|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min bil på aukt. verkstad för mer än sex veckor sen pga misständning på cylinder fem vid kallstart. Nu har verkstaden bytt tändspolar, kabelhärva, dme-styrdon, luftinjektnågonting och ringde nu och sa att det var kamaxeln som är trasig. Nu börjar jag bli jätteless på allt det här. Motorintressad tjej, javisst men nu har dom tappat bort mig helt. Jag frågar mig ändå; kan en kamaxel vara trasig på en sex år gammal bil som gått 15000 mil och som gjort alla inspektioner hos auktoriserade bmw-verkstäder!? Har tidigare ägare kört bilen på kattpiss eller vad kan nånting sånt här bero på? Tänkte åka in till verkstaden imorgon och gå igenom serviceboken ordentligt och prata med dom. Känns jobbigt att komma in som ung tjej och försöka diskutera detta dock... så om nån har liknande erfarenhet eller åsikter om detta problem vore jag oerhört tacksam! | |
|
Jag tycker ju att man inte skall behöva betala för byte av delar som uppenbarligen inte var orsak till felet, jag menar att då skulle auktoriserade verkstäder inte längre behövas. Då kan man i fortsättningen göra allt själv! Reklamera de andra reparationerna som ovidkommande gissningslek på din bekostnad. Ring din konsumentvägledare först och hör vad som gäller. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du skulle vänt dig till Perre Larsson på Bil o Motorteknik i Huddinge, det finns alldeles för många blinda reservdelsbytare på BMW i 08 som saknar felsökarkompetens de bevisade tex mitt tidigare inlägg i din andra tråd när dom skulle byta DME trots att det är en omöjlighet att den skulle var felaktig med din beskrivning av felet. Visst kan en kamaxel gå sönder men då är den mekaniskt sliten och då är den det oavsett om motorn är kall eller varm. Och det är väl nått man inte hört talas om de senaste 15 åren. Möjligen kamaxelstyrningen som strular eller kamskivan som lossnat som kamgivaren läser ifrån tex. BMW skulle byta Vanos för 35 tusen på en M5, men Perre böt en lös skruv för 5 kr så funkade bilen :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag hade liknande symtom, dvs motorn gick illa/vibrerade direkt vid kallstart och under ca 60 sekunder, sen fungerade motorn normalt igen. Vid ett par tillfällen tändes den gula motorlampan för misständning cyl 3. BMW bytte tändspole, sedan luftmassemätare men bilen blev inget bättre. Efter tredje besöket på BMW verkstaden ville de prova att byta kabelhärva, vanos mm men jag sade nej. Jag hade nämligen läst på Autopower om två andra personer med samma symptom och i deras fall var det de hydraliska ventillyftarna som var felorsaken. (På BMWs arbetsbeskrivning kallas komponenterna för ventilspelsslut a 24 st) Så jag föreslog för min verkstad att byta dessa ventillyftare och sedan var mitt problem löst. Kostnad ca 17500 kr men garantin täckte iom att min gått mindre än 8000 mil = 2500kr sjävrisk, <10000mil = 5000kr självrisk. Så om din bil har likande symptom som min, dvs endast vid kallstart och på tomgång => vibrerande motor i ca 60s och gul motorlampa ibland så kan det vara värt att tipsa verkstade om ventillyftarna. OBS om jag direkt körde iväg med bilen utan att låta den stå på tomgång så märktes aldrig problemet. MVh BC |
|
|
Ikaros, du kan nog bortse från mitt fg inlägg. Jag hittade din andra tråd där det står att din bil fungerar bra vid plusgrader. Det gjorde inte min. Alltså jag hade problem vid kallstart oavsett utetemperatur. Mvh BC |
|
| Var och kikade på bilen igår och och kamaxeln mår verkligen inge vidare, ser nästan ut som om nån hällt ner grus eller metallbitar som fått leva rövare. Lite senare på eftermiddagen fick jag också veta att andra ser likadan ut. Verkstaden trodde först att det kunde bero på dålig service med dålig olja men bilen är servad enligt konstens alla regler på auktoriserade bmw-verkstäder var 2500:ade mil, kan inte ha en bättre servicebok. Småpåfyllningar mellan gångerna har varit med riktigt bra olja också så jag kan inte för mitt liv fatta hur det här kan ha gått till. | |
| skönt att du hittat felet iaf. synd att det va det som är fel. lär inte vara en billig historia. | |
|
