|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag bestämt mig för att försöka trycka ner en 530 eller 540 motor i min lilla driftingbil. Finns det nån som har gjort eller tänker göra den här operationen? Är det nån större skillnad på vikt och storlek(bredd o höjd)på dessa v8-or? Finns det nån annan låda som passar? Dom flesta är ju automat? Många frågor blev det! MVH Sandor S. | |
| Köp en cheva 350 motor mycket enklare att hålla på med | |
|
Hej Går detta?, det är ju hur trångt som helst redan nu ju :-) Blir detta av så är jag spekulant å din motor :-), så slipper jag börja bygga min från noll-) Mvh Henke |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Länk |
|
Allt går om villja finnes! Cheva motorn är väl mycket tyngre en bmw åttorna! Sen vill jag självklart ha bmw motor i min bmw! Längden är ju som en fyra men bredden är värre! Bromsbomben får flyttas typ in i bilen...mm. Anledningen till v8 planerna är bottenvridet! Jag måste ha snurr på hjulen hela tiden, bilen är inte den optimala driftingbilen precis! Kort hjulbas är lika med snabba kast,turbon tappar lite lätt när man släpper efter på gasen! MVH Sandor S. |
|
|
Ja det är klart det går. Sett både v12 och v10 i en liten E30.. dessutom satt det dubbla turbos på dom. Men hur stort ingrepp som behövs vet man ju inte. Limmet fick ju ner en M5 v8 i en E30 utan rörramschassi så det ska ju gå om man vill och ha mycket pengar/spons. |
|
|
Hej alla glada! Nu är donatorbilen införskaffad! 540iA-93, så nu gäller det att hitta en manuell låda och svänghjul med koppling! Det blir ett spännande projekt! MVH Sandor S. |
|
|
Kommer att följas lycka till. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Fräckt, jag tänkte lägga i en m20 med turbo i min -74(om jag skulle få tid över nån gång) |
| 1 | |
|
Det bör nog fungera, dock kan det bli trångt vid fjäderben /rattstång. Men tror jag läst i något tyskt magasin om något liknande, oljetråget får nog modifieras och kanske ryker krängaren. Här är vårt bygga med en 3 liters sexa. Länk |
|
|
För 10 år sen tryckte kompisen ner en 350sb i en 02:a...var viserligen snabbt gjort men vart ingen bra kombination. Gick ut av helvete rakt fram men gick inte å svänga. Lite väl framtung då allt hamna lite väl långt fram. Så hoppas verkligen du lyckas och det blir bra.... |
|
|
Det som skall göras! Hela bilen kommer att strippas undertill,sen åker både fram och bakvagn över från 540in! Det är endast 10cm bredare mellan fjädertornen på 540in,så det blir en breddning med 5-6cm på var sida. Bromsservon sitter redan framflyttad på 540in så det ska förhoppningsvis få plats. Det stora problemet blir kylaren,den är väldigt stor till o2-fronten! Kanske flyttas bak? Tanken är att någån gång i framtiden regga den som amatörbygge,eftersom sfro har ändrat effekt marginalen med 15-20kw/100kg så ska det klara sig! Det blir oktober nånting som bygget sätter igång! MVH Sandor S. |
|
|
Hej alla glada! Länk Nu är bygget igång! Kunde inte vänta längre! MVH Sandor S. |
|
DA 245 318d Touring -10
Lycka till, vi från Tomelilla kommer säkert o hälsar på fler gånger. Mvh Daniel |
|
Kan iaf bekräfta att M60B40 motorn är en utmärkt driftingmotor. Driftar min 530 med sådan motor i sommar. Gott om tillgänglig effekt hela tiden och då är den ju ändå väldigt högt växlad. |
|
|
Kul projekt! BMWiggen, Har du vägt motorerna? Det skulle vara intressant att få reda på respektive motors vikt i klätt utförande (som på din bild). |
|
|
AKN Jag ska försöka ordna nån våg och väga dom! Är det nån som vet hur pass den 5-vxl lådan är från M60B30? Kommer den att palla med 400Nm i ca.1000kg bil? Enligt uppgifter så klarar den bara 310Nm, men då sitter den i 17-1800kg-s bilar. MVH Sandor S. |
|
|
Jag kör 530 5vxl på min 540 motor utan problem. 530 kopplingen är dock lite för klen, vill slira när den är kall. |
|
|
Spiidfriik: Tror du att 530 kopplingen klarar sig i min lätta bil eller ska man jaga fatt i nåt värre? Kan man inte bara sätta en sinterlamell med fyra eller sex puckar? Eller: Kan man inte trolla till ett 240mm enkelmassa svänghjul från M30 tex? Där finns det tryckplattor som tål en hel del för vettiga pengar! Kom gärna med tipps! Bilen kommer att byggas för drifting! MVH Sandor S. |
|
|
Det kan funka, min koppling verkar bara slira när bilen stått några dagar. Men jag har hört andra som har problem med slirande 530 koppling bakom 540 motor. Så det är ju en chansning. Med sinterlamell lär det inte vara några problem alls. Annat än att den blir lite tvär att smyga iväg med vilket knappast är ett problem på en driftingbil. Jag har inte sett något V8 svänghjul så jag kan inte säga hur mycket som skiljer mot ett M30 enkelmassehjul. Skulle tro att det är mindre jobb att tillverka ett helt nytt svänghjul för den koppling man vill använda. Det kan jag f.ö. fixa åt dej om du vill. Jag tänker själv köra 2- eller 3-skivig koppling på eget svänghjul på M60/M62/S62an som ska bo i min 635CSi. Tänkte använda startkrans från en automat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.