|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske dags att starta ett Bränsle Parti med tanke på bränsle priset numera, eller ökningen de senaste åren. Det är ju hutlösa priser och mina Amerikanska vänner bara skrattar åt mig när jag säger att jag tankar för över 12kr/l..! Kan låta fjantigt att enbart starta ett Parti för bränsle, men kanske DÅ regeringen fattar att svenska folket är trötta på all denna förbannade beskattning PÅ ALLT! Om SD kan lyckas komma in i Riksdagen så borde "bil folket" kunna fixa 4% också. Jag pendlar mycket mellan Oskarshamn och Jönköping, det blir en tripp på 40-45mil tur och retur, och vill man åka någorlunda komfortabelt så brukar det innebära en tyngre bil vilket leder till högre bensinförbrukning. Regeringen säger att det är smart att åka kollektivt etc, men vart finns den då? Tåg nätverket i Sverige ligger efter som bara den med övriga Europa, tunnelbana finns bara i Storstan, spårvagnar också. Jag som jobbar natt har ingen möjlighet att åka kollektivt, då det inga går några bussar då. Var bara tvungen att skriva av mig lite.. Mvh | |
|
Förmodar att du inte har hus familj och dyl så varför inte flytta Vad tycker du vi skall höja skatten på istället som drabbar nästa 100% av befolkningen Du skulle kanske vilja ha billig bensin som i USA men då skulle du nog inte vilja ha deras sjukhus system Bara deras sjukförsäkringar är löjligt höga men det har de väl aldrig skrattat åt när du talat med dem Nog med Politik klart att det kostar att köra bil och nog skulle man kunna få ihop pengar på annat sätt Hoppas att du hittar ett jobb på närmre håll eller flyttar för det sliter både på dig och bilen att köra så mycket Ha de T |
|
|
Då kan ju du välja att skratta åt exempelvis Tyskland,Belgien,Nederländerna,Norge,Finland,Italien om nu amerikaner skrattar åt dig. Bensinpriserna i Sverige är inte speciellt höga i en europeisk jämförelse. |
|
|
Och Sverige har som sagt rätt högt socialt skyddsnät men inte bäst på ngt sätt |
|
|
Men man måste ju ändå börja fundera när de nu ska beskatta bilarna ännu mer för att få ner koldioxid utsläppen, när sist jag läste en undersökning så stod biltrafiken för typ 3% av hela världens utsläpp! Se till att beskatta fabrikerna och se till att dem renar sina utsläpp mer samt beskatta för i helvete flygtrafiken mer! Höj priset på biljetterna och höj skatten! Låt bli oss bilister som inte bor i stockholm, malmö, göteborg och inte har en bra fungerande kommunaltrafik! Vi behöver bilen varje dag! |
|
|
Men det är ju roligt att bensinpriserna bara ökar för varje år som går, trots nya oljefaten är billigare nu än för några år sedan. Och inte har oljan minskat i sig heller, nya resurser har hittats. Men varför känner inte vi vanligt folk av detta? Thom525, jag trivs i Jönköping och kommer troligen aldrig flytta härifrån. Ja, jag är ung och frisk men det är den här staden jag är född och uppväxt i =) |
|
|
Låga skatter är ju alltid trevligt men nog finns det andra skatter jag hellre skulle se sänkta än bensinskatten. Den har ju i alla fall den egenskapen att man väljer om man vill betala den eller inte, för övrigt är inte bensinpriset högre nu än för 3 år sen så att bensinpriserna ökar för varje år stämmer inte. |
|
kilroy |
Jag tror "Strongman" blir ganska ensam anhängare till Bränsle Partiet. Inget ont om idén men enfrågepartier brukar inte lyckas något vidare. Moderaterna är väl det partiet som åtminstone inofficiellt verkar för skatteminskningar. Mvh kilroy |
|
