|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Sicket skitställe. Måste säga att jag är väldigt besviken på deras leveranser och bemötande i supporten. På de produkter jag beställde står det sju dagars leveranstid och att produkten finns hemma på lager. Så långt inga problem. Efter sju dagar börjar jag fundera på vart de har tagit vägen då inte ordern uppdaterats någon gång, ringer dem ett par dagar senare och frågar. Då är inte ens beställningen lagd pga att deras säljare inte varit inne på kontoret ännu och tagit hand om beställningarna. MEN detta sker nu på en gång.. Går några dagar till och inget händer. Efter 12 dagar ringer jag igen och frågar..Blir då efter många om och men lovad att jag ska ha sakerna i morgon tisdag. Kollar leveransen idag, inget har hänt..ringer upp igen..Nu finns inte sakerna på lager helt plötsligt och ingen kan svara på när jag kan få dem. Det jag ifrågsätter är: Sju dagars leveranstid är för mig sju dagar.. Enligt bythjul så MENAR de att det är CA sju ARBETSDAGAR, vilket jag borde förstå. Dessutom menar de på att jag borde förstå att deras hemsida inte uppdateras löpande, det sker nån gång " då och då" som han uttrycker sig. Alltså borde jag förstå att saldot på deras hemsida kan vara felaktigt!! När jag pratar med supporten är det totalt omöjligt att få lösning på det, de kan inte säga när jag får sakerna, om jag får sakerna, om jag kan få någon kompensation eller likande..de kan helt enkelt inte besvara en enda fråga. Som tur är har jag ju två bilar så jag kan köra den andra som har sommardäck men det här var fan sjukt irriterande. Hade jag vetat det här hade jag hellre gått ut på stan och köpt däcken nån krona dyrare där i stället, handlade inte om pengar för min del, bara smidighet.. Finns säker andra som har bra erfarenheter av dem men för min del så blir det verkligen aldrig mer Bythjul.com Vilken skit.. | |
|
7 dagar är naturligtvis 7 arbetsdagar, inget direkt ovanligt i det. Även om många tror det så sköter sig inte affärssystem helt automatiskt. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i serverhallen på Bythjul men det krävs ofta att en manuell person startar vissa körningar osv vilket inte sker på helgerna. Att det inte skulle gå att ha ett aktuellt lagersaldo på hemsidan är däremot ett rent skämt. Det låter helt enkelt som att de har brutalt dålig koll på sin verksamhet vilket är lite skrämmande. Hur skulle det gå exempelvis vid en reklamation? Man vill nästan inte tänka på det. ______________________________ //Lövet |
|
|
Efter att ha studerat deras årsredovisningar skulle jag råda dig att inte beställa därifrån. Låt mig säga såhär, IT systemet är inte deras stora problem. ______________________________ //Lövet |
|
|
Som vanligt så glömmer många företag bort det viktigaste. *Rätt information. *Kundbemötande. *Serviceminded. Blir med grymt irriterad på sånt. Vid beställning tycker jag alltid att en korrekt och uppdaterat leveransbesked ska ges i mail. När produkten ej finns hemma ska det isåfall påvisas. Vid problem, oavsett om det är förseningar eller annat så ska det meddelas. |
|
| Avbeställ från bythjul och beställ från ett annat ställe! | |
|
dackonline.se :) |
|
|
Jag är medveten om att det normalt sett är arbetsdagar som gäller, dock brukar det uttryckas som just så: Leveranstid 7 arbetsdagar. På deras sida står endast Leveranstid 7 dagar, inget annat. Lagersaldot på aktuell produkt står fortfarande som att det finns för direkt leverans, jag påtalade detta när jag talade med deras personal, att det kan uppfattas som falsk marknadsföring. Att de ger sken av att ha produkter så att folk beställer och tar ev diskussion med kunden när de ringer in, alla orkar ju inte ringa och tjata. På tal om förseningar så står det även på deras hemsida att de tar kontakt om ordern blivit försenad eller om beställd produkt saknas i lager. Ingen har givetvis hört av sig till mig. Nu fick jag 10% rabatt på min beställning och blev återigen lovad att ha grejerna här på onsdag. Har jag inte det så avbeställer jag. Problemet är ju bara att då börjar karusellen om igen och jag måste jaga ny leverantör och får vänta därifrån också. Får knalla ner och handla på stan i stället, man ska inte underskatta lokala leverantörer med allt vad det innebär av service och bemötande. Bythjul har åtminstone tappat mig som kund, blev en beställning, aldrig mer. Får jag inte sakerna på onsdag som kommer de även tappa mig som icke-kund då jag avbeställer på stört. |
|
|
