AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.891

Rimligt slutpris BMW 530iAM-01?

Sida 1 av 2
Börjar bli sugen på att åka BMW igen och kollade därför snabbt på denna Länk bil idag.

Positivt är att den haft samma ägare sedan importen för 5 år sedan. Säljaren gav dessutom en ärligt och bra intryck. Tog en kort provtur och de går bra i motor/växellåda och inga vibrationer på vägen. Dock var den något slöare än jag förväntade mig (1a gången jag provar en 530, men har tidigare ägt en en 528iAT).

Fanns dock en hel del minuspunkter;
-Importerade av ökänd importfirma, Cartrade. Dock hade säljare dokumentation som kunde styrka historiken, tidigare leasingbil.
-Servad av bekant i Sverige, dvs inga kvitton eller stämplar
-Dags för service, inga gröna lampor tända.
-Rost vid tanklucka och motorhuv
-Pixelfel Stereon
-Diverse dörruppslag, repor och stenskott på huven
-Kantstötta fälgar
-Spricka i stötfångare bak
-Repor i skinnet i baksätet
-Allmänt behov av rekond

Även om det är den billigare 530an med M-Paket under 20000 mil så tycker jag priset borde ner mer. Borde kanske släppa denna, kan bli dyrt ägande i slutänden. Ändå vore det intressant att höra vad ni tror rimligt slutpris ligger på, 60-65'?

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Varför skriker den motorn det ?!
Det var det enda alternativet för mig när jag letade e39 nyligen. Motorerna under 3.0 tycker jag är för små för bilen i sig, de som är över är något för törstiga. Speciellt när man är ute efter en automat.
Tycker det är den ultimata motorn i den bilen.
Har inte koll på sedan marknaden med M-sport paketet. Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ett förväntat slutpris. Ge han ett skambud, inte så lätt att sälja dem...
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Inte så jag menade Wegen...motorn är det inget fel på men stora motorer idag är ett BIG NONO tyvärr...
Jag håller med att den är bra på alla sätt och vis men de flesta vill ju helst ha Nissan Micra-volym på allt verkar det som..

Frasse
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag tycker det börjar bli ont om e39or med mpaket på blocket, de verkar försvinna ganska så omgående. Iaf de på rätt sida om 100'
"BlackMunichWagon"

Motorn i 530 är verkligen en pärla som är känd för sin snåla bränsleförbrukning och underbara gång. Jag kan inte förstå varför den skulle vara en "BIG NONO" då den dricker mindre en en vanlig basic V70. Så jag förstår inte vad "frassemannen" snackar om överhuvudtaget.

Ang din länk så är det ju som med alla beg bilköp att man måste noga gå igenom hela bilen innan man kan bilda sig en uppfattning om vad man ska lägga i pengarväg. Jag tycker att du ska låta en oberoende källa göra ett begtest. Både Motormännen och Bilprovningen erbjuder sånt och kan ge en rätt bra bild av vad det är för bil. (Motormännens M-test brukar vara vassare än Bilprovningens)
Bilen har inte varit så länge i Sverige och dessutom importerad av en ökänd firma, det gör ju att man bör vara på sin vakt. Känns inte bilen rätt så är det bara att leta vidare det finns många goa bilar där ute.
Jag personligen hade letat vidare.

MVH
Sorry såg att bilen varit i 5år i Sverige, läste lite fel. My bad!

Har bilen haft samma ägare i 5år så är det ju en helt annan femma. =)

MVH
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Visst kan det vara ett big no no med stora motorer för vissa. MEN det finns en marknad för oss oxå. Precis som Dubilidu skriver så är ju bmw kända för sina snåla motorer överlag. Iaf nyare motorer.
Kollade på olika alternativ under vintern. Tex V50/V70 T5, Bmw 525-540 Touring, Audi a4/a6 3.0 Avant osv. Alla är ganska lika i prestanda och förbrukning. Det som fällde avgörandet för mig var att autopower är ett jävligt bra forum samt att det var 5 år sedan jag hade en bmw sist men bara 1 år sedan jag hade en V70 T5. Sen älskar jag gången i en rak 6:a. Jag är alltså en av dem som tittar på bilar med lite mer kraft i motorn än vad andra mer "normala" människor är. Inget extremt men lite kul att köra bil ska det ju vara. Jag är övertygad om att jag inte är ensam om detta. Alltså finns det och kommer alltid att finnas en marknad för bilar med lite mer kraft än en symaskin. Dock håller jag med om att de kan vara mer svårsålda om det är en bil som kanske saknar M-paket eller liknande.

I februari i år hade jag koll på minst 10 olika 530 M-sport touring, när jag sålde min Skoda nu i april och skulle ha tag i en så fanns det 0 st... Som tur är hade jag skrivit ut en annons från i vintras och den fanns kvar ! Så visst går det att sälja och köpa e39 M-sport. Värdet på dem håller väl betydligt bättre än vanliga 530.

Gled iväg från ämnet lite...

"BlackMunichWagon"

Dra av 10% på utgångspriset i prutmån.
Räkna på vad det hade kostat att åtgärda felen, påpeka detta för säljaren och förhandla fram ett pris utifrån det.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Weegen..
Håller med dig angående motorerna men som sagt alla är ju inte som du och jag. Och vi börjar bli ett utrotat släkte :)
Och rent generellt är stora bilar med stora motorer nästan omöjliga att bli av med för en rimlig slant. Bra om man ska köpa men kass om man ska sälja.
Så ser tyvärr bilvärlden ut i dessa dagar...inte min värld men många andras.

