AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.644

Varför går min diesel orent?

Sida 1 av 2
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Nybliven Bmw-ägare till en 525tds (eller tdi?)-96 Touring,som går fruktansvärt dåligt. Rycker i hela bilen vid gaspådrag, bilen tjuvstannar i bland, varvräknaren går upp på ~4000 vid 50km/h på 3:ans växel, ac:n är död....håhåjaja. När jag köpte bilen pratades det om ågon styrbox som jag skulle köpa för att motorn skulle gå bra. Är det någon som kan hjälpa mig att försöka få fart på denna bil?

S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Kollade lite närmare i motorrummet i går kväll och kan konstatera: jag har någ gjort en USEL bilaffär.
Locket till databoxen satt löst med div. lösa delar i boxen
Såg två hjul längst fram längst ner på motorn där remmen satt helt löst.(tror att det är ac pumpen och nåt mer...någon som vet?)
Plasten runt värmeventilerna är smält
motoroljan är svart,och då menar jag KOLsvart
Vid en längre provkörning märker jag att bilen orkar inte ta sig upp för en vanlig garageramp, med inte speciellt kraftig lutning.Bilen har helt enkelt ingen kraft alls.Inte heller på landsväg
Fläkten som sitter framför kylfläkten (kondensorfläkt?) går inte att rubba
Tror inte att bilen går på alla cylindrar.....
Jag vet inte vad eller vart jag ska börja någonstans.........allt känns bara mörkt just nu...
Tacksam för alla teorier och svar......
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Kollade lite närmare i motorrummet i går kväll och kan konstatera: jag har någ gjort en USEL bilaffär.
Locket till databoxen satt löst med div. lösa delar i boxen
Såg två hjul längst fram längst ner på motorn där remmen satt helt löst.(tror att det är ac pumpen och nåt mer...någon som vet?)
Plasten runt värmeventilerna är smält
motoroljan är svart,och då menar jag KOLsvart
Vid en längre provkörning märker jag att bilen orkar inte ta sig upp för en vanlig garageramp, med inte speciellt kraftig lutning.Bilen har helt enkelt ingen kraft alls.Inte heller på landsväg
Fläkten som sitter framför kylfläkten (kondensorfläkt?) går inte att rubba
Tror inte att bilen går på alla cylindrar.....
Jag vet inte vad eller vart jag ska börja någonstans.........allt känns bara mörkt just nu...
Tacksam för alla teorier och svar......
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Provkörde du den inte innan köp?
Öppnade huven?
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
hmmmm...jag får väl ta den...:)
jo jag gjorde precis det du frågade om.....
kände ju att bilen var trött,och trodde i min enfald att den där "styrboxen" va det som skulle göra att den funkade. Nu inser jag att man kanske skulle ha lite mera kunskap/läst på mer innan man gjorde affär. Jag vet ju inte vad styrboxen gör. Men men....det är ju ingen rymdraket jag har köpt,så det är väl bara kavla upp ärmarna och börja försöka reparera. Jag söker dock lite stöd,eftersom det är min första Bmw-och diesel bil.Vet någon om det finns en verkstadshandbok för denna bmw diesel att köpa någonstans? Det kan ju vara en början.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det var tråkigt. Det är för övrigt annars en trevlig bil.
Det som är vanligt på TDS motorer vad gäller gångstörningar är Ställverk, denna blir sliten och då blir tomgången dålig och gasresponsen något oförutsägbar. Sök här på forumet med "ställverk" eller "525tds går dåligt" sök också på google "bmw e34 525tds" övrigt så finns fina hemsidor för speciellt E34 t.ex. www.bmwe34.net där du kan hitta info och länkar.

Annat som kan ge dålig gångär läckande spridarpump (den drar in luft) oftast lätt att se pga att det fuktar diesel runt pumpen i motorrummet. Denna går att packa om.

Om styrboxen ser härjat ut så kan det vara ok att köpa en beggad reserv på t.ex www.bildelsbasen.se

MVH
Sakke

S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Stort tack Sakke!
Nu har jag någonstans att börja......

Tacksam för alla tips jag kan få. Jag har aldrig skruvat bmw förut,men det är aldrig försent att lära sig.Ska försöka hitta någon form av karta/bild på motorn så att man kan lokalisera dom olika delarna. Jag uppdaterar om hur arbetet fortlöper.......Det kan ju kanske ge alla er erfarna bmw killar några bra garv...

bra forum! :)
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Remmen som går runt dom två hjulen som jag nämt tidigare ovan....vad gör dom? (längst fram, längst ner vid motorn) Vad jag kan se så sitter det ena hjulet runt a.c pumpen,stämmer det?Vad är det andra hjulet?Kan detta ha något med kraftlösheten att göra? Ska prova att spänna den i kväll,vrida på nyckeln & be en stilla bön.......kan väl inte bli sämre.......fortsättning följer....
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Hallå igen. Nu börjar det röra lite på sig. Luftburken var lös & filtret satt insparkat i hållaren,så efter lite justering så försvann den pendlande tomgången. Det fattades 3st säkringar:efter åtgärd tändes lite saker upp+att A.c:n hoppade igång.
No
160
Nobby
523i -96
Om du inte har hittat RealOEM så är det ett tipps. Länk
Finns sprängskisser på det mesta.

