|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är helt ny här och funderar på vilken (års)modell av BMW 3-serie Touring (E46) jag ska köpa, och jag hoppas få lite tips och råd från detta forum. Jag är "kär" i just E46-modellen, den har jag suktat efter länge och snart är det dags. Egentligen vill jag helst ha en sedan, men p g a platsbehov måste det sannolikt bli en Touring, men det är OK också. :-) Jag har bestämt mig för att det står mellan 320 och 318, bensin eller Diesel. (318i måste i så fall vara med Valvetronicmotorn som kom 2001.) Jag är ute efter så mycket BMW som möjligt för pengarna. Körkänsla och omkörningsprestanda är viktigt, men också drifts- och ägarekonomi (förbrukning, försäkring, skatt, service, reparationer etc). Vi kör (knappt) 2000 mil per år. Allra helst vill jag att mitt exemplar har komfortpaketet och dessutom de elmanövrerade stolarna med minnesfunktion, det verkar ju väldigt praktiskt att kunna växla både stols- och backspegelinställningar för olika förare med ett enda knapptryck. Är de stolarna sällsynta på svensksålda bilar? Har inte sett många i annonser som har detta. Det ingår i "Exclusive-paketet" om jag inte har fel? Jag är mycket nyfiken och intresserad av de tips och kunskaper som du har, och tar tacksamt emot all info jag kan få i detta ämnet. Berätta gärna om dina erfarenheter och upplevelser kring t ex prestanda, körglädje, ekonomi, service, kvalitet, bränsleförbrukning etc. Jag ser fram emot att läsa vad du vill berätta. Vänliga hälsningar, Tommy | |
|
Egentligen är 318 bättre på alla punkter än 320 förutom motorljudet. Prestandamässigt skiljer det väldigt lite mellan 318 och 320 men förbrukningen på 318 är märkbart lägre. Vill du ha bättre fart i bilen är 325 och 330 att föredra. 320 erbjuder inte särskilt mycket mer än bättre motorljud jämfört med 318. Utrustningsmässiggt brukar inte 318 direkt vara proppade (det var ju en instegsmodell) men sportstolar kan du nog hitta bilar med eftersom det ingick i en del vanliga paket. Elstolar är det nog sämre med. Skatt, försäkring är billigare på 318. Service borde också vara billigare men det har jag inte kollat noggrant. Mycket information hittar du här: Länk Lycka till med bilvalet! ______________________________ //Lövet |
|
|
Tack Lövet för dina tips och synpunkter. Jag förutsätter att du syftar på bensin-modellerna? Jag har läst på en hel del om de olika modellerna, men när det kommer till praktiska erfarenheter och verkligheten saknar jag info. Därför såklart denna forumtråd. Hoppas på att fler vill dela sina erfarenheter med mig. :-) |
|
|
Yes, jag jämför endast bensinmodellerna. 318d E46 går direkt, dels för att den knappt har sålts i Sverige, men främst för att den inte är snålare än 320d trots lägre effekt. Har ingen praktiskt erfarenhet av 320d, har visserligen kört den en bit, men där får någon annan komma med erfarenheterna. ______________________________ //Lövet |
|
|
E46 320 har väl 6-cylindrig motor, eller är det årsmodellberoende? Så touringvarianten(E47 eller vad det kan heta) borde väl ha samma goa muller i motorrummet. Men gäller det E9x-modellerna så är ju 320 4-cylindrig också. Tyckte bara att det inte kom fram i diskussionen. |
|
|
Jag måste säga att jag är otroligt nöjd med min 320d. Bilen är piggare än många tror och motorn är som klippt och skuren för automatlådan. Förbrukningen är låg, körkänslan fin och tro det eller ej, men det går att köra bilen RIKTIGT sportigt med automaten i SD läge. Såpass fort att även vana medåkare kommenterar att "f*n va bra den går för att bara ha 150 häst". Personligen valde jag tyg framför läderklädsel och önskar egentligen bara att jag haft HiFi ljudet och Xenon förutom det teknik och comfortpaket som bilen har idag. Skatten är DYR på gamla -02:an med diesel.. vill minnas att -03 eller -04 har lägre skatt, dock bara med manuell låda. Däremot är ägande kostnaden OK eftersom bilen ligger under 0.7 i stan och under 0.6 på landsväg. Min drar exempelvis 0.92 med 750 kg släpvagn bakom i 100km/t på sommardäck med farthåller och AC på. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