Frasse
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Då detta är en av de billigaste 530i M-pkt på blocket tror jag inte säljaren kommer ha några några problem att bli av med den utan större prut. Dessutom är det för tillfället ganska bra drag på beg marknaden igen. Jag gissar på ett slupris på knappt 70.000 kr efter avdrag för dom brister som finns.

Frassemannens ständiga dravel om att bilar med motorer över 1.6 liter inte går att sälja och prisras på 50% på ett år kan man nog bortse från i detta fallet

BMW CS #5139
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har man väl kommit så långt att man vill ha en E39 så är ju skillnaden i driftskostnader mellan 520, 525 och 530 väldigt små däremot är skillnaden i körupplevelse desto större. Enda fallet då det kan vara idé att titta på på de mindre motorerna är om ens försäkringsförutsättningar är dåliga. Vet flera som får rejäla skillnader i premie mellan 525 och 530 medan jag själv faktiskt fick exakt samma premie när jag jämförde en gång.

Angående bilen i annonsen så kan man väl spontant känna av beskrivningen att den borde ner en del i pris men samtidigt så är det få M-sportutrustade som ligger så lågt så min gissning är att säljaren inte kommer att behöva pruta speciellt mycket på bilen.

___
//Ulf
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
JL...det är inget ständigt dravel alls. Hade du hängt med i begbilsmarknaden lite mer så hade du med insett att det ser ut så idag.
Stora bilar med stora motorer är dammsamlare för nästan alla i detta landet sen får du tycka vad du vill. Kanonköpläge om man vill ha en sån...och det är ju jättebra.

Frasse
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Frassemannen, jag tänker inte driva ngn vidare diskussion med dig då jag vet att det är meningslöst, men jag anser mig iaf ha skaplig koll på beg marknaden efter ett 25 tal försäljningar det senaste 4-5 åren, samt dessutom 6 nya/nästan nya bilar sedan 2004. Senast förra veckan bytte jag min 1,5 år gamla 520d 5000 mil mot en nästan ny så jag är fruktansvärt väl införstådd med hur värdeminskingen ser ut på bilar i de prisklasserna.
Än så länge har varken jag eller ngn annan sett eller hört talas om dom värdetapp du nämner.

BMW CS #5139
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Bra JL...får gratulera till dina fina bilköp...men du kommer nog också att se att jag inte är helt ute och cyklar så mycket som du tror.
Och att inte du har sett dom värdetapp jag snackar om bryr jag mig inte så mycket om men jag har faktiskt fått en del mejl från andra på forumet som kan bekräfta att jag inte har helt fel.
Men nog om detta i denna tråden...hoppas alla som säljer/köper gör en bra affär iallafall

Frasse
Ni kan ju läsa denna Länk tråd och bilda er en uppfattning ang "frassemannen" när det gäller bilvärderingar. =)
Tack för alla svar och intressanta synpunkter.
Faktiskt åker jag idag en -08 miljöbil med liten 1,6 l motor. Billigt och enkelt ägande är det men efter 6 månader är jag sugen på mer motor och komfort.
Jag vet att det kommer att kosta att åka gammal E39, men det kan det vara värt.

Vad gäller 530an jag kollade på så oroar jag mest över totala avsaknaden av servicehistorik för de senaste 5 åren. Även om jag lägger 10-15' och åtgärdar alla övriga brister blir jag sittande med en bil utan fullständig dokumentation. Blir den omöjlig att sälja senare till rimligt pris? Eller är skick viktigare än dokumentation på en 9-10 år gammal bil?

---
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Dubilidu....jag har nog skaffat fram en hel del bilar till priser som du bara kan drömma om, sen får du tro vad du vill. Men köp du på bilfirmor/importera själv och tro du gör klippet. När du växer upp i bilvärlden så kanske du med märker att det finns vissa som inte skaffar fordon i ditt värderingsfokus.
Du kanske inte heller märkt att det råder total kris inom bilmarknaden i hela världen nästan?

Frasse
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Frasse, vi vet om dina "fantastiska" bilköp. Men när man argumenterar i flera sidor om att priset på en X6 3,5 -08 för 126.000 kr är helt korrekt, då tappar man rejält i trovärdighet.

Jag tror man skickar iväg en 530 IA M-Paket till det priset på ett par dagar. Letar man aktivt efter sena E39 är det en sådant exemplar man ska ha. Skillnaden är som natt och dag exteriört i jämförelse med en vanlig.

Visst säger den etablerade miljötrenden något annat. Små bilar med små motorer, införskaffar man en sådan då är man en duktig bilägare minsann.
Men som tur är finns det fortfarande en marknad för begagnade lyxbilar till rätt pris tack vare självtänkande individer som står emot etablissemangets påtryckningar. Åtminstone om man kör BMW. Inga bilars andrahandsvärde går obemärkta ur en finanskris.

Philip Sahlsten

BMW CS #1812A
Då var man BMW ägare igen, skrev kontrakt och la handpening på bilen idag!
Tyckte slutpriset var rimligt för både mig och säljaren, vad tror ni att det hamnade på?
Tog den som den stog dvs jag måste serva och besiktiga den samt fixa rosten.
För mig uppvägdes avsaknad av dokumentation av det faktum att samma ägare haft den i 5 år och han gav referenser till den som servat bilen. Tiden får utvisa om detta var en bra eller dålig affär.

Nu kommer jag vara en frekvent besökare på detta forum.

---
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bara att gratulera då, jag gissar att du fick loss den för 68.000 ?

BMW CS #5139
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Grattis...hoppas du/ni blir nöjda.

Frasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.