Strongman, jag är med dig! Rätt intressant att ingen annan här är, med tanke på att det är ett forum för bilintresserade. Jag är så trött på allt miljösnack, vi ska det och det och det, när det finns mer praktiska, vardagliga problem att ägna sig åt. Höj gärna alkohol och tobaksskatten, dessa skadar människor också. Men visst, det är lätt att tjäna pengar på oss bilister, och vi behöver våra bilar så vi tar smällen och håller käft... varför? Vi har valt idioterna (politikerna), vi kan också välja bort dem. Enda problemet är att alla är likadana. Detta är precis som poliser som står och haffar folk som kör en halv km/h för snabbt - easy money! Inget annat än easy money. För att summera upp det hela - det som stör mig mer än själva skatten är vad dessa pengar används till och i vilken förevändning de tas ut. Precis som tv-licensen (som jag betalar trots att tv-utbudet suger för det mesta). Ett enormt överskott, men ändå jagar de folk med blåslampan! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
ardbeg: 2006 köpte jag min första bil och då kostade soppan 9,50:- / liter. iochförsig var den nere och vände under tio kronor för ett tag sedan, efter förra sommarens toppnoteringar runt 14:- har priset ändå blivit överkomligt. men jag håller med dom som säger att det är en kassako liksom fortkörningsböter. dom har jag tackolov sluppit än så länge. men sommaren 2007 var jag i mo i rana där tog de 17:- norska / liter. strongman: visst har vi det fint. saknar vättern så fort jag lämnar stan. jasko76: tv-licensen är ju en sån sosserest. jag gillar public service men att sätta radiotjänst i kiruna för att de ska ha jobb är ju bara för att få röster. lägg den på skatten istället. vi skulle spara sjuka pengar på administration. vi betalar för att de ska sköta betalningar, ringa samtal och göra hembesök. det är ju sjukt. tyckte det var helrätt när ingen i nya regeringen hade betalt tv-licens. men att de inte har avskaffat den är illa. riktigt off topic. sorry. |
|
|
bag: Sommarn 2006 kostade soppan över 12 spänn här i Jämtland, samtidigt kostade den under 10kr i delar av norr- och västerbotten pga lokalt priskrig under flera månader så det beror ju på var man tankar också. För övrigt kostade bensinen över 10kr redan 2000 så skulle man jämfört för nån månad sen skulle man kunna sagt att priset inte gått upp på nästan 10 år. |
|
| men på sommaren är ju alltid priset som högst det vet ju alla. finns en enkel anledning. men som sagt priset har rört sig ganska mycket mellan 10 och 14 kronor de tio senaste åren. men den har nog legat mellan 11 och 12 för det mesta. det värsta jag vet är att de ger rabatt till etanol. sämsta alternativet. hybrid måste ju vara framtiden så vi får bort avgaserna från centrum och kan göra de korta resorna med el. fast det går ju använda sig av apostlahästarna eller cykeln också. | |
|
Det är inte sant att bensinpriset alltid är högst på sommaren. Argumentet "det vet ju alla" är rätt ofta fel. Senaste 10 åren är det endast 2006 och 2008 som sommaren varit dyrast. |
|
| okej. tack för rättning men det brukar ändå gå upp lite på sommaren. och då jag bara ägt egen bil i tre år så har ju två av dessa somrar varit sådana iallafall. | |
|
Visst tusan så brukar bensinpriset gå upp rejält precis inför semestersäsongen! Jag bilar genom Europa varje sommar och sommaren 2008 var fruktansvärd. 1.5-1.6 euro kostade 1 l 95 oktan i Tyskland under juli månad, var något billigare när jag körde tillbaka i början av augusti. Lägg till detta vägtullar, färjor och broavgifter och det blir en rejäl summa. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
falsterbo ett snitt på 175 hoppas att du får behålla kortet både i Danmark och Tyskland finns som hastighetsbegränsningar |
|
|
Fri fart direkt? Knappast! För det första så har du lååånga kolonner av bilar som lämnar t ex Puttgarten, men det tar ändå än bit innan du är ute på Autobahn, och sen lite till innan man ser de heliga skyltar som betyder fri fart. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Kan nämna för Er att alla Tyskar som jag känner tycker att det bara är AMATÖRER som ligger och kör om innan motorvägen börjar efter Puttgarden man kan nog tjäna ca 1km på det på hela sträckan om man inte kommer först av färjan och det är på natten ang medel hastighet vill jag inte uttala mig för att uppnå 175 km/h på den sträckan så måste man vara en döds pilot |
