|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min erfarenhet säger att att 9 av 10 företag lovar mer än de kan hålla, knappast något unikt för Bythjul, men visst blir man förbannad. Har själv beställt fjädrar från Tyskland. Dessade skickades med UPS och jag såg på leveransstatusen att de varit hemma hos mig igår när jag var på jobbet. Jag ringde i förmiddags upp dem och frågade varför de inte ringt mig eller lämnat en lapp i brevlådan. Svaret jag fick var att de inte hade telefonavisering och att de inte skulle upp till mig förens på onsdag(!) nästa vecka. Varför skall all logistik fungera så jävla dåligt i Sverige? MVH Christofer |
|
|
Förtydligande: UPS kom alltså oanmälda på torsdag förmiddag för att leverera ett paket hem till en privatperson (som sannolikt inte är hemma), för att sedan inte kunna leverera förens nästkommande onsdag. MVH Christofer |
|
|
Ja det är rätt otroligt att det ska vara så avancerat.. Kontrollera om varorna finns på lager Lägg beställningen Vet hur många dagar det tar att leverera denna produkt till orter inom Sverige Avisera dagen innan när varorna skall levereras Leverera Just det där du säger om att inte avisera om dyka hemma har hänt mig också. De flesta privatpersoner jobbar ju trots allt på dagtid. Nä det finns nog en hel del att utveckla i den där branschen, konstigt när det finns så många logistiker.. |
|
|
andreas_lofgren: Vad gäller deras förlust i företaget så har du fel, detta betyder inte på att dom skulle vara konkurshotade. Det negativa resultatet beror säkert på avskrivningar på lager tex däck som har gått ut etc, smart drag för att slippa betala en väldans massa skatt på det positiva resultatet. Dom har tillgångar i företaget på ca 10 miljoner kronor dessutom. Däremot så skall man såklart hålla vad man lovar och leverera när man lovat, dock så kan allt hända. En båt kan sjunka en fabrik kan brinna ner, helgdagar, felleveranser, två ordrar kommer in på samma gång och endast en kund kan få sina varor omgående osv osv. Den mänskliga faktorn kan ibland falera. Tänk er ett scenario där alla sveriges företag är statligt ägda och alltid levererar exakt när dom lovat. Tror ni att prisläget skulle vara desamma som det är idag? Vill man ha en vara levererad på en gång så får man vända sig till de företag som har ett stort lager med jättestora omkostnader och högre priser. Vill man istället bespara några kronor och väljer ett mindre företag som kanske inte har allt på lager i sverige, får man allt vänta en eller två veckor extra, och det är korrekt och riktigt enligt mig. /Daniel |
|
|
Nej du, riktigt så kul är det inte. Dessutom skriver man inte av lager, vart har du fått det ifrån? När det egna kapitalet uppgår till hälften av aktiekapitalet måste kontrollbalansräkning upprättas. Detta är stadgat i lag. Bythjuls egna kapital är -1.1 miljon. Om inte situationen förbättras tvångslikvideras bolaget enligt 25 kap. ABL En av ABL:s viktigaste borgenärsskyddsregler är reglerna om tvångslikvidation som finns intagna i 25 kap. Av ABL 25:13 framgår att styrelsen är skyldig att genast upprätta och låta revisorn granska en kontrollbalansräkning om det finns skäl att befara att bolagets eget kapital, beräknat på visst sätt, understiger hälften av bolagets registrerade aktiekapital, Tillgångarna i Bythjul är enbart finansierade av skulder, det finns inga egna tillgångar. Tillgångarna är på 8 mkr medans skulderna är på 11 mkr. ______________________________ //Lövet |
|
|
Du kan få ett negativt resultat även om kassalikviditeten är bra. Ett lager behåller inte sitt värde utan skrivs av med en viss procent per år. Upptaganden av de nya lånen bolaget har gjort kan vara för att täcka förra årets förlust eller att dom har fått lov att bygga ut pga de nya anställda? Om en utbyggnad har gjorts och dom inte har tagit ut en värdering innan årsbokslutet gjordes blir såklart skulderna högre än tillgångarna så man inte räknat med de ny övervärdena i fastigheten. Så länge företaget finns kvar och har 15 anställda så är det nog inte någon större risk att kunna förskottsbetala en beställning. /Daniel |
|
|
Har du läst årsredovisningen? Länk "Upptaganden av de nya lånen bolaget har gjort kan vara för att täcka förra årets förlust" Detta är fullständigt katastrofalt och en extrem varningssignal om det skulle vara så. Inkuransavdraget på lagret är 3% av lagervärdet per år, inte mer. Förklarar absolut inte det usla resultatet. Faktum är att Bythjul aldrig har nått ett positivt resultat, har inga egna tillgångar utan enbart skulder och har en kassalikviditet på 26%. Soliditeten är -11,77%! Det ekonomiska läget är hemskt och jag skulle aldrig gå i närheten av ett sådant bolag och inte under några som helst omständigheter förskottsbetala. Använd kreditkort alternativt postförskott om det går. |
|
|
andreas_lofgren: Har du egna företag? Om det nu går så dåligt för dom, varför anställa fler och fortsätta med en verksamhet som går back varje år? Antagligen finns det ett flertal anledningar varför årsredovisningen ser ut som den gör, men ser inte någon anledning till att smutskasta dom pga detta. Tråden handlar egentligen om att dom har förseningar på en leverans och detta kan drabba viken företag som helst. /Daniel |
|
|
