AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.969

Hur mycket pengar tycker du det är värt att lägga på bilen/bilarna?

Sida 1 av 2
Skulle vara kul att få en inblick vad andra bilägare tycker angående kostnaderna för bilen/bilarna i förhållande till inkomsten.

Exempelvis, en familj har nettointäkter på 60.000:-/mån och spenderar totalt ca 8000:-/mån på deras 2 bilar exkl. bränsle och ev. värdeminskning. Dvs de spenderar ca 13% på bilarna.

Hur stor del av din inkomst tycker du det är värt att lägga på bilen/bilarna oavsett om det är förmånsbil eller något annat..?

Själv vill jag inte lägga mer än 10%. 5% känns som en lagom summa.
Det är väl ändå värdeminskningen och bränslet som är den största kostnaden!?

Men totalt med alla kostnader för bilen så kanske 25%.
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Det var en rik familj tycker jag :) Men 8000 i månaden på två bilar utan soppa och värdeminskning låter blodigt.

Jag skulle tro att jag och min sambo lägger ner kanske 2000 i månaden om man räknar försäkring, skatt och service/rep. på två bilar. Nu har vi inte haft båda så länge, och en är på väg att säljas. Blir väl i storleksordning 5-6 procent av nettointäkterna om min huvudräkning inte är helt kass. Känns överkomligt, men mer vill jag nog inte lägga ner iaf.

Sen blir det ju en del värdeminskning och soppapengar också, men de räknade du ju inte.

/Martin - kort och gott
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
7-8 % med värdeminskning men sen är ju det otroligt olika vad man tjänar men 25% då kan man fråga sig vilka inkomster man har men inte är det väl 60 000:- i månaden ?

För då åker man rätt bra bil eller riktigt långt

Samuel,
Jo visst är det så och visst kanske man bör räkna med värdeminskningen om man kör en privat bil... annars blir det ju billigare än att åka förmånsbil (nya bilar alltså)... men jag tror det är få som kör privat bil som kalkylerar med värdeminskningen.

Svårt att räkna så att det går att jämföra helt o fullt från familj till familj.
Hmm... min önskan var väl att få ett hum om om det är många "entusiaster" här som tycker det är värt att lägga ner en stor del av den totala inkomsten på att få köra BMW eller om det handlar om höginkomsttagare som lägger en "liten" del eller "medelinkomsttagare" som kör begagnat... osv.

Kanske lättare att klassificera sig själv:

1a. Höginkomsttagare - Viktigt, lägger mycket pengar på bilen/bilarna
1b. Höginkomsttagare - Så där, lägger "lagom" mycket pengar...
1c. Höginkomsttagare - Oviktigt, lägger lite pengar...

2a. Medelinkomsttagare - Viktigt, lägger förmodligen en större procentsats än 1a.
2b. Medelinkomsttagare - Så där, lägger förmodligen en lika stor procentsats som 1b.
2c. Medelinkomsttagare - Oviktigt, lägger förmodligen en större procentsats än 1c.

3a. Låginkomsttagare - Viktigt, lägger förmodligen en större procentsats än 2a.
3b. Låginkomsttagare - Så där, Lägger förmodligen en större procentsats än 2b.
3c. Låginkomsttagare - Oviktigt, lägger förmodligen en större procentsats än 2c.

;)
Va har du för gränsvärden på hög-, medel- och låginkomst?
Chris,
Tänkte att man skulle klassificera sig själv. Kan ju ändå inte bli någon direkt vetenskaplig studie såvida den inte görs betydligt mer omfattande...

Personligen anser jag gränsvärdena är ungefär:
Låg = 15-27.000/mån brutto.
Medel = 28-50.000/mån brutto
Hög = 51.000+/mån brutto

Jag klassificerar mig som 1b ;)
Tillägg, i en familj med 2 yrkesverksamma bör nog ovannämnda summor multipliceras med 1,7-1,8...
2 vuxna ska det vara (om den ena hälften tex är hemmafru så blir familjen som sådan medelinkomsttagare även om den andra parten tjänar tex 60.000/mån brutto).
Lite taskig uppfattning om vad medelinkomst är tror jag....
Medelinkomsten i Sverige ligger på 222 691:-...

