|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ac:en börjar blir svagare och svagare, undrar om vad det kostar att fylla på ? Någon som har gjort? | |
| Räkna med mellan 1500:- -15000:- beroende på vad de hittar för fel. Behöver de bara fylla och inte hittar någon läckage så blir det den lägre taxan. | |
Bayer_Aleks |
Bara påfyllning ligger på mellan 1200-2000 kr Vilken stad befinenr du dig i? |
| västerås | |
| Tunby Kyl på Slakterigatan har alltid varit bra att ha och göra med. | |
| Jag gav 200 kr för tömning+vaccumsugning samt påfyllning av ny gas 680 gram. Tycker det var prisvärt för att få kyla i bilen igen. | |
| Tycker jag låter som ett mycket bra pris. Var gjorde du det? | |
| Länk i Bålsta är bra om du kan åka en liten bit | |
| Tunby Kyl på Slakterigatan tog 800:- för en påfyllning med kvitto. Gjorde det förra sommaren. Tror det blir svårt att slå det i Västerås om du inte känner någon. | |
| Amen för helvete, bumpade du en 3 år gammal tråd och här trodde man den var aktuell :) | |
| Känner ni ingen kyltekniker eller kylmontör? Annars är det ju bara stoppa någon ute på nått jobb och fråga vad dom tar för att fylla. | |
| Prieset beror helt på felet. Finns inget läckage kan det kosta några hundralappar till 1500kr för en läcksökning och påfyllning. Finns det hål i systemet kan det kosta hur mycket som helst :-) | |
|
Jag funderar på att köpa en sådan här för 350:- i Gävle: Länk Måste kolla först bara så att det är tryck kvar i systemet, misstänker att jag bara har låg nivå (kyler dåligt). Någon som provat? |
|
| Man kan omöjligt ta slut på köldmedium om man inte har en läcka någon stans. Men frågan är bara hur stor den läckan är. Har man tur kan man fylla på och klara sig en sommar. Eller så håller det i en månad. Bäst att läcksöka innan. Körs enklast med vatten och diskmedel och spraya på olika kopplingar, på kondensorn m.m. Sen ser man om det bubblar nån stans med tryck i systemet. | |
|
Profossen: Ett sådant kitt kan fungera, det är ju trots allt R134. Men har du tillgång till grejer att evakuera systemet och vakuumsuga det innan du fyller så kommer du inte lyckas! Och kylmedium kan visste ta slut, alla system har ett visst självläckage! Dock inte mycket. 10-20 gram per år men i den takten är systemet tomt nog att kyla dåligt efter 3-5 år! |
|
| Jockas: Vad är kylmedium för något? | |
|
Kylmedium är det ämne som växlas fas mellan gas och vätska inne i ditt ACsystem och ger själva kylan - i gamla frysboxar kunde det tex vara freon. Flera kylmedium är skadliga för ozon-lagret och därför måste systemen läcksökas och läcka tätas för att inte i onödan pysa ut i luften/atmosfären. ett kylmedium som kom i BMWbilar på 90talet heter R134 och det får frotfarande fylals på om man läcksöker. Äldra kylmedium kan vara förbjudna att återfylla idag men i vissa fall finns ersättningsämnen som är mindre farliga. Man kan inte ta vilket kylmedium som helst - varje system är gjort för en typ (jämför att man inte kan tanka diesel i en bensinmotor). Söker du i forumen finner du många trådar om mer eller mindra vanskliga gördetsjälv påfyllnignsfix men jag rekommenderar att du gör påfyllning på en firma - både för miljön och din egen säkerhets skull. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Nu är jag lite osäker. Men vad är skillnaden mellan köldmedium och kylmedium? | |
| Köldmedim är det som 325 cabrio skrev. kylmedium är tex kylarvätska, lätt att blanda ihop :-) | |
|
Ber om ursäkt för min ord-okunskap och förvirringen jag skapade. Det jag skrev om stämmer för köldmedium precis som Aero Abuser påtalade. Wikipedia föklarar båda: Köldmedium: Länk Kylmedium: Länk /Patrik, som lärt sig skillnaden idag /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
I går fyllde jag AC:n med det kit jag skrev om ovan. Det var precis för lite tryck i systemet för att kompressorn skulle dra igång, efter lite fyllning hoppade kompressorn igång och kylan kom tillbaka. På den medföljande manometern kunde man se rätt stora tryckskillnader mellan drift och vila, dock inom den "blå skalan". Gissar att jag fortfarande har liite för lite tryck, men det bästa var att systemet inte var tomt (stor läcka) efter 12 år. Annars hade jag inte fyllt på något såklart. Totalt gick kalaset på 500:- med frakt. Jobbet tog ca 20 min eftersom lågtrycksporten sitter bakom ena framlyktan på min bil... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.