AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.183

Märkligt kraftigt missljud från motorn e46

Sida 1 av 2
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Tyvärr slutar inte problemen med bilen utan snarare verkar de accellerera. Men i denna tråden undrar jag över dagens problem, som jag är rädd är det värsta hittils.

Det började igår kväll med att vi åkte en motorvägstur på ca 30 mil, normal hastighet men väl hög förbrukning. Jag har haft det i stort sett sedan vi köpte bilen i januari. Den lämnades in då oljelampan började lysa i februari och då påstods vevhusventilationen vara igensatt, vilket rengjordes och en liter olja fylldes på.
Så igår när vi kom fram och parkerade tändes återigen lampan. Vi har kört ca 250-300 mil sedan förra påfyllningen och nu var det nere på nedre strecket (=1 liter?)

Eftersom det är söndag har jag inte kunnat få så bra svar, mer än att en säljare sa att jag helt enkelt skulle fylla på med helsyntet och sedan kunna köra hem och lämna in den kommande veckan.

Jag fyllde på i förmiddags, men tyvärr var det inte slut där. När jag sedan startade bilen och varvade lite försiktigt lät det bedrövligt.
Det är svårt att beskriva, men det låter som när man bromsar med slut bromsbelägg ungefär, metall mot metall alltså... Dock varvar inte ljudet precis som motorn, vilket gör mig lite lättare till mods då jag börjar misstänka någon kringkomponent som vanos eller annan styrmekanik. Jag har försökt att spela in ljudet och kvalitén är ju sådär, men jag tycket ändå att det är ganska likt. Observera också att det även låter en gång strax efter att jag stängt av motorn (!).

Alla superkunniga här, vad har ni för dom?

Otroligt tacksam om det skulle komma ett kvickt svar då vi har en sju-veckors bebis och verkligen vill undvika den långa tågresan det skulle innebära om vi inte kan ta oss hem med bilen.

Länk till ljudet:
Länk

Mvh
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Bilen är alltså en -04 320 Touring M-sport
Riktigt svårt att avgöra från ljudklippet, men det låter nästan som om generatorn är slut. Kan du avgöra från vilket håll ljudet kommer?

Vorsprung durch freude am fahren
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Det kommer från vänster sida i körriktningen. Men samtidigt låter det ganska centralt, så jag tror inte riktigt på generatorn ändå. Det borde väl även ge motorlampa? Finns såklart en gråzon där den inte gör det...
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Uppdatering:
Bilen har varit inne på en första felsökning. Inga felkoder men de lokaliserar ljudet till insuget som att den får tjuvluft. Dock hittar de inget läckage och alla slangar sitter där de ska.

Hjälper detta någon här?
Spraya stargas runt insuget så lär du märka om den drar tjuvluft. Motorvarvet bör öka när motorn förbränner startgasen.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
hade samma problem med min 320 03a har du tänkt på en sak när du stänger av motorn så hör man ett litet ljud typ svårt att förklara men typ insugs ljud man hör den inte om man inte lyssnar eller tänker på de..Det är insuget som är död min vän kör inte den så annars pajar du lmm ni tycker kanske jag snackar bla bla här nu men det hände mig.grattis till bebisen min är idag 8 veckor.hoppas det löser sig
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Kolla vevhusventilationen igen eftersom det nyligen har pillats på den. Det är mitt tips.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
catch_me: Precis! Den suger till en gång efter att motorn stannat.
Bmw sa att jag kunde köra hem den, så nu har vi gjort det iaf, men kan du förklara mer exakt vad som var fel, så aatt jag kan berätta för dem?
Hade du även pendlande tomgång vid lätt gas? Blev det isåfall avhjälpt av denna reparation.

För vår del blir det en diskussion om reklamationsrätt, bilen har vi haft sen januari, så garantin har precis gått ut, men enligt mig har felet funnits sedan sist vi lämnade in den och då ska garantin fortfarande gälla.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Uppdatering:
Har varit inne på en andra felsökning och de är säkra på att det är ett membran i vevhusventilationen som rykt. Skall in på byte imorgon, så jag får återkomma med resultatet om några dagar. Hoppas nu att det blir ordentligt gjort...

Vilka fel kan man få av en igensatt vevhusventilation? Något särskilt som jag borde testa nu när bilen gått ett bra tag med felaktig sådan?
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Då var bilen tillbaka...

6897kr
Det som byttes var en slang, en ledning, ett rör och en ventil.

Är det lika med byte av vehusventilation??

Jag tycker att det låter likadant fortfarande, om än något lägre - Så ska det vara säger de

Alltså. Alla ni med 320 e46 - Om man har huven öppen (hörs även med huven stängd. Pyser/suger bilen luft varje gång man duttar på gaspedalen och pyser det till ca 10 sek efter att man stänger av bilen?

Det hörs inte inne i kupén med dörrarna stängda, men utifrån hör man det utan problem om man lyssnar efter det.

Hemskt tacksam för hjälp.
Är det det här sugljudet du menar? Länk
Sådär låter min 325i i alla fall. Och nyser/fnyser gör den också 5 sek efter att man har stängt av den.
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Jo, låter bekant.
Ska det vara så och vad är det som låter?
SweNilsson: Du nämnde pendlande tomgång vid lätt gas. Det låter som felet som är på min, som jag har försökt hitta orsaken till i två år nu. Är det så på din att den liksom pumpar lite lätt på gasen i dragläge?
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
japp, har bara kört ett par mil idag efter reparationen, men så var det innan iaf.
Enligt min BMW-verkstad så är både ljud och gasbeteende normalt på min bil, så dem har jag inte så stort förtroende för. :-)
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Tyvärr kan ju något felaktigt också vara normalt om det drabbar tillräckligt många.

Men är det någon som inte har det här ljudet?
Just det, alla med M54, har ni det här ljudet?

Det vore även intressant att veta om M52TU har ljudet.
M-
110
M-Olo
328i -99
Min M52TU har det inte. Blir relativt tyst när jag stänger av tändningen.

A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production.
Har aldrig hört det på min 325i, jag tror inte att en M54 ska låta så. Nästan som en turbo bil. Låter som om inte allt är tätt, skulle även förklara varvtals pendlingen.

Vorsprung durch freude am fahren
Intressant. Är du helt säker? Det hörs ju inte i bilen. Du hör inget sådant ljud om du duttar på gasen med öppen huv?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.