Top 10:

1 Danderyd, 402 902
2 Täby, 321 186
3 Lidingö, 337 538
4 Ekerö, 287 592
5 Sollentuna, 293 692
6 Nykvarn, 264 499
7 Nacka, 297 094
8 Vaxholm, 285 501
9 Salem, 264 494
10 Tyresö, 265 242

Botten:

281 Malmö, 195 236
282 Sorsele, 186 121
283 Ödeshög, 188 001
284 Tomelilla, 187 258
285 Berg, 185 892
286 Högsby, 183 810
287 Pajala, 181 664
288 Bjurholm, 184 037
289 Åsele, 182 993
290 Borgholm, 183 473
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Nikk skriver vad han anser inte vad som är verklighet men ok
Han skriver kanske efter egen uppfattning va vet jag
För isof har Täby mest låg inkomsttagare och det tycker ju jag är konstigt det är ju inte ett problem område mig veterligen

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker de övre gränserna för låg och medel är lite höga---
Tycker att 25' i månaden inte bör kategorisera någon som låginkomsttagare. Vår före detta regering såg i alla fall detta som en hög inkomst som behövde beskattas med lite högre %-sats...

Skulle nog mer lägga gränserna så här...
Låg 0-22
Medel 23-35
Hög 36->

Själv tjänar jag lagom bra och lägger enligt mig själv lagom mycket pengar på bilarna. Enligt min fru så lägger jag något mer än lagom mycket pengar på bilarna.

___
//Ulf
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag själv tycker att jag har perfekt lön den kommer bara för sällan
Den faktiska totala medel-hushålls-intäkten tror jag är betydligt högre än vad Skatteverkets statistiskt säkerställda taxerade medelinkomst ligger på.

Räknar man in svartjobb, bolagsutdelningar, "gratisgrejer", bostadsvinster, arv och eventuella andra inkomstbringande medel och dessutom kapar bort alla "utslagna"/långtidsarbetslösa/långtidssjukskrivna/förtidspensionärer/nolltaxerare mm. som den vanliga arbetsföre svensson ändå inte vill jämföra sig med (förutom ett antal nolltaxerare) så skjuter den totala medelinkomsten i höjden.

Värt och värt, bilen fungerar som det var tänkt. =)

The way we see the problem is the problem. (?)www.helrätt.se
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Skulle nog säga att jag och min sambo lägger rätt mycket pengar på bilen, speciellt med det nya inköpet. Men då måste jag förstås räkna in värdeminskning och bensin, för annars är för närvarande månadskostnaden 150kr för prova på-försäkring och ytterligare ca 150kr för skatt. Det blir lite missvisande eftersom bilen i själva verket kostar ett antal tusenlappar per månad i värdeminskning och bensin. ;)
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
10% av min bruttolön går till bilen om jag räknar rätt. I detta är alla fasta kostnader medräknade, inte bensin.

StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Med 2 bilar och en körsträcka på ca 4000 mil/år uppskattar jag att totalkostnaden landar på minst 100.000/år.

//Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Hmmm...

Vågar inte ens tänka på det,
Med tanke på att allt utom möjligen dieselpriset höjs så verkar ju
boendekostnaden löjligt låg i jämförelse vad en bil kostar.

Jag kan tänka mig att en senste Bimmerns värdeminskning på 12 mån skulle ge mig och frugan 4 veckors semester i Antibes + hyraav en M3 Cab en vecka för samma pengar är ju skrämmande.
MEN, det är ju här och nu man lever, eller hur StefanL:-

Dessutom vill man ju ha kul alltid!

\Mats
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har aldrig räknat på vad mina bilar verkligen kostar och det är kanske lika bra det...;) Det enda jag egentligen har koll på är försäkring och skatt vilket rör sig om ungefär 13' + 5' per år. Vissa år kan det ju behövas både nya sommardäck och nya vinterdäck samt att den kan vara dags för en stor Inspektion och då rullar det ju tillfälligt mycket pengar men sen kan det ju gå perioder men väldigt små bilkostnader utöver de ovan nämnda fasta. Värdeminskningen märker man ju av i samband med bilbyte.

Så länge man kan stoppa undan en slant varje månad och inte behöver prioritera bort saker till familjen, t ex mat, kläder, semesterresor och annat för att kunna driva sina bilar så ser jag inget problem med att bilarna kostar lite mer än vad två st Hyundai skulle göra.

___
//Ulf
Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
Som student så kan man inte alltid lägga ner så mkt pengar som bilintresset egentligen hade velat. Misstänker att det aldrig blir mättat iofs :)

Mina bilkostnader uppgår till c:a 25 000kr/år, kör c:a 1500mil. Över hälften är bensinkostnader, en stor del försäkring (även om man kör en gammal bil). Reparationer och visst slitage tillkommer alltid.

Tyvärr blev. reparationerna för stora på min bil jag haft de senaste två åren, så nu har jag fyndat (återstår att se) en veteranare. Skattebefriad och nästan gratis att försäkra... Återkommer om ett par år för att utvärdera ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.