|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag får min 325 d E91 automat i veckan och var inne och snackade med en firma som heter Scram (www.scram.se) som säger sig kunna programmera om bilen till att ge 290 hk och 625 Nm. Enligt både BMW och mekaniker på motormännen som jag talat med idag, skall det inte vara några problem för bilen och motorn (naturligtvis beroende på hur man kör) - men vad anser forumet? Är det vettigt och realistiskt att knuffa upp bilen till dessa nivåer? Någon med erfarenhet (eller rykten) av Scram? | |
|
Din låda är specad för ett maxvrid på 450 Nm. Även om det finns marginal på den specen så är det låångt till 625 Nm. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Exakt! Säkert lådan som är den svaga länken,oftast vridet som dödar det mekaniska. Mvh Patrik |
|
Min 325d är uppskrämd till dessa nivåer och ligger idag mellan 290 och 300 kusar och en bit över 600NM. Bilen har idag rullat 1700 mil med chippningen och det går bra. Programvara från ESS Tuning och raka rör från Ferrita :) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Är det inte så att en automatlåda klarar det bättre än en manuell? Och - det är väl samma låda i min 325 d som det är i 330 efter vad jag förstår. 330 har ju 520 Nm.. Men jag håller med (och det är därför jag frågar) 625 Nm låter ju i häftigaste laget. Jag är helt nöjd om jag kommer upp i 330:ans nivåer utan att ta i så man kräks (riskerar motorn) |
|
|
Hej, 325d har inte samma automatiska växellåda som 330d. Manuell är samma låda. 325d automat lådan tål mycket mindre vridmoment. |
|
|
Jag undrar vilka hållfasthetsberäkningar mot utmattning som dina källor på BMW och Motormännen gjort när de säger att detta ska gå utan problem... Men om lådan är en 330d-låda så bör 520Nm inte vara några problem. Så om det är ditt mål så tror jag nog du kan chippa dit, ca 250hk och 520Nm och ändå sova gott om natten utan stora risker för haveri. Mvh Johan |
|
|
Som jag skrev tidigare i tråden så är det INTE samma låda i 325d och 330d! 325d är en 6HP21 specad för 450 Nm och 330 en 6HP28 specad för 700Nm! |
|
|
Vad sitter det för låda i min bil 530XDA -09? hur mycket vrid tål den lådan? Eller är det 4 hjulsdriften som stoppar förhögt vrid? Fredrik |
|
| Tack för informationen om växellådan. Konstigt att säljaren på BMW inte upplyser om detta. Jag skall specifikt ställa en fråga nästa gång. I mellantiden skiter jag i den där maxtrimningen och överväger i stället något som ger ca. 480 Nm och 235 hk. Det borde väl funka i alla fall (utan större risker)? | |
| ZF brukar ha marginal på sina saker så 480 nm på en 6HP21 bör fungera bra. | |
Bayer_Aleks |
Hur mycket vrid pallar en manuell låda på en 320d -09? |
|
Det ær væl så också att bakaxeln kommer att ge upp nær som helst pga vridet. Eller ær det en rejæl klump på e91:an?. Kanske en bakaxel som æntligen håller før lite power!!! Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Jag "uppar" den här tråden lite. Det pratas om 700nm i spec på 330d i den här tråden. Gäller detta även på gamla lådan, innan den med elektronisk spak? Flåklypa |
|
|
6HP19 max400 nm-330ia 6HP21 max450 nm-325da+335ia 6HP26 max600 nm-330da 6HP28 max700 nm-335da |
|
| koll på 320da-07 vad den tål för vrid? | |
|
Jånte, det står 370Nm för en 320d på 177hk men jag ställer största möjliga frågetecken på den siffran "Riktiga män kör diesel" |
|
|
Gör helst ett olje + filterbyte på automaten innan trimning. Mvh |
|
| Fick du din bmw 325d chippat nu då? Eller ångra du dig? Vad hände? blev det några 290 hk ??? | |
| Hur mycke NM klarar lådan i en manuell 325d ? | |
|
Nope, det blev aldrig något gjort åt det. Till slut kände jag inte för att lägga ner så mycket pengar på att trimma den. Behöver tyvärr snart byta till en större bil dessutom (SUV) men har försökt dra ut på det hela sen i början av året. Snart ingen återvändo. Beklagligt nog är BMW X5 lite dyr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.