Nej, jag driver inga egna företag men att kunna läsa en årsredovisning och bedöma en finansiell situation ingår i mitt jobb. Smutskastning? Det är ren och enkel fakta. -------------------------------- //Lövet |
|
|
danragn: Jag driver eget företag men är inte ett dugg bra på att tolka en årsredovisning så frågan till Lövet "Har du egna företag?" tycker jag är högst orelevant. Men jag kan iallafall se att siffrorna inte ser särskillt lovande ut. Vet du mer än vad man kan utläsa av siffrorna eller kanske har någon anknytning till företaget? Tycker det är bra att Lövet lyfter fram läget sen kan var och en bedöma själv om det är riskfyllt eller inte att förskottsbetala till dem. Ser inte detta som någon smutskastning, bara information. |
|
|
Driva företag utan att kunna företegsekonomi och inte förstå sig på en årsredovisning.. Det är en sådat företag jag inte vill göra affärer med.. Skit samma, tycker det är allt för mycket smutskastning i forum ändå, och företagen själva kan inte försvara sig då dom inte har tid att läsa en massa sån här skit. Ring VD:n och fråga honom så får ni nog ett bra svar. Hade fint!! /Daniel |
|
|
Hur många fingrar har du i Bythjuls syltburk egentligen? Så att göra folk uppmärksamma på att ett företag har ekonomiska problem (och därmed olämpligt att förskottsbetala till) är alltså smutskastning? Du är nog rätt ensam om den uppfattningen... -------------------------------- //Lövet |
|
|
"Driva företag utan att kunna företegsekonomi och inte förstå sig på en årsredovisning.. Det är en sådat företag jag inte vill göra affärer med" Nu finns det ju som väl är folk som är utbildade och har detta som sin profession och gärna hjälper en med sådant. |
|
|
Jag tycker att det är tack vare dåliga erfarenheter,bemötanden mm från olika oseriösa företag (så länge påståenden från olika medlemmar stämmer) på detta forum som andra medlemmer har sluppit bli lurade av företag som bla Linus bil mfl. Så väljer man kalla det smutskastning, gärna för min del. Jag tycker inte att smutskastning är så dåligt ändå som sagt även om andreas_lofgren inlägg inte innehåller ngn som helst smutskastning i mina ögon. danragn: Sköter man sitt företag seriöst så behöver man inte oroa sig för sådant eller? BMW M-POWER |
|
|
Dags för lite uppdatering: Danragn: Ditt tips om att kontakta vd har jag givetvis redan tänkt ut alldeles själv. Tyvärr är han omöjlig att få tag på då Bythjuls personal vägrar lämna ut hans kontaktuppgifter. Vad han heter vet jag men det hjälper ju föga. Jag har hur som helst fått mina däck och fälgar som jag beskrivit tidigare. Dock har ännu ingen hört av sig för att reda ut kompensationsfrågan. Då blev jag ändå lovad att någon skulle ringa mig i måndags. Jag har ringt igen och även mailat för att få återkoppling men ingen som hör av sig. Mitt råd står kvar: Välj någon annan än Bythjul.se och skulle deras vd ha tid att sitta här och läsa så förstår jag att han inte försvarar sig, det skulle vara helt meningslöst då de är totalt inkompetenta. |
|
|
Varje kund räknas och i en demokrati som vår har alla möjlighet att lägga fram sina åsikter, som när lövet länkar till officiella siffror och sen får man efter eget huvud dra slutsatserna av det. Googlade på firman här om dagen och det finns ju både ris och ros. Vill man fortfarande använda den firman så är ju Sverige ett fritt land men när varningssignalerna haglar kanske det är bäst att tänka om. Det är ju upp till företaget att vårda sina kunder, och om en eller två kunder tycker illa om upplägget rinner det oftast ut i sanden. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
|
Varje kund räknas och i en demokrati som vår har alla möjlighet att lägga fram sina åsikter, som när lövet länkar till officiella siffror och sen får man efter eget huvud dra slutsatserna av det. Googlade på firman här om dagen och det finns ju både ris och ros. Vill man fortfarande använda den firman så är ju Sverige ett fritt land men när varningssignalerna haglar kanske det är bäst att tänka om. Det är ju upp till företaget att vårda sina kunder, och om en eller två kunder tycker illa om upplägget rinner det oftast ut i sanden. Computers are useless. They can only give you answers. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har också beställt av bythjul , inte bara en uppsättnign utan 2 uppsättningar 18" hjul typiskt nog hehe. Hittills har allt fungerat bra förutom att säljaren trodde jag skulle fått dem slutet av förra veckan, borde ha dem före denna helgen iaf , vem vet vi får se. |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Fälgarna jag fick passade inte bilen, var för breda, dessutom att de rekomenderade 225/40-18" på en 8.5" bred fälg var ju helgalet. Såg jättedumt ut när däcket var smalare än fälgen. Beställde istället via min brors vän som driver däckverkstad, han gav oss precis samma pris som bythjul gjorde. Bara det att han tog smalare fälgar, med bättre anpassade däck något bredare bak än fram. Mitt råd är till alla er som köper, kolla upp på bythjul,com eller liknande vad ni vill ha skriv ut offerten eller vad man ska kalla det gå till däckverkstad och köp där ist, de kommer garanterat ge dig samma pris :) |
|
Fick rätt grejer av bythjul, allt fungerade bra. /C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.