touringen är ju snygg i rätt utförande. facelift tycker jag är ett måste. den kom -02. sen är den ju ännu snyggare med m-paketet. -04 kom 12 års rostskyddsgaranti men då gäller det väl att kolla noga så att det gäller. har inte hundra koll på när det börjar gälla och hur den måste vara servad o.s.v. detta är extra viktigt på e46 då de har ganska mycket problem med rosten. sexan i 320i låter som sagt skönare och att den går mjukare brukar ju ställas till dess fördel. sen kan jag tro att 320i oftare är mer välutrustad? men det kanske inte är helt säkert. |
|
| amullo tycker att xenon är överskattat annars tror jag som du på de modellerna skall man nog ha Diesel men hur mycket extra kostar de i skatt ? | |
|
Tack för era svar, diesel är intressant, men de har väl oftast gått massor av mil och det tar emot att köpa en bil som gått över 15000 mil. Även om motorn klarar mycket mer så slits ju resten av bilen också... När jag frågade Transportstyrelsen om fordonsskatt för några olika 320d blev svaret antingen ca 4000 för en nyare modell (ca -04) eller drygt 6000 för äldre årsmodeller. |
|
|
Som jag ser det så handlar det om ifall man vill åka 4:a eller 6:a. Jag är precis i samma läge som du, står i valet mellan precis samma bilar. Jag var faktiskt ute o provkörde en 318 idag. Måste säga att jag blev positivt överaskad. Hade i min vildaste fantasi inte trott att gick så pass bra som den ändå gjorde. Visst, det är ingen sexa. Den var inte lika snäll på låga varv (läs under 1500rpm) som min 525:a är, alltså råare gångkultur. Men den hade ändå förvånansvärt bra bottendrag. Jag ska provköra en 320 innan jag bestämmer mig. Dock tror jag att det i slutändan kommer falla på en 318. |
|
| Omkörningsprestanda är riktigt bra i en diesel. Körkänslan tycker jag är helt underbar men det är väl en individuell bedömning hur den ska vara. | |
|
Skillnaden i förbrukning mellan 318 o 320 beror mycket på vilken körning det rör sig om. Har själv "långpendlat" i en 320 på motorväg i ca 2000mil och då drog den 8.7L/100km med ca 130km/h på mätaren. Tveksamt om en 318 är mycket mer än max 0.5-1dL snålare än så. Däremot är skillnaden större i stadskörning. Sen är förstås försäkring, skatt o service billigare till 318 så om ekonomin är viktig skulle jag rekomendera 318. Finns faktiskt en annan fördel med 320 förutom ljudet och gångkulturen. Registret och lågvarvsegenskaperna känns betydligt bättre än i 318, även om det på pappret inte är så stor skillnad. Men skillnaden känns markant om du hoppar in från en 318 direkt till en 320. 12 års rostskyddsgaranti kom på bilar from April 04. Så årsmodell 04 mellan 03/09-04/03 har alltså 6 års garanti, kan alltså vara värt att checka uttagsdatumet med tanke på rostangreppen som förekommer. |
|
|
Hur kan ni påstå att en 318 har samma prestanda som 320? Oavsett om man jämför 118/150 eller 143/170 hk så är 320 kännbart piggare. Visst, lite törstigare och högre försäkring dessutom, men med en mycket mer "upmarket" känsla i bilen om den är utrustad med en 6:a, även om det är den minsta av 6:orna. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Skulle inte haka upp mig så förbaskat mycket på milen. Farsan kör en 320iT-02 som har rundat 24000 mil, och den är förbaskat tight i chassit fortfarande. Inte pedantskött på något vis, dock rullat på orginal 16" hela tiden, vilket kanske är något mer skonsamt mot chassit. Vart in på garantijobb för rosten, bytt lite bromsdetaljer och ett par bakfjädrar, mer har det inte vart. 320'n går att snålköra bra, han är sällan över 0,8 liter/milen. Jag skulle hellre satsa på en så ny långmilare som möjligt, under förutsättning att den känns tight och fin och är roståtgärdad eller har garanti kvar. Många BMW-köpare verkar prioritera låga mil, så högre mil borde ge visst prutläge. Nåt i den här stilen skulle intressera mig Länk |
|
|
