AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.899

En bekant påstår att denne mötte polisen på 90väg i 200km/h

Sida 1 av 2
En bekant till mig hävdar att han mötte polisen på en 90 väg och att han då hade 200km/h på mätarn i bilen, bromsade dock ner till 90 genast... Efter en stund kommer polisbilen i en rusande fart och stannar honom och poliserna säger att de ska gå till rätten med detta... Håller detta i rätten?
Föresten... dubbelfilig väg med mitträcke..
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
håller inte alls! Dom har ju inte klockat honom och har således inte bevis. Finns mycket regler för hur en juridiskt korrekt hastighetsklockning skall genomföras.

De var nog bara upprörda och uppgivna, med all rätt!!!
Jag antar att polisen färdades i motsatt riktning, och i så fall kan de inte bevisa något. Lönlöst att ens ta det till rätten. Vad kan de säga - vi TROR/ANTAR att han körde för fort?
Men å andra sidan är din bekant en pucko. Man kör bara inte 200 på en 90 väg. Så fort kör jag enbart i Tyskland på autobahn eftersom alla andra är på noterna och kör jävulskt disciplinerat, till skillnad mot folk man kan och ofta möter på våra vägar!

Vorsprung durch freude am fahren
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Jasko76, Måste bara kommentera ditt inlägg, inget personligt angrepp nu...
Men anser du att tyska lastbilschaufförer också är "disiplinerade" när du kör runt på fyllan?? Vilket jag påstår att de gör alldeles för ofta..

Fan också.. nu har även jag förstört en tråd med ett helt orellevant inlägg.. förlåt..

Man kan ju diskutera om det är just tyska chaffisar, det är ju ett stort transitland vi pratar om, bilar från så gott som alla europeiska länder passerar, inklusive polska lastbilar... Jag, min familj och 325:an höll faktiskt på att bli till ett pålägg i en macka bestående av en långtradare och betongavspärrning. Fattar fortfarande inte att jag lyckades ta mig igenom! Arbetsområden på autobahn är rena fällor om man inte aktar sig.

Vorsprung durch freude am fahren
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det finns också nåt som heter vårdslöshet i trafik, då kan det räcka med 2 vittnen som sett händelsen, men hastighetsöverträdelse utan bevis är nästintill omöjligt.

BMW CS #5206
Om polisen ska gå till rätten med det så måste dom väl först ha delgett honom att han är misstänkt för nåt? Har polisen gjort det?
Dom kan ju inte ens vara säkra på att det var din polare eller hans bil som dem sett köra fort, går ju inte notera så mycket när ett möte sker i närmare 300 km/h..
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag skulle vilja se de poliser som skulle driva detta till en åklagare! En inte allt för erfaren advokat hade ätit upp hela den saken till frukost. Det lilla jag vet om det juridiska systemet så är jag tämligen säker på att ingen åklagare skulle vilja gå upp i rätten med detta caset, om så vore med en överliggande risk att bli bortgjord.
kilroy
Normalt sett går den här typen av ärenden inte vidare. Dock finns det några undantag. I samband med ett ganska välkänt race blev 2 bilar stoppade av polisen i en av polisen uppskattad hastighet av 200 +. Ingen hastighetsmätning förekom. Båda förarna hamnade inför tinget och båda dömdes för grov vårdslöshet i trafik, däremot inte för fortkörning.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Om polisen har tappat bilen så att de inte ser den längre kan de ju inte bevisa vem som körde när de mötte bilen i 200. Hade de däremot haft möjlighet att vända omedelbart så att de aldrig tappar bilen ur synhåll och sedan stoppar den skulle det kunna vara möjligt att få föraren fälld för åtminstone vårdslöshet i trafik.

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
det går visst! inga problem med det. en kompis bekant råkade ut för det. eftersom dom var 2 poliser? så är det bara att den ena vittnar. i detta fallet kan poliserna va lite fula, även om de inte har bevis..så blir det 2 ord mot ett. kanske inte bevis att du körde 200. men inte så dumma i huvudet att de inte såg att de gick to way för fort. och åklagaren lyssnar nog snarare gärna mer på 2 poliser än en fartdåre till förare.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om man är så jävla dum så man kör 200 på 90 väg skall man inte ha körkort. Att sedan ifrågasätta polisens agerande visar ju också att man inte har något omdöme överhuvudtaget!

Självklart skall man åka dit för något, går det inte för fortkörning så minst vårdslöshet i trafik!

Mats
BMW CS #5847
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Någonstans har jag läst eller hört att en mötande polisbil kan ta tiden och mäta sträckan innan de hinner upp och på så sätt få en medelhastighet på mötande fordon och därmed också kunna utdela böter. Vet inte om det är sant eller en skröna, men det känns inte helt orimligt.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"det går visst! inga problem med det. en kompis bekant råkade ut för det. eftersom dom var 2 poliser? så är det bara att den ena vittnar. i detta fallet kan poliserna va lite fula, även om de inte har bevis..så blir det 2 ord mot ett. kanske inte bevis att du körde 200. men inte så dumma i huvudet att de inte såg att de gick to way för fort. och åklagaren lyssnar nog snarare gärna mer på 2 poliser än en fartdåre till förare."

Riktigt så enkelt är det inte att 2 poliser kan påstå något för att få någon dömd till ett brott.
Man är väl alltid oskyldig tills motsatsen har visats?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
En av mina bästa vänner är konstapel och det är inte så enkelt som man tror, trafikpolisen har rena trafipaxbilar. Det har tydligen inte ordningspolisen utan de måste åka efter en viss sträcka för att på så sätt "klocka" hastigheten. Denna sträcka är ganska lång (kommer ej ihåg hur lång, men lång) så lång att det är meningslöst att göra detta utan att bli upptäckta. Vem kör för fort med en patrullbil i hasorna? nä, tänkte väl det!
Handen på hjärtat, hur många gånger har ni fått hastighetsbultar av ordningen?

En åklagare är människa med karriär och han/hon vill inte heller riskera att göra bort sig i ett mål utan bra bevisföring, sen kan poliserna snacka ihop sig så mycket de vill. Bevisbördan ligger som bekant hos anmälaren dvs. i detta fallet 2 konstaplar som mött en bil som körde hur fort? Vad skall rättstaten Sverige döma denna person för? vilken hastighet? Skall de gissa den eller?

Dömt att misslyckas!
E3
1.828
E36
USA bilar
Som sagt polispilot funkar så att man tar ett referensmärke och startar tidsmätningen, man vänder bilen och när man passerar referensen startar sträckmätningen, på detta sätt får man då fram en medelhastighet

Detta innebär att om du möter en Haffabil i 200 och bromsar in till 90.. så får du iaf alldeles för hög snittfart

Om inte annat grov vårdslöshet i trafik som sagt
Skulle vara bra om han åkte fast, det är nog på plats. Bara att man vågar köra så fort i första hand och sedan kan undra om man åker dit eller ej säger allt egentligen.
...
Det är lite som att man får en miljon i skatteåterbäring när man tjänar 400tusen och behöver undra om någon märker att man fuskat...
200 km/h på 90 väg dubbelfilig med mitträcke är väl inte så blodigt.
Jäkla moralöverstepräster som reagerar häftigt på en så lindrig förseelse.

Jag har gjort mig skyldig till tusentals liknande förseelser i intervall från 10 till 160 km/h över gällande hastighet. Nattetid och sommarhalvåret oftast vid det övre intervallet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.