Ikaros, Presentera en bild på kammarna. Jag kan inte förstå varför du fick ett senare besked om att den andra kammen var slut. Avgaskammen ser man direkt efter att ventilkåpan tagits bort. Insugskammen döljs under en plaskåpa som tar 10 sekunder att ta bort. Om kammarna är skrot måste det hänt något drasistiskt under bilens tidigare liv. Viktigt är att analysera vad som orsakat det som du beskriver. mvh/ Anders |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ikaros. Är din bil svensksåld ?? eller import. Oavsett vilken olja som används så ska inte kammarna gå ned sig för det, det finns egentligen inte nån dålig olja som ger motorskador. Kammarna måste ha gått utan olja och nått måste ha hänt i bilens tidigare liv som inte är normalt. Lyfter jag på mina kåpor där bilen rullat över 19.000 så se kammarna nya ut fortfarande. Kamaxelslitage var 80-90 talets gissel. med dåliga gjutningar och "dålig" syntetolja som satt igen oljekanalerna pga för bra rening och dålig vidhäftning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso! Bilen är svensksåld med två ägare innan mig, den senaste ägaren arbetade själv med bilar. Jag ska försöka få till en bild nästa gång jag är på verkstaden. Det är verkligen skumt. Skulle det kunna vara något fabrikationsfel? Eller att verkstaden "glömt" hälla i olja vid nån service eller nåt? Sen är det ju spännande att se hur resten av motorn ser ut, det är väl inte bara kamaxlarna som kan ta stryk om det flugit runt småskit i oljan eller om den gått tom? |
|
|
Hej! Till BC jag har en bmw 320ci -02 ca 9500mill. Jag har presis likadan problem på min bil var bytta du hydrauliska ventillyftare på Bmw eller? Jä...la dåligt av bmw at hydrauliska ventillyftarna är dåliga på en bil som har rullat 9500mill. jag har haft 2 stk 320ci -02 med samma mill ca 9000. Sv-sålda 2 ägare fullservat på BMW men endå skakar motoren når den är kallstart oavsett utetemperatur. tack. |
|
|
Så här fint Länk kan det se ut i en välskött M54 maskin som gått 15000 mil. Ville visa bilden för att illustrera det märkliga i att verkstan rapporterade om respektive kamaxel vid två skilda tillfällen. Att lossa den svarta kåpan som döljer insugskammen är gjort i en handvändning. Skall bli mycket intressant om det kommer bilder. mvh/ Anders |
|
|
bmwpower26, Jo, jag lät en BMW verkstad göra jobbet. Mvh BC |
|
| Tack för foto Hasso! På min bil har dom lyft bort själva kamaxeln och då såg dom att lagerbanorna var trasiga. Kanske därför det tog lite längre tid. Såg ut som om nån hade tagit en fil och filat ner ett par millimeter på två ställen. Sen var det rätt rejäla rispor i "hålen" på delen under kamaxeln. (ursäkta min okunskap). | |
|
Att en M54 motor är sliten efter 10-15k mil är inte direkt normalt, jag skulle tvärt om säga riktigt ovanligt. Min förra 325a rullade 40000 mil utan ett fel och motorn var som ny till exempel. Låter knepigt att den är såpass skadad som du beskriver Ikaros :/ //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Förre ägaren jobbade med bilar?????!!!!!: Min konspiratoriska hjärna fick impulsen att han har en långmilare som han satte i originalkamen från din på, och så fick du en gammal kam. Detta innan han sålde vidare. Plocka reservdelar från nyare bilar och sälja med skrotdelar i, och så fixar man upp sin bilpark med långmilare och gör fina förtjänster i båda ändar. Smällen får den med nyare bilen ta. Där man minst misstänker det. Eller så fixade serviceböcker. |
|
| hur har det gått? | |
|
Halloj! Jag håller nu på att diskutera vad vi kan göra åt saken. Jag vägrar acceptera att en bil som blivit ordentlig servad på aukt. bmw verkstad var 2500:ade mil ska ha trasiga kamaxlar. Tyvärr drar allt ut på tiden hela tiden... Men jag ger mig inte, det är helt oacceptabelt. Båda kamaxlarna plus alla element behöver bytas ut tydligen... Förra ägaren var f.d. bilförsäljare och hade nog inga avancerade kunskaper i reservdelsplock, däremot borde hon ha vetat hur man sköter en bil. Detta måste antingen vara fabrikationsfel eller en service som gått helt åt fanders. På onsdag har jag varit utan bil i två månader... |
|
|
hej! Till BC Går bilen bra nu da efter du har bytta hydrauliskaventillyftare? |
|
| Ja, den går bra! | |
Det kan inte vara så att tidigare ägare kört på E85 blandning ?? det kräver ju oljebyte oftare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.