|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Den första maj är det förbjudet att åka omkring på dubbdäck, om det inte råder vinterväglag. Det är skrämmande att folk åker omkring så länge med dubbdäck trots att det åtminstone i Stockholmsområdet har varit barmark flera månader. Jag tog av vinterdäcken i slutet på februari redan. Skiter man bara i miljön? Även om man skiter i miljön, tycker jag det är konstigt att man även tycks strunta i den fullständigt onödiga bränsleutgift som bilen kostar. Den drar säkert 0,1 - 0,2 liter extra bränsle per mil, med dubbdäck, fullständigt i onödan, det är mycket pengar på en säsong om man använder bilen dagligen Mats BMW CS #5847 | |
| Snarare rör det sig nog om ett fåtal centilitrar och ibland även en lägre förbrukning eftersom dubbdäcken ofta är rejält smalare än sommardäcken. | |
|
Det som stör mig med dubbdäck och som gör att de aldrig skulle hitta till min bil är oväsen de för och att de är såååå värdelösa vid allt annat än is och snö. Det lilla vi får här i Skåne kan aldrig motivera dubbdäck. Vi borde göra som tyskarna och totalförbjuda dem, om inte i hela landet så åtminstone i de södra delarna. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Om inte i hela landet ? Är du inte nykter Jasko76 ? |
|
|
Jo, totalt! Har en nyfödd här hemma så vågar inte ens lukta på alkohol i fall jag behöver slänga mig i bilen för nåt brådskande ärende. Hör på, bor i Skåne, ser varken mycket snö eller is här. Det är utifrån detta jag bedömer att dubbdäcken är onödiga asfaltslitare. Som jag alltid säger, anpassa hastigheten efter underlaget så går det bra. Varje gång vi får snö här kan man se en massa bilar som åkt av - tror inte ens dubbdäcken hjälper när man ignorerar varningarna och hamnar på glatt underlag med för hög hastighet. Tror t om att Tyskland kan få betydligt mer snö. och ändå åker de odubbat. Mitt resonemang. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
"Den drar säkert 0,1 - 0,2 liter extra bränsle per mil, med dubbdäck, fullständigt i onödan, det är mycket pengar på en säsong om man använder bilen dagligen" Ojdå! Jag har aldrig märkt nån direkt skillnad i bränsleförbrukning med vinterdäck på mina bilar. Du måste väl ha skrivit fel? |
|
| Fast den skillnaden du märker antar jag är åt andra hållet. Dvs bränsleförbrukningen går ner lite med vinterdäck. :-) | |
|
Det är ju rätt självklart att förbrukningen går ner med sommardäck jämfört med dubbdäcken. så har det varit för mig i alla år. Stör mig också på att det är så många som inte har bytt däck än. Annars så ska det vara så miljövänligt överallt men knatta runt på dubbdäck när temperaturen ligger på 10-15 plusgrader det går bra det. |
|
|
Nu var det inte riktigt för att diskutera hur mycket förbrukningen ökar med vinterdäck jag skrev mitt inlägg. Kanske måste förtydliga mig då, varför åker folk runt så länge med dubbade vinterdäck när det är barmark? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jag kör fortfarande på dubbdäcken och lär väl göra det nån vecka till, För min del brukar nån av dessa 3 anledningar vara orsaken. 1. Orkar inte byta, kan man skjuta upp nåt till morgondagen så gör jag det. 2. Sista säsongen på dubbdäcken , nöter på dom så länge som möjligt. 3. Nya sommardäck måste köpas, en utökad version av punkt 1 där även pengar tillkommer. I år är det nr 3 som gäller. |
|
| Varje gång jag hör en bil med dubbdäck här i Köpenhamn, tänker jag "svensk!", vänder mig om, och javisst var det en svensk ! :-) | |
|
Hej Klart dubbdäcken ska av på sommarhalvåret...men Jasko...hört talas om svart halka? Här i skåne kommer den titt som tätt på vintern, oavsett snö eller inte. Och på sk svart halka, vid broar, vattendrag mm så är dubbat det ABSOLUT bästa!!! Svart halka orsakar enligt polisen i länet nästan alla avåkningar i samband med fart och avtåndet mellan fordonen. Och denna halka drabbar nästan oavkortat södra delen av landet. Beträffande oljudet så vete fan om mina dubbdäck väsnas mer än sommarsulorna faktiskt...åtminstone inte i mina öron inne i kupen...utomhus låter det som satan..:) Frasse |
|
|
Slitaget på vägarna är den största skadan dubbdäck gör nu. I mina ögon är det värre att köra med dubbdäck mitt i sommaren än att köra med sommardäck på vintern. Kraftiga böter för dubbdäck på sommaren vore på sin plats. |
|
|
Om man förbjuder vinterdäck (dubbdäck) här i norrland så är man inte klok i huvet. Det går inte köra med friktionsdäck på vintern. Ni som bor nere i skåne klarar er säkert bra med friktionsdäck, men inte här uppe =) vi har ju -20 grader hela januari och nästan 1 meter snö under vintern. /Jonas |
|
|
