AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.633

"En 7-serie från 2000 är mycket bekvämare än t ex en ny 520d, tro inget annat"

Sida 2 av 3
Häftigt!

F01 är kungen på lyxbilsmarknaden anser jag. Men jag förstår vad du menar när du säger att familjen ändå föredrar E38. Det är något magiskt med den bilen som är svårt att sätta fingret på. BMW var bäst på 90-talet, konkurrenterna har idag hunnit ikapp mer eller mindre. Bara att inse!

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Just ordet mysigt tycker jag har mycket med e38. Det är något med inredningen. Bla så är plasten skön att ta på. Man känner sig omhuldad på något sätt.
Vad har du för någon bil då smilla?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
En 728 -97 :)

Fint ska det va' 750 iL då?

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Det är väl klart att man provkör Lexus is250, BMW 520d och 325i om man funderar på tjänstebil. Även om man råkar äga en 728i. Och Lexus is250 hade ett malande oacceptabelt vägljud och ruggigt seg respons på gaspedalen. Värdelös. 520d kändes som en stötig och bullrig bil i jämförelse med den silkesmjuka, tysta motorn i 728:an. Men 325i kändes ju helt rätt. Den har ju inga ambitioner att vara någon komfortkryssare. 5-serien är väl bara en billighetsvariant av 7 serien.

Sen kan jag ju nämna att inget bättre än 5-länkad bakaxel har kommit. Så att nya bilar skulle ha så mycket bättre chassiegenskaper är ju rent bullshit.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
En 728 är lika undermotoriserad som en 520d!
Men att påstå att inget har hänt med chassit från E38 till F01 är väl att ta i, vad har du för belägg för det?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Så kan man ju till bjornthe nämna att hela hjulupphängningen på nyare BMW är tillverkad helt i smidesaluminium vilket gör att den ofjädrade vikten är hälten mindre än e38:ans om inte mer..
Den ofjädrade vikten går ju dock upp med de punkteringssäkra däcken.
Klart att den ofjädrade vikten går upp med stål i länkarmarna. Dock är det inte fel på hjulvinklarna.

Många bilar har 4-länkade bakaxlar av kostnads och utrymmesskäl. 5-länkade axlar är väldigt bra på att se till att vibrationer från hjulens inte fortplantar sig i karossen.

Alla tror att saker utvecklas hela tiden. Det är nog mest på infotainmentsidan det händer grejer. Tex har ju en 728i -99 variabel ventilstyrning. Det har väl knappt kommit till Toyota än. De flesta nyutvecklade bilar har ju sämre hjulupphägningar än e38:an. Av kostnads och utrymmesskäl.

För att ta ett annat exempel så är det ju vanligt att dörrarna är sämre tätade nuförtiden. Vilket ger mer vindbrus.

Nu har ju BMW rätt hög tekniknivå, men t ex saknas ju aktiv differential på de flesta modeller. Vore inte det ett bra sätt att vidareutveckla bakhjulsdriften? Istället har man en elektronisk (billig) variant av diffbroms där bromsarna används. Bilindustrin är så hårt konkurrensutsatt att det är rimligt att anta att alla bilar som kostar mindre än 7-serie och S-klass är hårt ekonomiskt styrda kompromisser. Det kan man ju tydligt se på nuvarande 5-serie, som när den kom hade lika påkostad känsla i materialvalen som 1-serien. (typ snäppet bättre än golf...)

E6
123
E60
520d aut-06
Vad roligt att läsa att alla E38 ägare är eniga att deras bilar är bäst.
Vi får väl hoppas att BMW börjar bygga E38 igen, så att utveckligen går framåt igen.

Själv skulle jag välja F01 om jag hade råd, men efter som den är så dyr skulle jag välja E65. Jag är inte så intresserad av veteran bilar.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag håller med E60 till 97%! Vissa soliga sommardagar skulle jag vilja ha en halvmodern och komfortabel entusiastbil med patina och då riktar jag oftast blicken på E38!
Det är klart att inte E38 är bäst. Men den är välbyggd som få andra bilar. Roligt att syna den i sömmarna, även om en del lösningar är överdrivna på ett tyskt sätt.

Det som kan upplevas som mest negativt att man har en känsla av att något väldigt dyrt kan gå sönder. T ex kostar nya electrochrome backspeglar ca 3000 kr/s (för glasen!).

Någon får gärna köpa min 728i eftersom min sambo vägrar köra den. Kunde ju varit bra om det inte hade varit för att vår son går på simskola kl 8 varje lördag...

Länk

Är det förresten någon som tycker priset ligger fel? Det är ett exemplar som är mycket bra mekaniskt skick. Allt är bytt som som behövt bytas. Det kan ju lätt bli väl mycket på att-göra-listan.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Välvårdad, basutrustad, lite udda färgval, prisnivån är nog riktig men jag skulle inte lägga 15´ extra för 19-tummare. Entusiastbilar ska vara original och i detta fallet med ballongdäck!
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Att den variabla ventilstyrningen knappt skulle kommit till toyota är lite intressant eftersom det är ett toyota ägt företag som utvecklade BMW:s vanos system.

Själv skulle jag vilja påstå att e39:an är mer välbygd än e38:an eftersom den har modernare hjulupphängning i aluminium, bättre styrning och tystare.
Tack steaman. Är det verkligen basutrustad med Hifi Professional DSP, komfortstolar, Navigator, Telefon mm? Inte är det så vanligt att all den utrustningen finns i en svensksåld?

Variabel ventilstyrning på en Toyota från 90-talet är väl ändå inte så vanligt?

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
kom inte o på stå att e39 är tystare än e38 med dubbelglas för då är du ute å cyklar en som vet har haft flera stycken.
E39 är INTE tystare än E38. Jag har både en 740 och en 540, och 5-serien är betydligt bullrigare! Stötigare skulle en del säga, eller sportigare, beroende på om man gillar det eller ej. Men faktum är att E38 är tystare, mjukare.

E60: det beror nog på om man bryr sig om hur bilen ser ut eller inte. Struntar man i hur den ser ut köper man något av badkaren F01 eller E65, men den som är lite sofistikerad kör en välvårdad och SNYGG E38! ;)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
bjornthe: Den har i mitt tycke basutrustning för en E38, inte dubbelglas, massage i stolarna, värme i ratten, EDC etc. Allt som fanns på min E39 och som ända inte var extremt utrustad. Dyra spegelglas med värme och avbländning finns på E39 och E46 so det gör inte E38 extrem på något sätt.

WAN: "kom inte o på stå att e39 är tystare än e38 med dubbelglas för då är du ute å cyklar en som vet har haft flera stycken."
Hur kom dubbelglas in i jämförelsen? Varför inte utrusta båda med dubbelglas för en rättvis jämförelse?

Lasse-SL500: Inte vet jag om man är sofistikerad om man äger en E38, nuförtiden återfinner du många av dem i mångkulturella förorter.

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Man åker inte skönare i en E38 än en ny 5-Serie

Nästan E90 är skönare än E38!

Men nya 5-Serien krossar E38 i komfort!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
ah skit detsamma jag jämförde bara med bilarna jag har haft å skulle inte ens komma på tanken o jämföra bilarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.