Lycka till med mekandet.
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Wow. Stort tack för den Nobby! Där verkar ju det mesta finnas. Är det någon som har erfarenhet av biltemas bromsskivor? Enligt uppgift ska dessa sitta på min bil,och när jag bromsar så ruskar det i fram. Behöver ju inte va skivorna. Kollade i.o.f på ok och klossar, & dom ser ruggigt rostiga ut,så det blir någ demontering och uppsmörjning där......
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Jorå, nu har man fått domen från polaren på verkstaden.......

Han kunde i princip inte sluta prata om hur j_vla dålig bilen var.Totalt sönderskruvad o.s.v. Nu känns det mesta bara mörkt....håhåjaja......
Matarpumpen i tanken var trasig i alla fall,därav den ryckiga gången.
Vet inte om det är lönt att börja fixa alla fel,för det blir tydligen väldigt dyrt.
Stort tack till alla som tipsat mig,och hjälpt till!

1 error down and 99 to go....:(
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Provade igår att byta 2st vaccumslangar som var av + en kort slang som går mellan Cylindrarna? Den korta går i en båge mellan 2 punkter vid insuget tror jag det heter. Det var hål i den & bränsle läckte ut.
Den pendlande tomgången försvann helt........jag var överlycklig.....ända tills i morse då bilf_n började pendla igen....suck!

Med nytt batteri i bilen konstaterar jag att bilen startar på 4:e försöket varje gång. Lutar åt att byta förpumpen i tanken tror jag. Visste någon vart/vilken slang man ska lossa på å vrida på tändningen för att kolla om pumpen går?
Hi
12
Hillmar
525 tds -97
Det høres ut som forpumpa er ødelagt ja. Du sjekker om forpumpa fungerer ved å løsne slangen etter dieselfilteret (det sitter på venstre (i kjørerettningen) fjærtårn og ser om det renner ut diesel der når tenninga er på. Gjør det ikke det er den ødelagt.

Begynn med den og se hvordan bilen går etter det. Jeg tror dessverre det kan være noe feil med hovedpumpa også, men ingen sorger på forskudd.

Den reimen du snakker om er til AC pumpa ja. Hvis denne er slakk blir ikke AC pumpa dratt rundt og AC'en funker ikke...

Håper det hjalp litt, og håper det går greit at jeg skriver norsk...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Oljan på en dieselbil blir svart direkt, så var det i a f på min Golf III diesel.

______

S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Tackar för det grabbar!
Då va helgens övningar bokade. Nu har jag vågat mig ut på lite längre provkörningar och konstaterar att den pendlar inte lika mycket på tomgången. Funderar på att byta ut resterande slangar som går i bågar på toppen av motorn. Den sista är för övrigt pluggad med en vanlig skruv? Ska försöka läsa på vad dessa slangar är för något.
Nu blir det upp med bilen på bockar i farsans garage För nu ska pump ut ur tanken,bromsar fram demonteras & smörjas upp & bakbromsarna måste ses över. (Kryckan tar i taket).
Är förpumpen tryckstyrd, eller är det bara ett relä som slår av & på?

Åter ett stort tack till alla som orkar läsa och besvara!

Hi
12
Hillmar
525 tds -97
De slangene som går i buer er returslanger for diesel og det de går mellom er dysene. Jeg er litt usikker på hvilken du tenker på når du sier siste. Men det skal være slanger mellom alle dysene, og fra den forerste dysa skal det gå en slange ned til dieselpumpa, der den går sammen med returen fra pumpa. Disse slangene er kjent får å begynne å lakke så jeg tror det er smart å bytte alle.
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Hej!

Jo den "sista" som jag kallar den är den som är närmast förarplatsen imotorns längd. Där har jag en slangbit på ca 4 cm,som det sitter en skruv i änden på? Den borde ju gå någonstans tycker jag......?

Hi
12
Hillmar
525 tds -97
Hvis du ser på bilde her Länk Så ser du at nr. 14 bare er en propp. Så den skal ikke gå noe sted, en skal bare stenges av...
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
Just så ja.

Då vet jag att den sitter som den ska. Rapport om helgens mek. följer......
S-
29
S-tuna
525TDS Touring-96
hello.....

Öppnade luckan i skuffen och hade en dräng som vred på tändningen & det va dödstyst.

Pumpen paj & bytes i helgen. Har någon gjort detta? Tips och "att tänka på" mottages tacksamt. Har ca 40 L. i tanken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.