|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Skönt att höra att vi alla här är överens om E38:ans förträfflighet. Att det ännu inte dykt upp något i modellprogrammen, efter alla dessa år, som slår den på fingrarna säger väl allt. ;-) |
|
Håller helt med Gemini. Det här bevisar bara hur långt BMW egentligen ligger före sin tid. Jag var dessutom på en sektionskörning idag arrangerad av BMW CS West på de kurviga vägarna runt sjön Lygnern, där jag hade förmånen att till en början åka med i farsans 530 E60 med komfortstolar. Bekvämt förvisso men när jag kom hem och vred om nyckeln i min egen E38 också med komfortstolar så var det något helt annorlunda. Mjukare och jäsigare på något vis. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
WAN Jag har aldrig påståt att en e39 är tystare än en e38 med dubbelglas. Vet inte heller varför det skulle vara konstigt att jämföra bilarna eftersom dom är väldigt lika varandra. Kollade några gamla tester av e39 och e38 från automotorsport, e39: buller vid 100km/h 62 dB(A) vid 140km/h 68dB(A). e38: buller vid 100km/h 63 dB(A) vid 140km/h 67dB(A). |
|
| Själv skulle jag vilja på stå att e39an är mer välbygd en e38an efter som den har modernare hjulupphängning i aluminium,bättre styrning o TYSTARE ????. | |
|
Tystare kan man väl inte säga så där rakt av. Beror ju på vilka däck som sitter på. Men e38:an verkar ju gå som bäst mellan 120 och upp till toppfarten. Styrningen är ju rent av vevig under 90 km/h. Sen är det väl inte så fruktansvärt viktigt med aluminium i länkarmarna. Hjulen väger ju ändå 25-35 kg/styck. Men det ser väl bra ut om man kollar i något datablad och jämför teoretiskt... |
|
|
Lättare upphängningar och därmed lägre ofjädrad vikt är inte alltid gynnsamt mot just vägljud. Mer vibrationer kan nå karossen då den ofjädrade massan är mindre. Annat är det med vägegenskaperna som vinner på att hjulen kan följa underlaget bättre. |
|
|
Håller med föregående talare om att styrningen kunde varit något mer aktiv i lägre hastigheter. Men det är å andra sidan inte en M3 E46 utan en stor bekväm lyxbil med sanslöst bra prestanda. Philip Sahlsten BMW CS #1812A |
|
|
bjornthe helt riktitgt att vägljudet till stor del beror på däcken. tycker även jag att bilen går bättre desto fortare man kör, kanske det är annorlunda med servotronic ? |
|
|
Men min E38 HAR länkarmar i aluminiumgods! Förstår inte varför det upprepade gånger framhålls att bara E39 har det och inte E38? Jämförelse av 7-serie med 5-serie känns inte som en aktuell fråga, och jag har provåkt bl.a. E60 och kört E39 men de är inget för mig, känns som de lirar i en annan liga. För mig var valet 7-serie eller S-klass och då det var ett svårt val har jag numera en av varje. Båda nästan jämnåriga med V8 på drygt fyra liter, 4 kamaxlar och 32 ventiler, silkeslen automat och ballongdäck. Och skall det till att finåka så har det blivit S-klass ofta på sistone. Men det är ett trevligt livsstilsval att varje morgon behöva välja; S-klass eller 7-serie! :) --- Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.