AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
14.484

Varför svårsåld?

Sida 1 av 6
Hej Forumet,

Jag är ännu så länge stolt ägare till en 118d, 3-d med utrustning enligt länk.
Egentligen skulle jag aldrig ha sålt den - jag är svinnöjd med bilen - men nu är det så att jag just påbörjat den dyraste utbildningen "known to mankind"...
Nämligen helikopterpilot!

Under ett år kommer jag sitta i skolbänken (samtidigt som jag bränner nästan 1.000.000 sek). Jag har således stärre behov av $$ än av bilen den närmaste tiden...

Mitt problem är att jag inte förstår varför bilen ska vara så förbannat svårsåld.
Har annonserat i DN, ocg GP i flera veckor, samt på blocket och annonsbörsen se länk: Länk och Länk

Ekonomisk kris och allt det där - men modellen borde vara mer lättsåld än så här. Har fått en del skambud på 170 tusen, men inga seriösa spekulanter...

Vad gör jag för fel? Är mitt utgångspris för högt?
Jag är ju beredd att pruta (BVSA-och allt det där) men ingen hör av sig???

Tar tacksamt emot tips på "hur sälja" utan att dumpa priset fullständigt?

Väl mött Peter,

-Drive it like you stole it-
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tycker du ska börja med att tona ned annonsen en aning. Det är verkligen inte något unikt tillfälle och bilen har inte ens Xenonljus, så "ALLT" har den inte. Många stör sig på sådana annonser, mig inkluderad. Sedan så är ju M-Sport en ren lögn, bilen har inte det paketet så skriv inte det.

Vill man sälja sin bil fort så är det tyvärr priset som måste ned.

Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Enl vissa listor bör den kosta mellan 179-190000 kr. Men nu värsta ekonomiska svackan på dekader, vem törs köpa bättre beg bil då? En bil är sedan inte mer värd än vad någon betalar för den...

Lycka till
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Får också hålla med föregående talare, M-sport och all utrustning har den absolut inte. I blocket annonsen framgår inte alls vilken utrustning som finns, inte vad för kvarvarande garantier som finns, och bara en bild som inte är speciellt lyckad. Inga bilder på inredning etc. vilket gör att informationen kring bilen väldigt sparsam.

Sedan tror jag priset måste sänkas ganska kraftigt. Bilpriser ger mig 176-187.000 kr för den aktuella bilen, och min uppfattning är att det är i stort sett omöjligt att få ut mer än så.
Nypris på 305.000 brutto känns inte heller relevant, en bekant fick nyligen offert på ny 118d med komfort och advantage pkt för runt drygt 230.000 netto.

Dessutom finns det ganska gott om lätt beg 118d tex. Länk
Länk
Länk den sista även M-pkt, då blir det inte lätt att få 190.000 för en 07a

BMW CS #5139
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Ja, som sagt... Den har _verkligen_ inte allt. Den har snygga fälgar, M-Ratt och knopp. That's typ it. Inte ens ACC eller Xenon. Om du köpte bilen ny borde du veta att den inte är fullutrustad. Jag blev erbjuden 170.000:- för min på VW.
Hej igen alla!

Fick just ett förslag om att jag kan hyra ut bilen till någon behövande för självkostnadspris under tiden jag pluggar. Enligt min kontakt på BMW så räknar de med ca: 1,5% av priset på bilen i värdeminskning per månad plus ca: 5:- per mil.

Kostnaden per månad (således det jag själv får punga ut med för att hålla mig med bilen) skulle enligt mina beräkningar, ink skatt och försäkring men ex bränsle, hamna på ca:

4950:- vid 100mil / månad
5450:- vid 200mil / månad
5950:- vid 300mil / månad osv...

Verkar det rimligt, och vad anser ni om förslaget?
Är det dumt att hyra ut sin bil under ett år?

Fördelar och nackdelar tags tacksamt emot.

Mvh Peter

För lite och felaktig info, för få bilder på blocket annonsen (nog mesta marknad för din bil).

Ta bort fel info: m-sport?, skinn?, däckmått
och lägg till i Blocket annonsen:
- Var och när den köptes
- Fullständig utrustningslista inkl. alla färger mm.
- Om den har varit på service och när är nästa service
- Vilka garantier och andra förmåner (t.ex. vagnskadegaranti, fri service) är kvar
- Minst tre nya bilder: motsatta hörn och interiör
- Ditt reg.nr. så att köpåren kan kolla om ovanstående stämmer, och kolla vad försäkring kommer att kosta dem
- Uppgifter om v-däck, fälgtyp, däcktyp, hur mkt mönster kvar
- Idem om s-däcken (folk vet inte att de är original du har)
- Ev. hur bilen har används, t.ex. garage, vinterkörd, mm.
- Ev. erbjuda att betala hälften av en M-test eller liknande
- Ev. vad som har fixats på den; finns faktura?
- Priset kan du nog sänka till 189 typ och vara beredd att det kommer att gå ner ytterliggare.

Du måste visa med fakta varför du själv tycker det är en fin bil. Folk ska själva tycka att det är en fin bil pga bra bilder, inte pga dina lovord. Och förlita dig inte på att folk:
- bara ringer in, de vill först ha tillräcklig info för att ha förtroende för dig.
- att de kan provköra då 80% av dina köpare inte bor i närheten av dig.

Lycka till!
Tack för era synpunkter!

Jag tar bort skräpannonsen och gör en ny med bättre bilder och mer info.
Och jag ska definitivt kolla upp det där med M-sport, för det sa säljaren att den hade när jag köpte den, förbannat mysko... :-/
Hur kan man veta om bilen har M-sport? Var/hur kollar man det? Den har ju styvare chassi/upphängnign, 18'' fälgar, sportstolar, ratt, knopp och lister? Är det något mer i sportpaketet?

