AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.849

Tips på hur man får ha fälgar ifred önskas

Sida 1 av 2
Donk
Min bror blev igår natt av med hjulen till hans 328 coupe´(E46) i Stockholm. Han kom ut på morgonen och fann bilen stå uppallad baktill och direkt på marken framtill, vet inte än om den fått några skador på underredet eller på fronten. Det konstiga var att det var inga extrema fälgar utan vanliga 16" krysseker BMW-original fälgar med relativt slitna däck, med fälglås på varje hjul..!! På parkeringen, som förövrigt är väl upplyst och inte undanskymd, stod många andra fina bilar med bra mycket mer stöldbegärliga fälgar än hans, de var samtliga orörda. Trodde man var relativt säker om man inte hade finare fälgar än så, men oj så fel man kan ha!

Någon som vet hur försäkringsbolagen värderar stulna fälgar? I försäkringspappren stod det "till marknadsvärde" men om man skulle gå på vad man egentligen får ut om man skulle sälja dom begagnat så skulle man ju inte få ut mycket... Däcken tror jag det var 70-80 % av nypriset iallafall.

Nu till den riktiga frågan: Hur kan man skydda sig mot den här typen av stölder? Finns det fälglås som är bättre än andra? Reagerar larm på om bilen hissas upp? Tyvärr hade han inget larm, men skulle det ha hjälpt här?

Hört talas om nån som har låtit tillverka egna fälglås, någon som vet mer om detta?

Mycket frågor men man måste ju göra något, annars lär de ju bara komma tillbaka när han satt dit nya hjul!

/Donk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vissa larm har ju nivåsensor, och larmar om bilen hissas. Jag kör med 5 olika fälglås, bara låsbultar alltså, och det funkar bra hittills.
Jag har en tilläggsförsäkring för fälgar och stereo dessutom, så vet jag att jag får ut rätt pengar om det skulle bli stulet!

Jeppe
Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
Larm e ingen garanti för att du får ha grejorna ifred.En kompis till min bror blev av med sin bil nu i helgen vw golf 3a varia.Han hade 4 låsbultar på varje hjul+cargard larm.Men jag vet en smart grej som försvårar stöld ganska mycket.Helt säker kan man ju aldrig vara.Men maila mig ditt tele nr så ska jag förklara.Det är lättare att förklara via tele än via chat.Det ända som krävs är lås bultar men invändig låsbult.Mvh Micke bmwcs nr:4911

micke 66 e28
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Att ha 4-5 olika låsbultar på varje hjul är nog det bästa för att få ha sina fälgar i fred. Men om bilen står utan tillsyn, i tex ett villa garage och tjuven har gott om tid på sig kan man nog räkna med att bli av med fälgarna ändå. Tråkigt men sant.

Men det finns nog larm som är såpass känsliga att de reagerar för stötar och vibrationer, med ett såndant monterat kan man nog vara ganska lugn.
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Ett tips kan ju vara att man parkerar i en backe om det finns någon i närheten,det försvårar ju iallafall lyft av bilen

MVH Jörgen
er
13
ericy
BMW 535i -91
Annars kan du byta ut alla bultar till låsbultar (20 st olika låsbultar med olika nycklar). Kul för dem som byter däcken :)
Någon förökte ta mina hjul en natt i förra veckan, vad som gjorde att de kom av sig vet jag tyvärr inte, jag hade då 2st låsbultar per hjul, en granne hade hört ett larm, vet inte om det var mitt. Det är ett BMW orginal larm med nivåsensor.
Nu har jag 3 låsbultar per hjul och bilen står inlåst i ett garage, det är nog det enda som hjälper.
Så nu är det cykel till och från jobbet som gäller...

Det har ju diskuterats en del om att göra hjulen strömförande med en stängselapparat, hade jag trott mig kunna koppla in något sådant hade jag gjort det.

Fredrik M - Z3 2.8
Låsbultar är som sagt att rekommendera. Dock har jag vädligt dåliga erfarenheter av dessa bultar själv.

Fick punktering i höstas. Inga problem tänkte jag då jag hade gömt "nyckeln" till bultarna i bilen. Satte nyckeln på bulten och försökte dra ett varv med fälgkorset, men inget hände. Jag tog i så jag höll på att gå i bitar men bulten rubbade sig inte sen millimeter. Det hela slutade iaf med att jag fick bärga bilen till Volvo(Har en Renault för tillfället) där dom fick värma bort bultj*vlarna.

Tror aldrig jag har varit så förbannad...
Har hört rykten om att en del brukar köra kylspray och frysa låsbulten så att den lätt knackas av. Kör man med 2 låsbultar per fälg blir det svårare för då måste de vänta innan de kyler bult nr.2 annars spricker ofta fälgen.

