|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min motor bara dog hemma på uppfarten och jag får inte igång den igen.Ingen gnista på stiften.Har testat med kabel direkt från plus på batteri till plus på tändspole utan resultat.nytt fördelarlock och rotor+nya stift.Har kollat kontakt i alla kontakter.Vad mer...?? /Jonas B. | |
|
matning till tändspole? kass tändspole? matning/jord till styrbox? bränt tändsteg i boxen? får den soppa? om inte så kan det vara vevaxelgivare som är kass/glappkontakt. kommer inte på mer just nu.. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla hur vevaxelgivaren ser ut,smutsig/ur läget.....eller rent av blivit spår i den!? Annars får du kolla huvudrelät. Mvh Patrik |
|
Huvud relät? Det sitter bett avlångt svart i säkringsboxen som jag är lite osäker på. Har testat med annan tändspole.matningen har jag nu tillfälligt tagit direkt från batteri. Tändsteg?? ska kolla styrboxen i hanskfackstaket imorgon (där satt styrning för G-kat när jag köpte den) Alla givare är fasta,har kollat så inget är löst.Ingen smuts eller olja heller. Den bara tvärdog på tomgång. Bråttom bråttom. I värsta fall får den åka på släp bakom min E12,för upp ska den. Mvh Jonas B. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Soppapumps relä och huvudrelä sitter vanligtvis i framkant av säkringsbox,dvs ej under locket,utan utanför box. Det som är 4 poligt av dessa,är till soppapump,och det 5 poliga är huvudrelä(2st med polnamn 87). Om du har tändningen på,ska relät dra och ge +12v på dessa poler. Mvh Patrik |
|
Soppapumpen går.Ska kolla det andra reläet med.Sitter 2st ja. Har för mig att soppapumpen går på signal från tändspolen,rätta mig om jag har fel. Tycker ändå att om tändspolen är hel och får direktmatning från batteriet så alla lampor i panelen lyser och drar sedan på starten så borde gnista uppstå.Enda felet då skulle vara lägesgivare/vevaxelgivarens signal. Jag uppskattar verkligen den här hjälpen,känns inte så jobbigt då. Mvh jonas B. |
|
Nja,vet inte riktigt om det är så enkelt alltid. På framsidan av säkringsboxen sitter 2 relän,och på boxens högra framsida(mot motorn) sitter huvudrelät. De främre är: högra mot motor = soppapump, vänstra mot skärm: relä till förvärmning av lambdasond?(minns inte på 86:an). Men det finns annars 2 andra tänkbara fel jag kommer på så här på rak arm,om bilen bara dog och ej ger gnista. 1. Jordfläta mellan motor och chassie gått av eller fått dålig kontakt.(mest troligt!!!) 2.Om du har stora färddatorn med immobilizer,så kan immobilizern sagt upp sig,och därmed dödat bilen. Denna finner du under instrumenthuset ovan panelen under rattstången på vänster sida om du sitter i bilen. Det är en svart box där 2 gröna trådar går in i en kontakt. Om du byglar över dessa 2 gröna,så kringgår du immobilizern. Mvh Patrik |
|
Kollade med startkabel från motor till batterijord till kaross....nada. ska kolla immobilizern nu får vi se. jag tackar för detta. Mvh Jonas B. |
|
| Hur går det brynet??? fått start?? | |
|
Har en M535 -87 som jag köpte i helgen som inte startar, tänkte att det var onödigt att starta ny tråd. Startmotorn går, all el funkar, men startar inte. Tänkte på det M635 forever skrev om immobilizern, kan det vara orsak i mitt fall? Färddatorn fungerar annars som vanligt. Känns annars som det kan vara tändspolen eller något relä? |
|
|
Jag har ingen gnista ännu.Bytt givarna till svänghjulet,Bytt spole,Direktström till tändspole från batteri(dvs går förbi allt vad starnyckel mm då tändningen går till vid kontakt) starkabel från kaross till motor till batterijord,Immobilizern är jag inte säker på.Hittade bara en med 2st gröna kablar på tillsammans med 2st bruna till en svart låda.till den finn ytterligare en koppling med 3 kablar i alldeles intill den med gröna som jag byglat. OBS: Nytt batteri idag. jag börjar mer tro på oxid någonstans.Jag välkomnar alla bra förslag. Mvh Jonas B. |