Ska bli intressant å se vad jag kan få ut för åket i slutändan, det är ju en förbannat bra bil. Imorgon åker den in på recond.

Bild på M-paket, då har den andra stötfångare och skjolar:
Länk

I så fall är det nog bara stötfångare och kjolar som är annorlunda på min, jmf riktigt M-sportpaket, eller omfattar det något mer? Jag tänker på fälgar tex!?

Hur som helst, är det någon som kan tipsa om hur en bra eller "attraktiv" bild ska se ut? Nåt jag ska tänka på vid fotografering av mitt åk?

Bildtips:

Fotad från brösthöjd eller lite lägre, använd lagom zoom så att att raka linjer inte böjs störande, fota 3/4 fram- och bakifrån innan du tar med bilder från sidan, inget störande i bakgrunden, ren bil (förstås), fotografera i morgon- eller kvällsljus när ljuset är mjukare (ingen direkt sol) dock utan blixt, använd en riktig kamera, glöm inte en bild på insidan (med blixt) och ev. på ett hjul (kantskrapad eller?).

Borde räcka för att börja med? ;-)
Här kan du konfigurera en bil så att den blir som din och även se vad som ingår i M-paketet mm.: Länk

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
"I så fall är det nog bara stötfångare och kjolar som är annorlunda på min, jmf riktigt M-sportpaket, eller omfattar det något mer? Jag tänker på fälgar tex!?"

Fälgarna är inte ngn av de två varianter som finns till m-sport..

@fredo
nu vet jag inte hur långt din gått, men 170' måste väl vara ett riktigt skambud?
120d verkar ju vara en av de bilar som klarat sig bäst i krisen om man kollar priser på bytbil.com

Tack Onehp för fina instruktioner!

Lovar lägga upp länk för ris & ros, hyllning och sågning så fort recond och dörruppslag ar justerat och fina bilder tagna i rätt ljus.

FYI: Bilen har nu gått 3300 lååånga mil eftersom jag haft bilen i tjänsten och gjort många resor till Oslo, om det nu har någon betydelse....

Marcus555, ditt inlägg ger även lite tröst till en dyster säljare.
Hade jag inte varit tvungen så skulle jag aldrig sålt min pärla, men när man måste så vill man ju inte känna sig som en looser.

Snart ska nog bilen vara såld alltid, så att jag kan fokusera fullt ut på flygandet.
Det här forumet är verkligen kanon :-)

TACK till alla för snabba input!

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
En sak till. Färgen är inte Lemans blå som det står i annonsen. Lemans kan du bara få om du väljer till M-paket. Den rätta färgen på din bil är Montegoblå.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!

Som ett litet riktvärde kan jag meddela att jag sålde min 120d M-sport 3-dörrars i början på december för 210k med 3700mil på mätaren. Bilen hade bland mycket annat:
Årsmodell 2008
M-sportpaket
Comfortpaket
Belysningspaket
Dynamicpaket
Xenon
Läderklädsel
Metallic
HIHI-proffersional stereo och högtalare
Klimatautomatik
18" M6-fälgar på sommardäcken
17" M-sportfälgar på vinterdäcken

Plus lite smådetaljer..

Jag tolkade min som relativt svårsåld också, trots en ditec-rekond på bilen precis innan försäljning.

Mvh Johan
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Här är en länk till min bil. Där kan du också se hur m-sportpaketet ser ut. =)

Länk

Mvh Johan
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Johan, jag inbillar mig att en 3-dörras borde vara betydligt mer svårsåld än en 5-dörrars. 5d ger en betydligt större potentiell kundkrets, särskilt i dagens läge när många unga, som rimligen är majoriteten av 3-dörrarskunderna, riskerar bli av med jobbet.

Jag personligen skulle t.ex. inte ens överväga en 3d, om det nu inte var till ett rent fyndpris. 210 k var onekligen ganska lågt men inte tillräckligt för att jag skulle lockas att byta ut min -06 5d.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför skulle 3d vara så mycket svårare att bli av med? 1-serien är ingen familjebil hur många dörrar den är har. 1-serien är en helt utpräglad DINK bil och då är det ju sällan en nackdel med den snyggare varianten.

Jonas T
E61 535d M-sport
Lövet: Jag ser som sagt inga fördelar med den "snyggare" varianten, tvärtom! Trots att jag tillhör kategorin DINK själv. Många 1-seriebilar jag ser på stan verkar även funka som andrabilar i familjen, och i det fallet är 5d klart fördelaktigt. Jag hade ute min bil i höstas och fick åtskilliga bytesförslag med kombibilar (Volvo V70, BMW touring osv). Däremot bara en Z3 och inga andra "konstiga" bilar. Att det inte blev affär då hade enbart med timing att göra, jag kunde varit V70-ägare idag istället och ekonomiskt sett riktigt nöjd sådan dessutom.

Dessutom är ju 5d ingen ful bil direkt, skillnaden däremellan är ganska liten, så många kan nog även tänka sig vilket som. Totalt sett borde därför en 5d attrahera betydligt fler potentiella köpare än 3d. Men min teori är förstås inte baserad på fakta, någon ordentlig marknadsundersökning har jag inte gjort ;)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag bevakade begagnatmarknaden noga hela hösten 2008 när jag skulle sälja min 116i och skaffa en 120dM. 3d är definitivt mer svårsåld än 5d och det märktes när man tittade på hur länge annonserna för 3d låg kvar på Blocket och BytBil trots bra pris och likvärdig utrustning som 5d.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.