|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. funderar på att bli m5 ägare. Har spanat in dessa på blocket, vad tror ni, är de prisvärda? 1. Länk 2. Länk Kan man köra m5 året runt, eller är det bara dumt/dyrt? Nåt annat man ska tänka på? | |
| tjena om jag var du så skulle jag satsa på en 01 eller 02 för de pengarna den första länken mycket som är bytt men och andra sidan så tyder på man har använt grejerna ordentlingt och den andra enligt mig är dyr sen så står det inte heller om man har bytt något för mellan 10 000 mil och uppåt är det några delar som börjar bli slitna undantag från vanos för har man kört bilen rätt så att säga med varm olja så ska det hålla mycket längre utan problem så lycka till | |
| Tack. vad skillnaden på de gjorda efter 01? Förutom facelift. | |
| kolvringarna för mindre olje drickande,vanos så det raslar inte när du startar bilen men annars är det samma som 99 förutom större nav och gråa instrument istället för svart | |
kilroy |
För att minska oljeförbrukningen modifierades block och kolvringar under 2000. Bilar som tillverkats efter augusti (september?) 2000 har modifierats så att man inte tappar oljetrycket i vanos då motorn stängs av. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
NSD; Satsa på en -01 eller nyare, bara en sån sak som att ratten är lite tjockare är ju värt guld för körupplevelsen. Du har ju den här Länk den är iaf saknad av mej och en riktig kanonbil för dom pengarna! Mvh Mathias |
|
| Missade visst länken Länk | |
| tatter: tack för tips. men har den inte gått lite för långt? | |
|
NSD; Har provkört M5:or som gått 10000mil som kännts mycket sämre. Det är ju faktiskt viktigare att dom är välskötta tycker jag. Mvh Mathias |
|
|
NSD, Jag tycker också du ska satsa på -01 och framåt, -99:orna drogs dessvärre med en del barnsjukdomar även om flertalet av dessa troligen uppdaterats. M5-motorn har variabla ventiltider (Dubbelvanos). Efter långa och oftast hårda mil börjar systemet skramla/rassla. Det har mig veterligen ingen inverkan på funktionen, men att ha en M5 som låter som en mercadroska på tomgång och strax däröver är inget jag rekommenderar. Systemet kostade en gång i tiden 48-50.000 kr att renovera/byta ut. Jag har tyvärr ingen prisuppgift på detta idag, men troligen finns det en del smällda M5 runt om i landet som man kan dissekera till en billigare summa. Kopplingen är också en akilleshäl. Den har från början för liten diameter och börjar den slira är det bara att se sig om efter en ny. Jag har tidigare läst mig till att den går att testa genom att man kör i 100-120 km/h på 6:an och trycker plattan i mattan och ser hur motorvarvet reagerar i förhållande till hastighetsökningen. Lycka till! Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
| Sahlsten: tack för hjälpen. ska börja leta bil nu. | |
|
Ta en titt på länken nedan. Det är ett sådant exemplar man ska ha, som inte byter ägare så fort det är dags att göra service. Visst det är ingen 01 facelift, men helheten verkar ändå vara såpas bra att jag skulle bortse från det. Länk Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sahlsten, håller med att det är ett stort plus med biler som haft samma ägare under längre tid. Mina nuvarande bilar köpte jag från personer som haft bilarna i 9 respektive 5 år, och det märks på allmänna skicket. Bilen du länkar till har visserligen haft samma ägare sedan 2000, men såvida den inte är intagen som flyttgods kan den inte haft en ägare sen ny. Därför tycker det är fel att skriva att den bara haft en ägare i annonsen. Tror ändå att detta exemplar är bra köp om det går lika bra i verkligheten som enligt annonsen. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
kilroy |
Oftast är det bättre att köpa en väldokumenterad -99 med 18.000 ärliga mil än en -00 med bristande dokumentation som har gått "12.000" mil. Kopplingen är ett kärt diskussionsämne. Kopplingen på E39 M5 är inte dålig (men den kunde vara bättre), det är ofta bristande körstil som orsakar kopplingsras. Den tål definitivt inte att "käringköras" som många andra bilar. Jag har själv monterat grövre koppling på min och jag tror det är klokt om man tänker behålla bilen några år. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Sahlsten: Vilket sammanträffande, har suttit och dreglat över den annonsen hela dagen idag och räknat på ett byte. :) Bilen och annonsen ger ett väldigt bra intryck! |
|
|
Sahlsten "Jag tycker också du ska satsa på -01 och framåt, -99:orna drogs dessvärre med en del barnsjukdomar även om flertalet av dessa troligen uppdaterats." Kan du specificera någon av dessa "barnsjukdomar" som du påstår att tidiga M5or skulle dras med. Kommer du på en förutom backventil på Vanos och kolvringar så får du en 1000-lapp styck av mig. |
|
|
Länk Den här har varit ute ett tag faktiskt, har för mig att den va ute med andra bilder förut dock ej säker, har inte kollat upp den men någon annan kanske har? undrar varför inte den blivit såld? |
|
|
...som en lallande dåre Klart du skall köpa en M5'a av E39-modell... Ohyggligt snygg, lugna linjer, vacker i formerna, snygg inuti.. riktigt snygg inuti, välskruvad, vettiga reservdelar (jämförelsevis... bromsarna är rätt svettiga), går som ett troll, kolossalt bekväm, "sleeper"... En helt ohyggligt bra bil, inte billigast, men jeklar vicken kärra !!!! |
|
|
Vad tror ni om denna? Har importbilar oförtjänt dåligt rykte? Mycket snygg inredning, då jag föredrar aluminium framför träpanel. Länk |
|
|
Snygg bil, omlackad? dyr! Den ska ner ex antal tusenlappar till. Det är E39 vi snackar, E60 är snart föregående kaross. Är du riktigt intresserad är det klart du kan forska mer om historiken. Ca 85% av M-bilarna är väldigt hårt körda, och bör kollas upp ordentligt innan affär. Alla BMW utom X och Z kommer från Tyskland från början vad jag känner till, därför tror jag knappast att bilarna är sämre där, tvärtom. Men priserna ser annorlunda ut i dagsläget. Inget att fynda när valutakursen ser ut som den gör. Fördelen med M5 är att man fortfarande kan hitta fina sparsamt körda exemplar som inte har rullat för mycket ute på de saltstänkta vintervägarna i Sverige. Det ser man om man granskar utbudet noga. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
Sahlsten: skulle själv säga att det är ett bra pris på en 03:a, förmodligen det lägsta jag sett på en 03:a med motsvarande mil. Nu kan du ju se på min profil att jag inte är helt objektiv...;) Begärt pris ligger i alla fall under vad www.bilpriser.se uppskattar. Utrustningen är rätt och den ser väldigt fräsch ut på bilderna. Den lilla varningsklocka som ringer är ju att rör sig om en nyimport (i trafik första gången 1/5 -09). Hemtagen för att säljas direkt? Priserna i t ex Tyskland ligger över dom svenska så frågan är ju vad den köpts för i Tyskland. På mobile.de ligger 4 bilar som ungefär motsvarar denna i modellår och mil. Dessa ligger i prisintervallet 231' - 278' (omräknat på 10,70 SEK/Euro). Kolla upp bilen noggrant och stämmer allt så är priset enligt min mening inte helt fel. Går säkert att få ner några kronor till vid en smidig affär. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.