|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man tänker på 3-serien typ e36 hade mycket trevligt ljud ur avgassystemet. Det mullret saknar jag i min e39! Om jag inte har fel så hade e36 bara 1st ljuddämpare där bak. PÅ min och alla andra e39 sitter det 2 eller 3 burkar. I min sitter det bara 2. Ska man ta bort den i mitten och köra på den sista eller ta bort den sista burken? Någon som har experimenterat med detta? Jag söker inte efter ljud som är irriterande för öronen men väl den goa mullret från 6:an. Några tips? MvH Bmw 4-ever | |
| Känns som om jag oxå är intresserad av detta :) Vill med ha lite mulligt ljud. | |
|
Byta slutburk kanske? Varför inte pröva ett Eisenmann? Har det på min 330 som jag tyckte lät alltför tam. Den lät förvisso liiiite mer än mina 530:or som jag hade innan men inte var det mycket. Skaffade mig efter stor beslutvånda ett Eisenmann RACE och är mer än nöjd. Det är kanske lite dyrare än andra varianter. Jag tycker inte att det är någon fara med att ljudet skulle vara irriterande och då har jag ändå en cab med en otät tygtrasa :-D. Det låter mer och mulligare när du behöver det dvs när du gasar men är tyst å fin när du landsvägskör. Visst låter det mer än original på motorvägen men inte så det stör. Är nu en väldigt subjektiv bedömning eftersom en upplevelse är så personlig. Skaffa Eisenmann och njut!! Niklas Fransosen |
|
|
Tycker också att du ska kolla på Eisenmann Race. Hade det på min 328 E46 och den lät mycket fint :) Värt att tänka på är väl att köpa ett system inkl soundrör då de ersätter den ena ljuddämparen tror jag (om jag nu inte minns helt fel). // Daniel |
|
|
Personligen tycker jag inte man ska höra så mycket muller från avgassystemet, tycker de är härligare att sätta på ett sportluft filter och höra mer av motorns sång:) som visserligen ger muller också:) |
|
mole |
Låter det mer om ett insattsfilter eller man måste ha ett öppet? Jag tror inte jag vågar köra med ett öppet men kanske vågar mig på ett KN insattsfilter... |
|
nix jag har insatts filter i min 540 och det låter inte mer, varför rädd för öppet filter? Bmw har inte problem med att man bränner LMM som saab m.fl. |
|
|
Man kan köra med ett öppet papp-filter också ______ |
|
|
peter78w. Du ska i alla fall inte göra som jag, om du stör dig på oljud. Bytte dubbeldämparen längst bak på min 528i -97 mot en 350mm lång fullflödesdämpare från Simons i rostfritt. Det är ganska trevligt ljud i alla lägen utom i konstant fart med ca 2000varv/min på mätaren, vilket betyder ca 90km/h. En ganska rejäl och otrevlig resonanspuckel. Än värre med släp när man ligger med aningen mer gaspådrag... Jag chansade och gick den enkla och billiga vägen. Det funkade inte fullt ut. Så skaffa något med "märke" på. Eller ett öppet filter. Låter klart morrigare vid gaspådrag men det blir aldrig någon störig resonans. ------ BMW CS #04839 |
|
mole |
marwin_of_sweden: Jag e faktiskt rädd för att sabba LMMen Jag vet inte om man behöver vara en riktig tomte för att lyckas. Är det så at töppet filter inte skadar nått så kanske jag köper ett men hur ska jag veta det? Alla trådar jag läst verkar ju varna för öppna filter pga att man skadar nått och dyra rep. som följd |
|
Kola på denns sida! De brukar ha lösningen...hehe Länk MVH ARVED EA |
|
|
Vill du ha ett vasst ljud som inte mullrar så värst mycket - Köp Eisenmann. Vill du att din 530 ska mullra och låta manligt - Låt Ferrita bygga ett. Vill du sen förstärka ljudet ytterligare så kan du köpa extraktorgrenrör me racekattar. (Med stor risk för ett rejält resonansljud) Tar du bort ALLT ljuddämpningsmaterial i ditt originalsystem, så kommer det fortfarande att låta som original, om det fungerar samma på 530 och 330. Jag har experimenterat en del när det gäller ljudet, och har vart ute efter ett mullrigare ljud på min 330, och då kommit fram till detta. Men vill du ha ett mullrigt ljud, så köp inte Eisenmann som så många andra rekommenderar, de har fel. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Jo jag har också sätt att många varnar för öppna filter, men någon bmw åkare som jag känner har inte bränt någon LMM pga detta, hade en 530 innan med öppet filter på, den körde jag 3200mil utan några problem |
|
|
Bra inlägg!! Men om man kör diesel som jag t.ex.... Kör en 530d. Hur gör man då? Slänga dämparen eller?? |
|
mole |
Är det ett måste att skärma av ett öppet filter eller det ger bara marginell effekt? Och hur låter ljudet från ett öppet filter?, mullrar det lixom eller är det ett sugande ljud? |
|
Nej det är inget måste att skärma av filtret, det som är syftet med avskärmning är att få in kallare luft i filtret. Och skillnaden blir väl som skillnaden är att köra på en sommar natt och en varm sommardag ungefär. Alltså inget man märker speciellt mycket av. Ljudet är väl både sug ljud och muller, den närmsta beskrivningen jag kan komma på är väl v8 muller från filtret, men som sagt bara vid gas pådrag. Inget irriterande dån eller muller när man åker vanligt:) |
|
mole |
Hmm, kanske investerar i ett öppet filter ändå då.. Jag antar att ett K&N filter är att föredra? |
|
Lecar, hur kan du säga så där!!! Jag har ett Eisenmann och jag tycker att det mullrar... Har jag nåt knas på mina öron då eller? Ljud är väldigt subjektivt och en personlig uppfattning så man kan inte säga att det en person uppfattar är fel. Du kanske inte uppfattar det på samma sätt som jag men mer är det inte. Ingen av oss har "rätt". Nu har jag inte prövat ett Ferritta på en BMW så deras kanske mullrar än mer så det ska jag inte säga ett knäpp om men att säga att ett Eisenmann INTE mullrar det är ju inte helt med sanningen överensstämmande. Kanske inte på det viset som du hade hoppats iofs vad vet jag. Hade ett Ferrita på en bil för många herrans år sedan och dels var systemet inte så snyggt dels så lät det jobbigt i längden så det skickades på sopen.... Men jag säger inte att Ferrita gör skräp för det utan konstaterade bara att deras grejer inte passade mig varför jag inte kommer att ens fundera på deras saker nån gång i framtiden. Niklas Fransosen |
|
| Diesäln: kör du Diesel (gubbknatter ;)) får du skylla dig själv! Haha, en diesel låter förjävligt, inget att göra åt.... :) | |
| Sätt på ett öppet filter, fifan va fint 6an vrålar :) | |
| Håller tyvärr med om att en diesel inte låter som en racerbil precis... men oj va kul den är att köra!! Annars så är jag väl lite trög, men om diesel är = guddknatter, så är då bensin = kärring-gnäll ??? ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.