön utan garage), då jag behöver bilen till jobbet iaf nån dag i veckan (samåker). Men Schmiedmann tog tillbaks sina grejer och jag fick pengarna tillbaka. Kan tilläggas att deras grejer var modifierade helt och hållet när de fick tillbaks dem. Vill jag ha en reservdel, så går jag till BMW, då får jag grejerna samma dag, eller dagen efter. Jättesmidigt, och jag vet att det blir bra. Men har jag tid på mig, så kanske man skulle kunna leta billigare originaldelar också, men jag orkar inte lägga ner en massa tid på sånt. Jag tror man får ha lite tålamod om man ska beställa från andra företag på internet och hålla på. Beställer jag något från en firma på nätet, så förväntar jag mig inte att lagersaldot eller leveranstiden stämmer, utan att jag kan få vänta mycket mer än vad som är angivet. Det är ju inte så ovanligt. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Jag har köpt rätt mycket av Schmeidmann, men över disk i Kungsbacka. Har alltid fått bra grejor med bra passform o.s.v. Har det tagit lång tid har jag blivit förvarnad om det. BMW CS #5206 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Beställde nyss för första gången av Schmiedmann Sverige och bara bra erfarenheter. Snabb leverans, korrekt innehåll och bra kvalitet. |
|
Har faktiskt kollat lite grejer nu, som jag har köpt till E91:an. Blacklinebakljus, ändrör och Alpine-högtalaruppgraderingen, och på dom artiklarna har BMW vart billigare, för högtalarkitet gav jag mindre över disk på BMW med nya fönsterkarmslister än vad Schmiedmann ville ha för bara högtalarna. Då har jag kollat internetpriserna rakt av, har inte kollat nåt på eventuell frakt. Då är valet ganska enkelt för mig, i alla fall. |
|
|
Vill ändra mitt inlägg till att jag aldrig mer köper en del därifrån. Köpte sänkfjädrar av dem i somras, ett par dagar senare började jag montera. Efter att ha plockat ner ena fjäderbenet fram märkte jag att en av fjädrarna antagligen var till någon helt annan bil. Tur att jag inte började bak! Bara att meka tillbaks allt igen... Schmiedmann hade ju semester, så kunde ju inte åka ner snabbt och byta fjädrar heller. Efter 2 veckor då de öppnade igen pratade jag med dem och beskrev problemet. De ursäktar sig och erbjuder sig att hämta fjädrarna inkl. kvitto på mitt jobb med hjälp av DHL. Vilket fungerade bra. efter ytterligare 2 veckor stod jag utan pengar och fjädrar. Mailade 6 dagar tidigare och frågade hur de gick med fjädrarna? Mailade även 3 dagar tidigare och frågade när jag fick mina pengar. Jag skulle få mina pengar samma dag eller nästa. Som svar på frågan hur det gick med fjädrarna fick jag svaret: Vad var felet på fjädrarna, såg ingen problembeskrivning (felet har jag ju förklarat för dem ett par gånger innan).. Vadå? Pengarna skulle ju redan vara påväg?! Fick ett mail lite senare: Jag har blandat ihop detta med en annan order. Vilket nr hade du på ditt kvitto? Har fortfarande inte fått mina pengar än, och de skulle ha kommit senast idag, pratade med dem i tisdags direkt när jag kom hem från Grekland. Imorgon går en nära vän till mig som bor där nere dit och frågar hur det går, då de uppenbarligen inte betalt in några pengar. Kika gärna tråden om detta på garaget om det blev lite luddigt: Länk //Jesper |
|
|
Jag har handlat en massa delar till 528:an hos Schmiedmann och fått kanonbemötande varje gång. Hela mitt kyl- och remsystem kommer från Schmiedmann inkl. viskokoppling osv. Har även köpt motorkuddar, packningar, filter osv... Kanongrejer som i vissa fall har varit OEM, som exempelvis kylaren, en BEHR. Det är tråkigt att vissa av er har fått problem men jag tycker ändå att ni ska försöka ge Viktor en chans till. Mer tillmötesgående säljare får man leta efter. Det är inte lätt att starta upp egen firma när man är ung själv, man får gå på pumpen några gånger innan man lär sig. Att man dessutom har ett betydande arbetstryck hela tiden underlättar inte heller... Nu vet jag att det är en klen tröst för er som har drabbats men jag är övertygad om att det löser sig till slut. Jag brukar även alltid dubbelkolla med Viktor innan jag åker till Kungsbacka, litar tyvärr inte på lagerstatusen. Hoppas dock att problemet har uppmärksammats av Schmiedmann. :) |
|
| Ge Viktor en chans till? Jag kommer aldrig någonsin att varken handla där eller tippsa någon om det stället. En mera oseriös säljare än Viktor får man leta efter. | |
|
Nja, kan förstå att de blir fel en gång eller två, men absolut inte hela tiden, varje gång. Har gett dem många nya chanser och alltid varit trevlig och förstående för problem som uppstår, alla gör ju fel. Men nu är det slut med det. //Jesper |
|
|