Allstå benämningen 7 arbetsdagar, brukar jag i grova drag anta att grejjorna kommer inom en rimligt tid dvs mellan 5-10 arbetsdagar diffar plus minus. Givitvis skall beställningen behandlas så att du får din vara inom en rimlig tid dvs 5-10 arbetsdagar. Bythjul har ingen egen leverans verksamhet utan det är ex DHL, bussgods eller annat transportföretag som har hand om den biten då gäller det alltid arbetsdagar. Men som nu tex så är det givitvis fel att det tog en sån tid, det är högtryck nu för däck och fälg branchen det är nog ingen nyhet för bythjul oaceptabelt. Beställde uppsättningar 18" inkl däck, det hör till ovanlighet att bythjul har varor i lager för det brukar dem inte ha, iof högfrekventa varor som däck möjligvis annars så beställer dem detta direkt från tyskland som bör leveras till slut kund inom 7-10 arbetsdagar. |
|
|
Citerar; "man ska inte underskatta lokala leverantörer med allt vad det innebär av service och bemötande." Så sant, så mycket trevligare att ha en verklig person att bolla funderingar angående däckval med. Nätfirmorna har riktigt bra priser men jag tycker det är trivsamt att köpa med en bullpåse för att åka ner ett par gånger om året och småprata lite om diverse fordonsrelaterade funderingar. Nu är jag inte den typ av kund som köper stort och dyrt utan mer det jag behöver =), det är värt mycket för min egen del om några problem skulle uppstå t.ex. en punktering. The way we see the problem is the problem. (?)www.helrätt.se |
|
|
Det jag främst retar upp mig på är att deras hemsida inte stämmer överens med verkligheten, jag tar det som rent och skärt bedrägeri. Eftersom jag hade stort behov av att få däcken i tid kontrollerade jag så noga jag bara kan som kund om hur leveransen såg ut. Sju dagar var det enda som sas och skrevs ut. Tycker deras förklaring om att " det borde du förstå" inte är helt vattentät, för mig betyder sju dagar sju dagar och inget annat. Däremot sju arbetsdagar, det är en helt annan sak och då skall det skrivas ut och förtydligas. Vad vet jag, de kanske har en leveranstid på 3 dagar och har lagt till för arbetsdagarna direkt i beställningen. Omöjligt för mig som kund att veta. De lägger över mycket ansvar på kunden, att man borde förstå att deras hemsida inte uppdateras regelbundet, att med leveranstiderna så menar de ca 7 arbetsdagar osv. Detta borde i så fall skrivas ut klart och tydligt är min åsikt. Att jag nu dessutom inte kan få ett besked om när jag får sakerna gör det hela än mer komiskt. Ingen uppdatering i dag heller så att jag ska få sakerna i morgon känns som en utopi. |
|
|
Som någon annan sade, beställ från www.dackonline.se Jag är extremt nöjd med den siten. De senaste 2 ggr jag beställt däck, så har allting inte bara gått smärtfritt till, utan leveranserna har faktiskt kommit några dar tidigare än estimated delivery :-) Dock är det DPD som levererar paketen, så vill du ha hem leverans så finns det risk att det levereras under dagtid, i övrigt kan du beställa däcken direkt till en däckfirma istället. |
|
|
Det är inte de sju dagarna som är det primära i sammanhanget, det är en bidragande orsak till min irritation. Uppskattar inte att bli uppenbart missledd när jag ska beställa saker. Givetvis är det bättre att handla sakerna över disk om det är akut, så akut var/är det inte men när vi nu pratar om den dubbla tiden mot utlovat är det ju klart att jag inte är nöjd. Dessutom har jag nu återigen fått jaga dem i dag. Det är totalt omöjligt att få besked om leveranstid, suckande support som raljerar och tycker att jag får väl vänta tills sakerna kommer helt enkelt. Efter många om och men ringer till slut en chef upp mig och då framkommer att de inte kommer kunna leverera det jag beställt. De får helt enkelt inte tag på två av fälgarna, skyller på leverantörer, högt tryck på däck osv osv osv.. Detta trots att de vid ett flertal tillfällen lovat mig att sakerna är på väg, jag har dem i morgon osv. Så..Deras förslag var att jag nu skulle få en helt annan fälg, givetvis dyrare, inte helt i min smak men den finns hemma för omgående leverans. Och jag frågade noga..omgående betyder samma sak för dem, alltså direkt..inte om sju dagar, sju månader eller sju år :) Ska fundera på hur jag ska göra men lutar åt att jag tar detta, måste trots allt ha däck och kan inte börja leta och beställa hos en ny där jag får vänta igen.. |
|
|
Vad du än gör, betala inte i förskott. Bythjul har ett negativt eget kapital på -1,1 miljon vilket innebär att de är på väg rakt mot en konkurs. Har du då förskottsbetalat får du aldrig igen de pengarna. Se Länk för tråkig läsning. ______________________________ //Lövet |
|
|
Ja att de försöker ordna sina egna fel är ju det minsta man kan begära tycker jag. Finns inget i deras beteende som på något sätt fått mig att ändra uppfattning, de kan inte sköta sina åtaganden. Har nu dessutom pratar med fler som råkat ut för exakt samma sak så detta är inget nytt beteende för Bythjul. Påstår att saker finns i lager och sen visar det sig att så inte är fallet, lovar runt men håller otroligt tunt. Tyvärr Andreas så har jag betalat i förskott, ska bli uppringd i morgon bitti och kommer då ta de fälgar jag är erbjuden i stället. Allt för att få detta ur världen så får vi hoppas att de inte kursar den här veckan iaf :) |