Angående minnesfunktion i sätena: Jag letade runt som sjutton för att hitta en beg. E91 med denna finess. Och det verkar finnas väldigt få av dessa med undantag av vissa extremt utrustade 330-335:or. Så antagligen gäller detsamma E46:or. Eftersom min och sambons inställningar skiljer sig MYCKET åt var detta av stor vikt när vi letade bil. Slutresultatet blev en ny bil... :) Självklart inte beroende på denna finess, men tiden det tog att ställa om sportstolen (som var given) tog lätt 5 minuter i provbilarna. Jag hade slitit en tunnhårig hjässa bar om jag skulle göra detta flera gånger i veckan... Motormässigt kan jag bara jämföra min sprillans nya 4-cyl 318i med min brors 6-cyl E46 320i och visst tusan är det stor skillnad i jämn motorgång och skönt ljud. Acc. siffrorna får översta länken stå för, men att det krävs ett duktigt växlande intill absolut varvstopp för att försöka hänga med 6:an tvivlar jag inte på. |
|
|
Hej! Jag kör en 320d från -03 som gått ca 18000mil. Det är nog den bil jag trivts bäst i hittills. Bekväm, hyfsat snabb, håller en V70 D5-08 i de övre registerna, härligt vrid, bra väghållning. På långtur har jag kört på 0.41(uträknat) som bäst men det var riktig eco-driving över 120mil. Har nån form av komfortpaket med sportstolar och lite så och dem vill jag inte vara utan. Har inte haft nåra som helst problem förutom svängningsdämparen till vevaxeln som fick bytas i veckan men det verkar vara ett inte ovanligt problem. Mvh Christer |
|
|
Kul att så många vill berätta om sina erfarenheter! :-) Fortsätt gärna, jag läser gärna mer. Utan att ännu ha kört några tilltänkta bilar, så ligger dieseln bäst till, följt av en 318i. 320i köps med hjärtat för sexans skull, men ligger som prio 3 idag. Nu är det inte jättebråttom med bilbytet, måste ordna service och fixa en liten lackskada på nuvarande bilen först så att vi kan maximera värdet för den. Men om ett halvår blir försäkringen klart dyrare då vagnskadegarantin försvinner, och diverse andra förmåner försvinner eller fasas ut efterhand, och då kommer det inte att skilja speciellt mycket i ekonomin uppåt till en 320d eller 318i. |
|
|
@Kristoffer_L 12 års rostskyddsgaranti kom på bilar fr o m 2004-01-01, inte 2004-04-01, i alla fall enligt det svar som BMW Sverige gav i följande tråd: Länk. A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Edwardsson: Det verkar som att BMW retroaktivt gått ut med 12 års rostskyddsgaranti på alla bilar uttagna 2004 och senare. Dock kvarstår faktum att i garantibreven ifrån min 04:a, uttagen 04-03-22, var rostskyddsgarantin endast specad till 2010-03-22, dvs 6 år. Oavsett vilket kan man bara hoppas att de är lika frikostiga under 12 år eftersom E46 rostar rejält. |
|
|
Det är bra att de gått ut rektroaktivt och även låtit de bilar som registrerades under de tre första månaderna under 204, få del av den nya 12-åriga garantin. Hoppas att de lever upp till sina åtaganden. Tror det var likadant med min nu sålda Renault Scenic (-00). Där stod det både två olika uppgifter om hur lång rostskyddsgarantin skulle gäller. Tror att det var både 6 och 12 år (bilen är såld nu, så jag kan inte kontrollera uppgifterna). Vilket av dessa som gällde, vet jag faktiskt inte, men de kanske var en trend att biltillverkarna i konkurrenssyfte kände sig tvungna att öka på rostskyddsgarantin. Speciellt med tanke på att många av dem har försämrat själva rostskyddsbenägenheten under de senaste 10-15 åren, genom allt mindre rostskyddsmedel etc. Tror t ex att Toyota slutade med att rostskydda sina bensintankar i början eller mitten av 1990-talet. A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Personligen skulle jag hoppa 318i för en 320d eller 320i. Dieseln lockar pga låg förbrukning och bra vridmoment, och 320i (välj den med 170hk) om man vill ha den klassiska BMW känslan med en rak sexa under huven. Är faktiskt positivt överraskad av min 320i -03, pigg och körglad bil och en skönt spinnande motor istället för en tråkig fyra :). Känslor spelar en viss roll för mig om man skall trivas med bilen eller inte, en 318 är säkert några procent billigare att driva men man skall trivas med :). Vill man snåla väljer man den vridstarkare 320d (och f r o m -02 blev den uppdaterad till 150hk). ______ Foto Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.