AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.184

Märkligt kraftigt missljud från motorn e46

Sida 2 av 2
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Har kört en dag till nu och något är ändrat iaf.
Ljudet är inte lika påtagligt som det var innan, och gasresponsen har ändrats på något vis, men svårt att säga hur. Så för dig Adelson skulle jag tro att ett ingrepp i vevhusventilationen skulle hjälpa. Jag har däremot kvar det pendlande varvtalet om än något mindre, jag tycker även att det inte är lika påtagligt att man tappar varv när man försöker komma iväg lugnt och mjukt på 1an.

Ska se när jag kommer iväg på någon lite längre tur om bränsleförbrukningen har ändrats något.
Jag har bytt hela vevhusventilationen, och det gjorde ingen skillnad på ljud eller gasrespons på min. Antingen var min gamla vevhusventilation hel, eller så har den nya exakt samma fel som den gamla.

Jag misstänker lite att ventilen till vevhusventilationen reglerar lite för abrupt precis vid gaspådrag från tomgång. Det kommer liksom en pust från ventilationen in i insuget som ökar varvtalet, och så kompenserar den elektroniska gasspjällsstyrningen för det, och så blir det självsvängning.
Ett annat tecken på det är att om man trucker ner gasen typ 1,5 cm och håller den kvar där så hoppar varvtalet först upp till 1250 varv och sedan går det ner till 1000. Det blir lite svårt att modulera gasen med precision när det är så. :-)

Det finns ju en anslutning för en vakuumslang på ventilen som är pluggad när den sitter på M54, men som används på andra modeller. Undrar om det skulle förbättra funktionen om man kopplade in den?
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har hört på ett par e46:or (även äldre bilar) att det som pyser eller nått när de står på tomgång. och liksom andas när man gasar.

men det är inget som är fel tydligen. ska det verkligen låta så?

kom att tänka på de när jag läst tråden :/

BMW ownz
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
nu fungerade Adelson:s video.

ungefär så låter de. skumt :S

men de låter inte på alla bilar. olika från bil till bil. ena m54:an låter typ så, och den andra inte.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.