|
Du kan även prova att rycka alla säkringar ur boxen,dvs alla som inte är nödvändiga vid uppstart. Kan finnas en kortslutning någonstans med. Kollat hur kabelstammen ser ut som går ned vid motor intill ABS enheten. Hade ett liknande fel på min M635:a för 2 år sedan när jag åkte hem från Mantorp. Då hade jag fått ett så långsökt fel som att servoolja hade tryckts ut från kärlet,och runnit ned längs kabelstammen,och kortslutit + kabeln till ABS:en och en annan grov + kabel. Felsökningen höll på under dryga 2 månader i garaget....=( Kan ju även vara någon kallödning i boxen,men även den chansen är liten. Elfel är verkligen inget roligt på en bil. Har du mätt upp vevaxelgivaren(TDC)? Ska sitta en kontakt fäst i framstycket på motorn,som går till givaren som läser av piggen på vibrationsdämparhjulet i fram. Ohmmät denna ur diagnosuttaget vid pol 8,9,10, där jord är pol nr.9,och se om värdena ändras då piggen står mitt för givaren,eller då piggen är bortom givaren. Mvh Patrik |
|
Ska kolla vevaxelgivaren nu efter maten.Ska mäta med multimeter på några fler ställen.har öppnat säkringsboxen och kollat matningar där med.Allt ok. Det är en liten skitsak som jävlas med mig(måste det vara)......är ju halvt reglerkille i jobbet så det är lite hemmabana. fick faktiskt gnista vid ett försök i natt,men det höll inte i sig....Finns några nätter kvar. Mvh Jonas Brinell |
|
Då kanske du har ett oscilloskåp hemma!? =) Igentligen ska man mäta TDC med detta när man kör på starten,så att man kan se om man får pulser. En multimeter kan ibland vara svårt att mäta TDC med. Mvh Patrik |
J.Cash! Kolla först gnista och soppatryck/flöde. Mvh Patrik |
|
Vevaxelgivare fram helt ok,vevaxelgivare kuggkrans 2st helt ok.får peak var gång piggen går förbi. Konstigt detta.Motorn stannade när jag lyfte oljelocket och satte tillbaka det,sedan ingen gnista.Ska ta bort alla byglingar och montera på originaldelarna igen får vi se,annars är det bara att riva ut allt och börja om.Säkert bara något glapp/skitfel....... Mvh Jonas B. |
|
|
Säkringarna som du säger har jag glömt att testa,Mycket bra förslag. Mvh Jonas B. |
|
|
Det kan säkert vara många olika orsaker till att du inte har gnista men så här löste jag det på min bil med liknande symtom. Motorn är en 635 -84 motronic. Jag hade letat fel i 9 månader och bytt bla elektronikbox när jag fick tipset om jordfel i motorelektroniken. På min bil jordas hela motorelektroniken i en M6-skruv långt fram på insugningsröret på ventilkåpssidan. Det är 5 små bruna kablar (har jag för mig) som sitter i 2 kabelskor. Skruven var hårt åtskruvad och gick inte att dra åt ytterligare. Jag tog i alla fall bort den och sandpapprade rent kabelskor, skruv och anliggningsyta på insugningsröret trots att det såg bra ut utan oxid. Och sedan startade motorn direkt efter 9 månaders felsökning. Det är tydligen oerhört litet oxid som behövs för att slå ut elektronik. Per L |
|
|
Dum fråga kanske, du har inte larm på bilen ? eller rester av ett ? På min gamla 528a strulade ett trasigt gammalt larm en gång.... Annars bra tips med att kolla efter oxid mm. på motorstyrningens jordpunkter (Bruna kablar) TDC givaren i framkanten på motorn är väl bara till Diagnosuttaget om jag inte kommer ihåg fel, för visst har du två givare bak på kopplingskåpan ? |
|
|
Jag tackar för detta grabbar.Har nu gått igenom alla jordpunkter till motorn och mätt upp så att allt är i kontakt med nästan noll resistans. Larmet byglades och även dirktmatning till tändspole.TDC givaren fram är som du säger en egen till diagnosurtaget,har även testat att byta de 2 på sprängkåpan mot kuggkrans/startkrans (automat). Har även kollat/lindat om kabelhärvor som Patrik hade en idé om(tror fortfarande att det är något sådant).Fortsätter denna vägen då inga delar har några fel. Mvh Jonas Brinell. |
|
| Hur går det för dig Brynet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.