AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
49.413

Ryckig gång vid lågt gaspådrag - 750i E38

Sida 2 av 2
I den tyska tråden tycks han ha problem med att bilen rycker och jäklas när han gasar iväg, och även att motorn dött vid några tillfällen. Felkällan visade sig vara vad han påstår är "kamaxelsensor", men jag misstänker att han menar vevaxelimpulsgivaren...

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Måste finnas symptom att läsa om vid bortfall av någon dylik givare?

Vet att det går att fylla i symptom i TIS.. Ska se om jag kan kolla upp symptomen via TIS och komma lösningen närmare..

MVH Elias
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Är du nåt på spåren än då Kalle? =)

Jag har två elektriska ventiler, strax bakom vä strålkastare, som antagligen är till AKF, eller Pulsair-systemet. Dessa tickar och knattrar som galningar, funderade på om det kan påverka nåt..

Har inte carsoft fullständigt installerat än, så förhoppningsvis blir det nya tag med grejerna i helgen.

Mvh Elias
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
de är till tankventilation.Länk
Inget nytt ännu, bilen skall in för byte av stift och vevaxelimpulsgivare på torsdag - återkommer!

Mvh,
Kalle
___
Kan tillägga att jag kört en hel del med bilen på sistone, och upplever att den går något bättre nu än innan, men jag har å andra sidan inte kört några 90-vägar.

Bränsleförbrukningen är normal.

Mvh,
Kalle
___
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
*väntar med spänning*

Min bränsleförbrukning är också normal..

Kan tillägga ett tips hur man kollar så att tändkablarna inte är skadade:

Släck ner i garaget, eller var utomhus på kvällen, spraya försiktigt med vatten (med en blomspruta funkar kanon) över tändkablar och tändkabelskor (bara så att det fuktar, dränk inte sakerna) är det en skada på kablarna så slår det gnistor där.

Ska kolla mina imorgon, fast jag mätt alla vid tästiftbytet så kan man ju ha nån skadad.

Mvh /Elias
Nya stift, ny vevaxelgivare men problemet är kvar. NFS konstaterade att fördelarlocken såg kassa ut, så det blir till att byta även dessa.

De sa dock även att de gamla stiften såg muggiga ut, och jag upplever att bilen känns piggare på gasen nu, så helt bortkastat var det absolut inte att byta.

Mvh,
Kalle
___
Har precis varit till min bmw mek, han hade problem med ryckig gång på sin 850, ja sa åt honom att byta tänd hattar.
Han fick tag i 12 nya NGK 5kohms ( ca 90spänn/st) på mekonomen, skruvas dit som en moppe tändhatt och orginalkabeln används.
När ja kom in idag tackade han mig, bilen gick hur bra som helst (de blir 3000 kronor sa jag ;-)

Lycka till
Nicke
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Kan det här vara något liknande?
Länk

Jag bytte bränslefilter och rengjorde gasspjällen på min i helgen (vrider man på dem manuellt så känner man ett visst, "skrapande" motstånd, men det är nog som det ska vara) ingen skillnad.

Testade även att duscha vatten över tändsystemet, inga defekta kablar eller hattar verkar det som.

Har fixat Carsoft i datorn nu, men inte hunnit avläsa än.

Är lite inne på luftmassmätarna, ska se om jag kan rengöra dem i sprit som jag läst någonstans, ev. mäta dom.

Min har förresten aldrig "check engine"-lampan lyst på..

Mvh Elias

Att uppdatera motorstyrningen är aldrig fel! Skall se till att få detta gjort jag också.

Mvh,
Kalle
___
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kalle - har du kollat föredlarlocken och rotorerna? Rent av provat byta..
Jag hade t.o.m. något osynligt fel på ett fördelarlock som gav tändmissar på en cylinder.

---
Min bil: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
åh, missade att tråden hade en sida till.. hehe.. locken är kollade ser jag. Vi får väl se vad ett byte ger!

---
Min bil: Länk
På fredag går vi på det igen och ser om locken kan göra susen, hoppas!

Mvh,
Kalle
___
Hur har det gått?

______
Släpp koldioxiden fri
Hoppla, glömde uppdatera.

Rycken försvann lyckligtvis vid byte av fördelarlock och rotorer! Ännu har inga felkoder uppstått - låt oss hoppas att det så förblir.

Mvh,
Kalle
___
Det var bra det. Biltema säljer BOSCH fördelarlock och rotor för hälften av vad det kostar hos mekonomen och andra butiker.

______
Släpp koldioxiden fri
NFS beställde BREMI-grejor från Tyskland och monterade. Riktigt bra pris även därifrån, tror materialkostnanden hamnade runt 2000:-

Mvh,
Kalle
___
Kan nu meddela att bilen fortsatte gå perfekt efter dessa byten. Som en bonus så sjönk bensinförbrukningen (troligen mest pga stiftbytet).

Mvh,
Kalle
___
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Vad bra att du hittade felet, det kana vara ganska misströstande då våra "kärnkraftverk" börjar strula speciellt elektroniskt.
Jag bytte många komponenter innan jag hittade problemet med att motorn gick in i "Failsafeprogram" utan att det blev bättre.
Bytte sedan vattenpumpen i förebyggande syfte och med detta försvann problemet?

Har förresten en felfri Spjällmotor/Gasspjäll till salu till e38 750 om någon behöver. (SIEMENS)

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.