Vet inte om det stämmer, men fler låsbultar måste ju iallafall vara bra, förrutom då man själv skall byta däck då :-D

bl
143
bloom
325i E36
Ang. försäkringsbolagens syn på värde av hjul:

Säkerligen lite olika men Länsförsäkringar tex. drar av 10% per år av värdet för fälgarna dock max 80%
Däck räknar dom lite olika beroende på lågprofil m.m. men det ligger mellan 10-30% per år.

"Vet av erfarenhet"

/ bloom
bl
143
bloom
325i E36
Glömde tillägga:

procent av nypriset OBS! dvs om du har kvitto på hjulen!
De enda låsbultar jag haft problem med är BMW's egna, alltså den modellen med en hylsa som man låser fast över bulten. De typer av låsbultar med en speciell hylsa som nyckel brukar funger oklanderligt.
En sak att tänka på är att se till att bultskallen/ muttern inte sticker utanför fälgen. Det går oftast att lossa dem med en rejäl rörtång då.
Visst finns det specialverktyg som lossar de flesta låsbultar, tänker dock inte förklara hur de fungerar här på webben.

Jag tror att 2 eller flera låsbultar åtminstonde avskräcker, det tar trots allt tjuven en stund att knäcka dem, jag kör med låsbultar av 3 olika märken. I förhoppning om att det skall göra det ännu svårare för Klas Klåfingrig.

Fredrik M - Z3 2.8
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Tror inte det har så stor betydelse vad man gör. De killarna som plockar "riktiga" fälgar vet vad det gör. Det är inte fulla snorungar som har skoj.

Det finns universalnycklar som tar alla låsbultar. Låst garage är nog det enda som gäller.

Nivålarm hjälper också föga. Fyra billiga domkraftar en vid varje hjul sen är det bara att hissa alla fyra samtidigt. Min morbror blev av med sina E55 AMG fälgar på det viset. Kvar blev fyra splitternya domkraftar från Micro ;)
be
250
benny
535im-86
ta bort låsbultar e lika lätt som att lossa vanliga bultar med rätt verktyg. Det finns en hylsa som e felgängad o konisk den e bara att skruva på o sen nyper den fast så skruvar man loss den hur lätt som helst det svåra nu e å få loss bulten i hylsan det krävs nästan ett sruvstäd. Hylsan finns i lite olika modeller och e gjorda för verkstäderna. vi fick inbrott på mitt jobb då tog dom allihop så se upp!

fungerar dock ej på alla låsbultar men dom flesta

obs...jag e ej en fälgtjuv jag har jobbat som mek i 15 år men tjuvar brukar ju alltid ligga ett steg före.

jag har en kompis som vart av med sina fälgar på sin tomt bilen stod utanför sovrumsfönstret på morgonen stog den på 4 st eu pallar

mvh benny
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tror jag skrev en liten tråd om det här förut. www.intera.se i västeberga Sthlm har en typ av låsbult som svarvar direkt på plats, dvs man mmåste besöka dom. Toppen är gjort av hårdmetall och är mer eller mindre omöjligt att slå på en hylsa på. Kostar 1500kr.
Själv går jag på 5st orgnial låsbultar. Får väl byta ut dom mot det ovan om någon försöker...
Mvh
Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Smith-Wesson Magnum 357??
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Räcker oftast att säkra upp 2 hjul, inte så attraktivt om det inte är komplett....
Mi
90
Michael Hedlund
525imotronic-85
NÄe ak 47!!!!!

micke 66 e28
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Vanliga låsbultar är tyvärr, som några skriver ovan, mest för syns skull. Snorungarna får problem, medan rävarna snor hjulen på 5-10 minuter. De har, som sagt, hylsor som äter de flesta bulttyper.

Har man inget garage ska man inte ha snygga alu-fälgar, så enkelt är det. Det har jag själv bittert fått erfara.

Ska iofs klämma dit mina nya Schnitzer snart, men det är bara för att jag ska ut på långresa och måste ha bra däck. När jag kommer hem byter jag tillbaka till min gamla skitfälgar.

När jag får garage ska jag chansa och se om de får vara kvar.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Man kan väl dra en kätting igenom fälgarna... Funkar ju om man har färlgar med fem - sex ekrar så man får igenom kättingen eklart.
Bra tips om man åker bort på semester eller så utan sin bmw (men varför åka på semester utan sin bmw? *ler*).
Kanske funkar?

MVH Niklas - Uppvuxen på E28
Donk
Tack för alla tipsen! Verkar som det enda man kan göra är att skaffa fler låsbultar för att iallafall försvåra för tjuven, eller möjligtsvis låta specialtillverka egna låsmuttrar. Självklart är ju det bästa att skaffa garage men i Stockholm är det ju lättare sagt än gjort.. Trist att folk inte kan skilja på ditt och mitt!

Tyvärr är det tydligen inte bara hjulen till bilen som är stöldbegärliga för jag fick mitt framhjul till min cykel stulet i förmiddags. Helt otroligt!! Sidan om cykeln låg ett annat hjul med punktering...

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.