AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.701

Köpa M5 e39

Sida 2 av 3
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och angående frågan att köra M5 på vintern så funkar det utmärkt. Bra vinterdäck tillsammans med BMW's DSC-system gör den till en helt ok vinterbil, åtminstonde i den sydsvenska vintern ;)

Vet att det är många som ställer av sina M5:or på vintern men det beror nog mer på att dom vill skona bilen från salt och slask än att den skulle vara en dålig vinterbil.

___
//Ulf
Och tacka ägarna för det!
Jag är allergisk mot rost när det börjar krypa i trösklar, dörrar, motorhuv och baklucka. Även om du ligger i, tvättar ofta, polerar, waxar, lackbehandlar tar det här klimatet styggt på bilarna. Jag har flertalet exempel på vänner som gjort misstaget av bruksa sina dyrgripar året runt.

Angående priserna på 03:or har jag sett billigare på marknaden, inte i Tyskland utan på Blocket med bättre helhetsintryck än den svarta i tråden.
Bilpriser.se tar jag med en stor nypa salt. Tjänsten är bra för att få sig en helhetsbild av vad liknande bilar är värda, inte mer än så. Frågan är vad saker är värda om inte marknaden betalar utsatta priser. Att lägga runt 200.000 kr för en snart 2 generationer gammal M5 låter mycket i folks öron.
Prisbilderna varierar stort om man tar sig tid att skåda länkarna nedan.

Länk

Länk

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Sahlsten,

Inte sugen på den där tusenlappen?

Stå för vad du skriver.
Vart ska man göra av alla pengar? Stadskassan behöver tusenlapparna bättre...

Jag står alltid upp för vad jag skriver, det kanske är därför folk blir lite kinkiga ;-)

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
kilroy
"Och angående frågan att köra M5 på vintern så funkar det utmärkt."

Visst kan man köra M5 på vintern men någon idealisk vinterbil är den kanske inte.
Sannolikt funkar det lite bättre här nere i Skåne jämfört med övriga landet.

Jag låter min M5 stå i garaget i Tyskland när det blir vinter...och då plockar jag fram min Audi stället. Audin känns definitivt lite säkrare på hala vintervägar även om den också är en prestandabil.

Glöm inte att kolla dokumentationen, helst från den dagen bilen lämnade fabriken. Fulla serviceböcker är inte alltid så fulla vid närmare granskning. Ring alla föregående ägare, det brukar löna sig.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sahlsten: följer M5-marknaden hyffsat noga och har inte sett någon billigare 03:a än den i länken ovan på Blocket. 03:or dräller det inte av precis...däremot så har det funnits ett antal 02:or som legat rejält lägre än denna i pris. Håller med om att prisbilden på de tre 03:or som är till salu är stor. Den röda har annonserats under lång tid och den startade på 395' för kanske 1,5 år sedan.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

kilroy: självklart är en 4wd Audi en bättre vinterbil men jag upplever inte att en M5 är direkt sämre än någon annan E39 när det gäller vinteregenskaper. Sen håller jag med dig att vintern i Skåne oftast handlar om barmark men då och då så är det ju både snö och is och även dessa dagar så ska man ju ta sig hem från jobbet...

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är -03:an så fin som den ser ut på bild och har en bra historik så är den nog ett bra köp. Men pruta först 10' till.
Skulle vilja veta bakgrunden till att säljaren ägt den i två år och att den ev. är nyimporterad. Men det behöver absolut inte vara något konstigt med den.

Jag har till och från följt priserna på M5e39 och 185' för en fin, välutrustad -03:a med rimliga mil är helrätt.

Skulle lätt köpa den före en -99, -00 för 120'.
Sahlsten din kommentar var väl till denna? Länk

03:an var inte osedvanligt högt prissatt snarare tvärtom.

______
Släpp koldioxiden fri
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Björn: Får revidera mina uppgifter om att den skulle vara nyimporterad...