Dubbdäcken är överlägsna här uppe och behövs. Klart att man klarar sig om man anpassar hastigheten men det gäller ju allt. Man måste dra en gräns på hur sakta man kan färdas. |
|
|
Detta var min sista vinter på dubbat, nu gör jag iofs inte många mil i bilen längre men det känns inte personligt motiverat att åka runt med rasslet. Bilen är tung och sliter tillräckligt på vägbanorna ändå. Skulle det arta sig så att bilen trots diverse hjälpsystem inte vill bli framförd i enligt vägverket föreskriven hastighet kommer jag naturligtvis inte att mailbomba vägverket om mer salt utan helt enkelt kliva av raketpedalen. Yrkesmässigt har jag åkt/kört dubbfritt sen slutet på 90-talet helt utan tillbud. Sedan 2004 jobbar jag inomhus. ;) The way we see the problem is the problem. (?)www.helrätt.se |
|
kilroy |
Jag har spenderat en viss tid i Malmö på sistone och märkligt nog är det "relativt" vanligt att se bilar med dubbdäck i Malmö, trots att vi har rena sommarvärmen här. Dubbdäck fungerar för övrigt utmärkt på den svarta halkan som vi drabbas av i Skåne. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Jag håller till fullo med trådskaparen, fullständigt obegripligt och väldigt irriterande med folk som kör med dubbdäck trots 20-25 gradig sommarvärme som det varit i Göteborgstrakten nästan hela veckan. Dessa människor måste vara fullständigt likgiltiga till allt som har med bilar, bilkörning och trafik att göra. Jag har alltid själv kört dubbfritt, kör 3-4000 mil per år, och tycker gott dubbdäcken kan förbjudas även på vintern, iaf i södra Sverige. Jag har aldrig känt behov av dubb, även om jag inte tvivlar att dessa är bättre vid ren ishalka, underkylt etc., men jag anser inte att dessa fördelar vid några tillfällen per år står i propotion till vägslitage mm. Redan nästa år skall dubbdäck förbjudas på vissa gator i Göteborgs innerstad, av miljöskäl, ett steg i rätt riktning iaf. Men nu var det ju inte det som tråden handlade om. BMW CS #5139 |
|
|
Behov av dubbdäck i södra sverige ? Självklart tycker jag utan att bo på de trakterna. Minnet är kort för en del verkar det som? Förra hösten,eller kortare sagt november så drabbades skåne av blixthalka. Massor av bilar körde av vägen samt krockade. I nyheterna sa Polisen att "om flera använde sej av dubbdäcken här i södra delen av sverige så skulle inte sånt här inträffa". Lite lustigt påstående av inläggen här ovan då som menar att Dubbdäcken är värdelösa i södra delarna,eller så pratar Polisen i natt-kepan i skånelän ;) När det gäller sverige i helhet så kan nämnas att ikväll kom mina föräldrar hem från sitt ställe i norrland ( Västerbotten ) till dalarna där jag/vi bor. I morse var det -6 grader kallt när dom åkte från norr samt ca 50cm snö kvar i terrängen. Att däcklagen är skev råder inget tvivel om likväl som datumet som gäller över hela landet. I Skåne kan säkert sommarsvålarna krängas på redan i slutet av mars början av april utan större risk, men i norra delen kanske vinterdäcken gör nytta till slutet av maj? De här politiska regelverket skapat av stolsnötare tåls att granskas ock kritiseras. Att V-däcken nöter ner våra vägar råder det inget tvivel om heller,men vägbanan är inte heller såp-hal på sommaren liknande de mellan ock syd-europeiska vägarna som är en blandning av asfalt/gummi beläggning. Dubben renar vägen från hal beläggning samtidigt som det naturligtvis sprids partiklar av damm som är mindre trevliga. Lösningen är oklar naturligtvis ock det lär dröja innan man hittat en bättre asfalts beläggning som inte innehåller alltför giftiga rester som dubben river upp. Men summering av mitt inlägg är att dubbdäck räddar fler liv än partiklar dödar. |
|
|
Full förståelse för ditt resonemang men till syvende och sist är jag av den uppfattningen att bilkörning är en aktiv verksamhet och att skylla på däcken när man kör åt pipan, nej det håller inte, det är alltid farten som är på tok för hög. Även saltförespråkarna skyller mer på underlaget än på sin kanske oturliga bilkörning. Det är trots allt inte inskrivet i lagen att bilförare har rätt att hålla rekomenderad hastighet året runt. Trevlig Valborg på er allihopa. The way we see the problem is the problem. (?)www.helrätt.se |
|
|
För att återgå till trådskaparens ursprungsfråga så tror jag mig se ett mönster... De som åker omkring med dubbdäck, ja vinterdäck för den delen också, är troligtvis samma epitet människor som väntar in i det sista med att slänga på vinterdäcken på hösten. För dessa människor är bilägandet ett nödvändigt ont, bilen skall finnas där i ur och skur, men omvårdnad och lite tillsyn i form av rätt däck vid rätt tillfälle/årstid det är jobbigt tydligen! Mvh/ Niclas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.