AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.427

Funderar på att skaffa M3 E36-orginalsystem till min 328 E36

Sida 1 av 2
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Tjena! Har funderat ett tag på att skaffa M3-orginalsystem till min 328. Har nämligen sett en del annonser här på blocket där folk säljer M3-system för billiga pengar. Är det någon som vet om det blir någon skillnad i ljud i jämförelse med mitt orginalsystem som låter alldeles för lite;)? Det ljudet jag skulle vilja komma åt är det underbara vassa, metalliska M3-ljudet. Så vad tror ni...kommer jag få ett vassare ljud av ett M3-system? Ha det gött. Mvh David
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

nu kan jag inte tala för alla men jag köpte min 328:a med m3:ans system på, jag tycker inte att det låter ngt märkvärdigt, inte så att jag skulle lägga pengar på det iaf. Har bestämt mig att jag ska behålla min 328:a och funderar på ngt vassare system.
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Aa okaj=) Jag får se hur det blir med att skaffa M3-system, såg lite filmer på youtube med 328:or som hade M3-system...det lät riktigt trevligt! Fast jag är oerhört sugen på att skaffa Eisenmann race annars. Då lär det bli skillnad på ljud!;) Fast det är ju en galet stor skillnad i pris också. Tack för svaret Kotchak!=)
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

hehe, japp jag tror att eisenmann systemet är ett mkt bättre köp.

funderar själv på eisenmann.

mvh
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Aa det tror jag också!=) Har diskuterat lite mer om det här med M3-system med en på garaget.org, och jag har nu kommit fram till att det inte är värt att spendera pengar på ett org M3-system. Så det blir att spara pengar till ett Eisenmann istället!;)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Jag har M3:ans avgasystem på min 325:a
och har remus sportavgas på min 325 cab

i mina öron låter M3 systemet väldigt fint och avstämt,därimot REMUS systemet..
man skäms när man åker omkring och brölar!!! som en tonåring..högt och dovt brölande..NEJ.. M3 systemet föredrar då jag,fast det är klart man har ju passerat 40..;)
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Aa okaj. Ja jag har för mig att M3-systemet ska låta riktigt gött! Haha, då kanske ett remus skulle passa mig bättre, 19 år och singel! Skämt åsido;)
Får du ett underbart vasst ljud från M3-systemet Dogge?=) Jag gillar verkligen när det låter vasst och metalliskt!;) Mvh David
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har ett Eisenmann på min och ljudet har blivit dovare och fylligare. Och på alla sätt klart bättre än original. Jag tycker att det är värt varenda krona att satsa på ett Eisenmann. Men det finns andra system som oxå är bra, det beror lite på vad det är för nåt man vill ha ut av sitt system.

Men det där metalliska raspet som du hör från M3.orna tror jag till stor del kommer från motorn. Ja ja, allt ljud kommer så klart från motorn ;-) men att det är annorlunda från start så att säga och sen förstärks ljudet i avgassystemet. Alltså, du kan aldrig få nåt annat än en M3:a att låta som en M3:a

Min alldeles egna teori dock!

Niklas

Fransosen
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Aa najs=) Jo jag kan tänka mig att ett Eisenmann är värt vart enda öre! Blir ett galet underbart ljud med Eisenmann. Haha, ja att det är skillnad på M52 och S52-motorn är jag mycket medveten om...mycket medveten också om att jag aldrig kan få min 328:a att låta som en M3=( Men att komma så nära M3-ljudet som möjligt är lite av ett mål;) Fast jag tror ändå att en del av det metalliska ljudet är pga avgassystemet. Här är en 328:a med M3-system:Länk ...det låter oerhört mycket vassare än vad min med orginalsystem gör =)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Okej,personligen så funderar jag inte så mycke på ljudet,beror väll på att man är över 40..*s*..

men om jag skall jämföra och beskriva ljudet så..
jag vill inte ha ett dovt öronbedövande bröl inne i kupen,utan uppskattar högfrekventa avgasystem alá formel 1

M3 systemet ger det i mina öron finaste ljudet..som exemplel..grannpojkarna som är 17-18 år springer i mitt garage för jämnan med alla diverse skoterproblem å annat..iallafall så undrade dom varför min 325:a lätt så vasst och fint..dom hadde tydligen inte hört nå´n 325:a som lät så vasst i deras öron..en Review då..=)