Senaste EU-regbevis del 1: 2008-09-05
Senaste EU-regbevis del 2: 2008-09-05

Senast godkända besiktning: 2008-11-03

Dock så var detta korrekt

I trafik första gången i Sverige: 2009-05-01

Förmodligen lite grävnningsarbete för den som är intresserad av bilen...;)

___
//Ulf
Den svarta -03 i stockholm för 265k är grymt fin och välvårdad.
Får man den för 250k så är det ett bra köp.
Den ser riktigt fin ut, men M5 E60 kostar från 350.000 kr och uppåt. Då känns det inte lika attraktivt med E39 längre :-)

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
M5an är en kanonbil på vintern.
Jag anser personligen att man verkligen missar nåt om man inte kör M5an på snö, för den är mycket underhållande på snö med DSCn frånkopplad.
Och tack vare att den INTE lider av turbo-lagg, så är den fantastiskt kontrollerbar med gaspedalen. Bara att styra in, låta bakvagnen släppa och sen balansera med gaspedal och ratt. Inget behov av att förutse när turbo börjar ladda, för som sagt: ingen stress-fläkt :-) Underbart!
Och när man inte vill leka så är bilen verkligen kanonstabil och mycket trygg. Tro mig, jag har kört mycket på oplogade snörika vägar, och M5an hör lätt till de bättre vinterbilarna.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tvivlar inte ett dugg på att en M5 funkar på vintern. Men det är en dyr bil att driva och man utnyttjar verkligen inte dess potential på vintern.
Du kan inte utnyttja effekten och den fina väghållningen på samma sätt.

En Subaru för 40-50 funkar sannorlikt minst lika bra.

Sen är tyvärr rostskyddet riktigt dåligt på e39:an.
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Heh, där är jag något av en expert. Jag ägde en Impreza GT förr, och kan ge en liten jämförelse:
Imprezan är helt fantastisk i snö, även den. Fyrhjulsdriften gör den klockren i snö och otroligt rolig. Bilen går exakt dit man styr den, vilket är en märklig känsla. M5an viftar mer med svansen, vilket är rätt förståeligt.
Så M5an och Imprezan ger ungefär samma underhållningsvärde i snö, men nöjet levereras på olika sätt.
Nackdelen med Imprezan är turbo-laggen, som gör att man inte har samma omedelbara effekt att tillgå. Man får helt enkelt jobba för att hålla Imprezan "kokande", annars får man vänta på att effekten ska anlända.
Att man inte utnyttjar M5ans potential på vintern håller jag inte alls med om - det fina chassiet, den omedelbara effekttillgången och bakhjulsdriften är ju exakt vad som gör den så rolig i halka. En framhjulsdriven V70 _HAR_ helt enkelt inte den "potentialen" var än man söker, och är alltså rätt trist i vinterföre. Så att vinterlagra M5an är ett misstag, åtminstone OM man har snö att tillgå. På regniga saltade skånevägar är det kanske inte lika kul, det är iofs sant...
IMHO alltså.
kilroy
"Den ser riktigt fin ut, men M5 E60 kostar från 350.000 kr och uppåt. Då känns det inte lika attraktivt med E39 längre :-)"

Får nog hålla med. M5 E60 börjar krypa neråt i pris på allvar. Då känns 265k för en -03 M5 E39 lite i överkant.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
M5 E60 från 350k är ju inte helt sant längre. I höstas fanns det två stycken till salu strax under 400k och en styck i våras för 359k. Billigast på Blocket just nu är 415k.
Jag har följt dessa annonser stenhårt sen i höstas och min känsla är att dom gått upp lite i pris på sistone.

btw M5 E39 måste vara en av dom absolut roligaste bilarna att köra på vinterväg. Åkte dubbade 18" på min, ett jävla fäste med diff.

Mvh Mathias Länk
Ok, då vet jag att det inte är helt sant längre ;-)

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Sen är ju annonspris och slutpris som vanligt två olika saker...

______

weeeman har förstått resonemanget...

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.