|
|
Var inne på Bythjul:s lager/moteringsverkstad för ca. ett och ett halvt år sedan. De hade väldigt mycket fälgar och däck i lager, så att, som någon sa, de inte har så mycket i lager stämmer inte. I alla fall inte då... Problemet ligger snarare i högsäsong och "dålig ordning". Det är naturligtvis inte acceptabelt det heller. MVH Christofer |
|
|
crille: Man lagerför inte 50 uppsättningar fälgar av varje modell till varje bilmodell, det konceptet håller inte. Det du har sett är förmodligen fälgar, däck etc som är högfrekventa, dvs som går åt mycket. Men att man fyller ut hyllorna så man har en buffert på just högfrekventa varor. Tror ska inte säga att det är så, men Bythjul har något avtal med en tysk större firma eller leverantör som skickar varor direkt från tyskland med DHL till slutkund, så just i det ledet är det rätt fort från beställning till slutkund utan mellanstop eller mellanhantering. |
|
| Detta hade jag diskuterat med nåra från bythjul, det tog mig ca 5-7arbetsdagar att få mina uppsättningar fälg o däck från tyskland hit. | |
|
Självklart har de inte allt hemma på lager. När jag var inne på Bythjul så stod det flera personer och monterade däck på fälg enligt löpande band-principen. Det var ju ett tag sedan, så det är mycket möjligt att det inte fungerar så längre. MVH Christofer |
|
|
De däck och fälgar jag beställde fanns ej på lager i Sverige, något man lätt kan få uppfattningen om när det står: Finns i lager, leveranstid 7 dagar. Nu verkar ju inte Tyskland och Sverige ha ett system som synkroniserar med varandra då det jag beställde nu inte ens finns att få fram helt plötsligt. Trots att det fortfarande på Bythjuls sida står att det finns +12 i lager. Lite märkligt av dem tycker jag, risken finns ju att fler kunder lägger beställning på dessa produkter och problemet uppstår igen. Något jag tror de har som kalkylerad risk, bara de får in beställningen och folk har betalat så har de ju fått det de vill ha. Om kund sen får vänta ett tag är ju skit samma.. Nu har de iaf ringt och jag tog de andra fälgarna, inte riktigt vad jag tänkt mig, men jag är i akut behov av produkterna nu. Sålde dessutom andrabilen igår så nu får jag chansköra på vintersulorna. De "lovade" att jag skulle ha sakerna i morgon, men garderade sig med att det kanske kanske kan bli fredag också..Vi ska givetvis göra så gott vi kan och lägga prio-order ner till lagret osv osv..Så..fredag tror vi på nu! :) |
|
|
Tyvärr så betyder det visuella intrycket ingenting om de inte har koll på flödet, det kan ju vara halvårsgamla beställningar de jobbat med, finns det ett seriöst upplägg för verksamheten och duktiga leverantörer behöver de knappt ha ett lager eftersom leveranser från Tyskland inte tar 5-7 dagar. Siffrorna som lövet hänvisar till tyder på allt annat än ordning. Från Asien är det ju en annan femma då det mesta går via sjön och inte så fort... Våra kunder får elektronikdelar från Tyskland över natten, och då ligger vi en bit upp i landet. Otur iaf, hoppas du får alternativet levererat så du inte blir utan helt. The way we see the problem is the problem. (?)www.helrätt.se |
|
|
Nä det lyckades inte. Trots garantier och löften att däcken skulle vara hemma hos mig torsdag eller i absolut värsta fall fredag ( jag räknade ju kallt med fredag ) så dök de inte upp här. De hade åtminstone lämnat Bythjul men iom att de använder sig av avisering blir varorna liggande en extradag på DHL, alltså kan jag få sakerna först på måndag. Detta är något Bythjul mycket väl vet om enligt DHL, så de torde vara fullt medvetna om att om de skickar varorna från sig på torsdag kan kund ej ha sakerna förrän på måndag. Nu löste det sig ändå eftersom jag tröttnade ihop rejält, satte mig i bilen och åkte de 6 milen tur och retur för att hämta skiten och få saken ur världen. Drog ett hyfsat argt mail till Bythjul där jag krävde en klar förklaring innan de ringde upp mig..Men inte ens det klarade de av, det ringer nån stammande kundtjänstare som inte har en enda aning om mitt ärende, problem eller tagit reda på någon information innan han ringt upp mig. Alltså får jag be honom läsa mitt mail igen och återkomma när han har ett svar..Då blev det plötsligt väldigt krångligt och nån gång i nästa vecka kan de höra av sig igen, i bästa fall.. Kontentan blir för min del: Håll er i från Bythjul, krångligare än så är det inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.