Hej, Beställde en ABS-givare fram till en e39 -02. Lev utlovades inom 48h. Verklig lev.tid var nästan 4 veckor... Dessbättre(?) var det till min fars bil och ingen kundbil. Blir inga mer affärer med den firman igen, mängder med olika förklaringar varje gång man efterfrågade delen. (Om inte en tämligen rejäl uppryckning utförs!) MVh Christer I'm on a whiskey diet. I've lost three days already. |
|
|
Köpte sänkfjädrar av dom i våras 30/15mm. Efter 2 veckor anlände paketet, men dom var alldeles för höga. Nästintill originalhöjd! Så jag skickade tillbaka och bad om att få en lägre sats (30/30mm). Väntetiden blev ganska lång.. och när paketet kom så hade jag fått 15/30mm istället. Jag blev less och sket i att tjaffsa med dom.. löste det själv på annat håll istället. /Jonas |
|
|
Fishie: Hur löste Schidemann din defekta visco som förstörde vattenpump, kylare etc? Stod de för rep.kostnaden? Intressant att veta eftersom det var de som tråden handlade om :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag kan gå in och svara på den frågan eftersom det är om mig och mitt företag denna tråden handlar om. Det första jag gjorde var att fråga om bilder på skadorna som hade uppkommit. Efter att jag fått bilderna skickade jag dem vidare till vår leverantör/moder bolag Schmiedmann Odense och även tillverkaren (Vaico). Jag tog även med bilderna till några kollegor på olika verkstäder runt om i Göteborg och Halland och alla sa samma sak: Det är omöjligt att fläktkopplingen kan orsaka detta. För att vara helt säker så bad jag då kunden i fråga att skicka tillbaka kopplingen så jag kunde ta en titt på den. Jag och en kollega på en annan verkstad i Göteborg kollade på kopplingen och gjorde några enkla tester för att se om den vobblade något men vi kunde inte hitta något fel på den. Innan jag tog ett beslut tittade jag på bilderna igen och upptäckte att remskivan till vattenpumpen var sönder, det var fel skruvar till remskivan på vattenpumpen och att huset på vattenpumpen var sprucket. Jag själv skulle vilja påstå att det är omöjligt för en fläktvinge i plast att slå sönder en remskiva. Jag vill inte säga att personen i fråga ljuger men jag har gjort detta ärende steg för steg och tagit in åsikter från olika håll och alla säger att det inte finns någon möjlighet att fläktkopplingen orsakat det. Så därför tog jag beslutet att inte ersätta för skadorna. Jag erbjöd en ny fläktkoppling men inget annat. Jag hoppas detta har besvarat eventuella oklarheter. Om inte så är det bara att skicka ett pm till mig. Mvh Viktor WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
"Innan jag tog ett beslut tittade jag på bilderna igen och upptäckte att remskivan till vattenpumpen var sönder" Rätt konstigt att INGEN annan du visade detta gör upptäckte det? :) |
|
|
Phoenix M3: Den var inte av på mitten men en bit av den hade lossnat så det syntes inte jätte tydligt. Bilderna var rätt så oväsentliga till en början innan man hade sett kopplingen. Först efter att vi konstaterat att kopplingen var felfri började jag titta närmare på bilderna. Mvh Viktor WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
Så du erbjöd honom en ny fläktkoppling? Det var ju schysst isåfall. Mvh |
|
|
Snacka om skitsnack ifrån Viktors sida.. INTE en enda grej var trasig innan jag monterade skiten jag fick ifrån dig(Ingen remskiva) och vad snackar du om "fel bultar" Kan du någonting om BMW över huvud taget så hade du sett att det var orginalbultar. |
|
|
Jag kan faktiskt en hel del om Bmw... Vad menar du med skiten? Fläktkopplingen som det inte var något fel på? Men jag undrar en sak. Sätter dom olika bultar på fabriken och brickor på vissa och vissa inte? Mvh Viktor WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
Antar att du fixat med bilen själv Fishie. Tycker det är grymt tråkigt att det blev som det blev med viskon och skadan den orsakade.. Vill inte göra någon upprörd nu, men är det inte så att när man mekar själv så är det Alltid under eget ansvar. Finns ju egentligen inga garantier när man utför arbetet själv, enbart på eventuella felaktiga delar man beställt/köpt? Att Viktor erbjöd dig en ny fläktkoppling är i detta fall riktigt bra, om det är så att den första du fick ändå var korrekt. Tyvärr får du nog stå för skadorna själv.. Kallt som fan, men jag hoppas du inte blir förbannad. Kan tillägga att jag endast handlat några småsaker från Schmiedmann typ gummimattor, glödlampor. Lite lång leveranstid men jag har fått vad jag beställt. Värt det med tanke på deras prissättning. Handlar det om mer vitala delar vänder jag mig till verkstad. Säkrare så.. Slutligen: Tror ni inte Viktor/Schmiedmann har fått höra tillräckligt här på forumet. Personligen tror jag att antalet nöjda kunder är betydligt fler än missnöjda. Kom med konstruktiv kritik istället. Jag tror han lyssnar, för här på forumet finns nog betydande kundpotential. Det kommer resultera i förbättringar ni eftersöker, vilket gynnar er i slutändan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.