Personligen så ska jag byta bort remus systemetpå min cabrio mot ett m3 system i sommar.
allternativt ett rostfritt system från tyskland,rostfria system låter åxå annorlunda på grund av att rostfritt är ett hårt material som ger en annan klang.

till saken hör att jag har åxå cold air luftintag samt superchip stage 2
om det påverkar ljudet törs jag inte svara på.
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Håller med till 100% angående dovt och öronbedövande bröl! Finns inget jobbigare! Ja formel 1-ljudet är helt fantastiskt! Föredrog dock när dom körde med V10:orna=) Haha, ja det var en mycket bra review!;) Jag ska ta mig en ordentlig funderare över det här med M3-system...det är så svårt att bestämma sig för antingen M3-system eller ett Eisenmann t.ex när man inte hört något utav dom live så att säga. Ditt cold air luftintag lär göra skillnad på ljudet, fast till mestadels på insugsljudet kan jag tänka mig =) Det som jag tycker är lite tråkigt med min 328:a är att man bara hör motorljud när man drar på t.ex, skulle vilja ha mera avgasljud så man får fram mer av det underbara Bmw-ljudet=)
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

D_Nilsson

kolla här, jag har 328 med m3 systemet på, jag garanterar dig att att den inte låter ngt märkvärdigt, jag vet exakt vilket ljud du är ute efter och jag kan lova dig att Eisenman är ett bättre alternativ. O nej du behöver inte vara rädd för att det ska låta raggit med eisenmann system och vad gör det om det låter lite högre och sportigare? vad är vitsen annars?, tror knappast 18åringar som hänger vid kiosken har råd med eisenmann :) hoppas du fattar poängen :) hehe, det är ett så pass respekterad tillverkare med så bra rykte, så du behöver nog inte oroa dig.

Länk

nej du, sluta plåga dig själv och köp eisenmann istället.
Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Oo=) Egentligen får det låta hur mycket som helst!;) Är mest sugen på ett Eisenmann såklart, fast jag ville inte utesluta M3-systemet än...fast nu är det allt uteslutet, klart att jag ska ha ett Eisenmann race!;) Haha, förstår precis!=) Jag har läst väldigt mycket om Eisenmann och de har verkligen fallit mig i smaken. Ja Eisenmann känns väldigt seriösa + att det är riktigt kvalitetsgrejer, så orolig är jag inte=)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vill du få den att låte mindre metalliskt så köp Ferrita.

Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Tjenare mixim! Kul att snacka med dig på autopower också!=D
Aa Ferrita ska vara riktigt bra har jag hört! Fast jag vill egentligen ha ett mer metalliskt ljud;) Tycker det låter galet gött=) Men det blir ett Eisenmann Race så fort jag har råd!=)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Tjenare D_Nilsson, och välkommen. Såg inte att det var du =)
Om det är det du är ute efter så är det precis vad ett Eisenmann-system erbjuder hehe. Hög-kvalitativa produkter också!

Visa användare
92
D_Nilsson
BMW 120i E87 M-sport
Hehe, tackar så mycket!=) Aa jag tror att ett Eisenmann skulle passa mig perfekt! Fast det kostar ju väldigt mycket, men jag är bombsäker på att det är väl spenderade pengar!=)
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Det låter säkert fint eisenmann,googlade på priser..huga..man får räkna med 7500:-

länk nedan

Länk

Då en tanke..
för 4800:- får man hedders i rostfritt ,plus en rostfri slutburk..PLUS
En garanterat högre effektökning,hedders med sportavgasystem skall ju runt 15% Effektökning,då lite räkning..humma summerumma..192 hk blev 220..sen kanske nå´t trevligt litet chip på det..=)

länkar nedan

Länk

Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Några 20 hästar kommer man inte plocka med ett avgassytem på en 328 eller annan sugmotor :P. Såvida man inte kört runt med en potatis i systemet innan haha.

Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Så du menar att hedders och ett bättre avgasystem kontra orginal inte gör ett dyft?..den regel man pratar om när det gäller hedders är 10-15% effektökning
men det kanske inte gäller bmw?..nå´n som bänkat/testat?
jag vet ju vad hedders gjort för mig,fast då har det gällt V8:or
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Hittade inget svart på vitt när det gäller en E36 325-328
finns ju säkert nånstans.
men här är en M3 där effektökningen blev 24,5hk
20 hk är nog att ta i när det gäller 325-328,men 12-15 hk med både slutburk och hedders är nog ingen sci-fiction?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.