|
|
En sak som står utanför politikens ramar som många glömmer eller blundar för är den totala kostnaden för ägandet av en bil. I relation till den totala summan brukar drivmedelskostnaden förefalla mera uthärdlig. Men ofta märker man den mest eftersom man ser priset vid pumpen. Här följer budgeten ungefär som den såg ut för min e39 jag ägde. Detta med ett benspinpris på 11.89kr Värdeminskningen kan tyckas vara hög men den underskrider faktiskt min förlust. Sänk den till 10000kr om det känns rimligare. Men värdeminskningen skall räknas med eftersom den ingår i den totala förlust av pengar ett bilägande innebär. Försäkringspremien kan tyckas hög men var det lägsta som gick att uppbåda för en helförsäkring för en man på 26år boendes i en lugn förort i Stockholm och hade några månader tidigare varit 2500kr högre när jag bodde i en lite mindre lugn förort. (skatta er lyckliga ni som bor på mindre orter där premierna är rimliga. Reparationskostnaden här är beräknad i snålaste laget. Och tänk dessutom på alla extrapengar man lägger på att köpa fina saker till sin bil, ni vet, en sänkningsats. Ingen fast parkeringskostnad är inberäknad utan bara ca 80kr i månaden för p-avgifter. I mångas fall har man även en kostand för boendeparkering (i stockholm 7200kr om året för att stå på gatan) på runt 2000-3000kr/år eller kanske ett garage som i stockholmsområdet varierar mellan 6000kr/år (extremt billigt) till 22000kr/år (som min morfar). I övrigt ingår tex tvätt, spolarvätska, någon böter mm. Ingen trängselskatt är inräknad. För er som också köper bil på avbetalning måste dessutom räntekostnader räknas in. Med dessa extrakostnader skulle den totala årskostnaden stiga med ca ytterligare 15000-30000kr Värdeminskning 15 180 Skatt, besiktning 2 120 Försäkring 21 500 Bränsle 25 210 Reparationer, service mm 9 620 Däck 3 030 Parkering 1 000 Övrigt 3 000 Totalt kr/år 80 700 Kr/månad 6 720 Kr/mil 40 I nästa exempel har jag sänkt bensinpriset till 8kr vilket alltså är ungefär 30%. Ett orealistiskt lågt pris som vi aldrig kommer att uppnå såvida även om Bensinpartiet får 4% i riksdagen. Resultatet blir då följande. UTGIFTER Kr/år Värdeminskning 15 180 Skatt, besiktning 2 120 Försäkring 21 500 Bränsle 16 960 Reparationer, service mm 9 620 Däck 3 030 Parkering 1 000 Övrigt 3 000 Totalt kr/år 72 400 Kr/månad 6 030 Kr/mil 36 Den totala prisskillnaden blev en minskning med ca 10% vilket inte jag upplever skillnad. Givetvis kan man äga bil mycket billigare, om man tex bor i en mindre ort, äger en äldre bil där värdeminskningen blir låg (för den redan är så billig) och bara har trafikförsäkring samt dessutom kan göra reparationer själv och aldrig behöver betala pengar för parkering. Då blir ju bensinkostnaden en mycket större del av den totala och påverkar på så vis mycket mera. Men i jantelagens namn är det kanske inte er det är mest synd om när det gäller kostnaden för att äga bil. Sen är det väl fler än jag här på AP som gärna lägger en extra slant på bilen, nya fälgar mm.. Min totala kostand för att ha min nuvarande e30 318is med trafikförsäkring endast och bara påstäld i 5 månader eftersom jag inte kör den på vintern blev för säsongen 2008 runt 68000kr. Men då kör jag ju bana med den =) |
|
| det kunde nog gått bra i senaste valet. pp hade ju stora framgångar. men vad har hänt med priserna egentligen? är det en ny straffskatt som bara drabbar bensin? helt plötsligt är bensinen två kronor dyrare än dieseln. är det skatten som ska gynna etanolbilarna? illa isåfall. en liten tröst var att jag fick tanka v-power idag på shell för 7.11:- | |
|
Bensinpriserna i Sverige är under all kritik, speciellt varje sommar. Att barskrapa medelsvensson som redan lever under knapra förhållanden är inte acceptabelt. När USA och Kina börjar ta klimatansvar tycker jag Sverige ska haka på. BMW CS #1812 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.