AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.640

Min 530iT-01på blocket,,ligger jag rätt i pris ?

Sida 1 av 2
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Hej
Har lagt ut min E39:a 530iT på blocket och det är första gången jag säljer en bil denna vägen.
Länk
Fick varningar om att inte lägga ut telenummer och regplåt utan bara mailkontakt,,fel/rätt ?
Jag vill vara ärlig med bilen och inte försöka locka med massa dumheter / lögner. Bilen har som sagt 100% dok, men jag ligger kanske ändå för högt i pris,,,eller är jag för ärlig ??
Tacksam för synpunkter
Ha det bra
//Jonas

Live to ride
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utan telefonnummer tappar du mängder med spekulanter. Så nedringd blir man nästan aldrig, om man inte är exceptionellt billig, att man inte kan ha sitt telefonnummer ute.

Själv bemödar jag mig inte ens att kontakta personer som inte har regnummer i sin annons. Jag vill kunna kolla tidigare ägare, försäkring osv innan jag ödslar tid med att ringa på en bil. Detta råder det lite delade meningar om men så är jag i alla fall.

Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tycker annonsen ser seriös och helt ok ut, hade jag varit spekulant hade jag inte stört mig på avsaknad telefonnummer.

Mailsvar är något jag själv föredrar, oj vad mycket tid jag fått lägga på "snackpellar". Är man SERIÖST intresserad så hör man av sig ändå.

Dölja skyltar tycker jag personligen är fånigt, speciellt på en vagn av din kaliber, men det är ditt beslut.

Som föregående talare vill jag gärna kolla den innan, antal ägare, hur länge du haft den o.s.v. För att få fram försäkring räcker det däremot att ta reg.nr från en identisk vagn på nätet.

Om priset kan jag inte uttala mig, men det är alltid enklare att sänka än att höja. Lycka till med försäljningen.
Annonser utan regnummer går bort för mig med. Mailkontakten skulle jag däremot inte ha några problem med.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tycker annonsen ser OK ut och visst borde du haft med regnummret.

Varför inte ha med ditt telefonnummer?
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena igen
Tack för svaren.
Anledningen till att jag skippade telefonnummer är precis som Robert sade ovan,,,,"snackpellar". Jag har som sagt inte nyttjat blocket tidigare och fick rek av en kompis att skippa det eftersom det ringer så mycket nötter och vill erbjuda det ena och det andra.
Jag skall däremot lägga upp nya bilder med regnumret synligt istället. Skriver även till det i annonsen. Fast,,åandrasidan,,har man regnummer och vill ha telenummer så fixar man det :-)
//Jonas

Live to ride
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Nu har jag inte sålt mycket saker (4-5) på blocket men mitt intryck är att det rings mycket på billigt skit. Dvs om du säljer din gamla soffa/tjockteve/whathaveyou till ett kom-och-hämta-pris eller liknande så rings det till förbannelse men för dyrare prylar som fordon så rings det inte lika mycket.

Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Låter rimligt att det är mest billiga prylar som blir nedringda. Som sagt,,jag gick på råd och var samtidigit rädd för att hamna i sådana här situationer:
Länk

Risken är kanske liten, men man hittar rätt många liknade beskrivningar om man googlar lite. De flesta målar kanske "fan på väggen" ?

Jaja,,,nu är annonsen uppdaterad med regnummer och nya bilder där regnumret syns. Har fått tre svar än så länge,,ingen "jag köper den", men jag hoppas på det bästa. Har inga problem att gå ned i pris om det skulle behövas. Tack för hjälpen

Live to ride
Gemini__
Bilen ser fin ut, nästan så man blir sugen. Brukar heller aldrig skriva ut telnr. i annonser, seriösa får helt enkelt maila.

Lycka till med försäljningen.

Mvh:
Thomas
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Bra annons.
Jag har inte heller reg.nr. lr tel.nr i mina bilannonser, bland annat av ovan nämnda anledning. Den som är intresserad mailar.

Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tackar Gemini & b97_knl

Bra att veta att man är rätt ute. Skall försöka uppdatera när något händer .
Får se sedan hur länge det dröjer innan saknaden efter en motsvarande blir för stor. Skit att det skall vara så svårt att få en 5-serie som tjänstebil.
//Jonas

Live to ride
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Vad gäller telefonnummer eller ej så är min erfarenhet att skambud och skumma bytesförslag främst kommer per epost i alla fall.

Men så bor jag kanske i den delen av landet där de stora skojjarna med kniv håller till? Tänker att det förekommer främst i storstadsregioner såsom sthlm, gbg och malmö...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sålde en BMW 530i -02 i höstas med både regnummer synligt och telefonnummer. Det ringde totalt 4 personer, ingen skambjöd, 3 kom och tittade på den och 1 köpte.

Det dök varken upp knivar, zigernare eller skambud. Man behöver inte måla fan på väggen jämt.

Det enda jag stör mig på i annonsen är att det ser alldeles för kluddigt skrivet ut, kanske kan skriva om det, eller bearbeta texten med lite radbrytning etc.

Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Hej
Själv har jag alltid mobilnummer och regnummer med i annonser. Har faktiskt aldrig sålt en bil till någon via e-post kontakt överhuvudtaget. Verkar som att om man vill ha en bil snabbt och korrekt så ringer man. Däremot mejlas det väldigt ofta skambud på mejlen.
Detta är åtminstone min erfarenhet av bilförsäljning på typ blocket...andra kan ju ha en helt annan bild.

Frasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Snygg bil och välutrustad bil , lär väl knappast vara svårt att sälja den till det priset tycker man.
Problemet med att uppge telefonnummer noterade jag när jag lade ut två bra 18växlade cyklar där bägge såldes för 500 kr tillsammans, rena fyndet mao. men trots det så ringer det 5-6 och ska veta sista billigaste pris på taskig svenska. då bli man bara irriterad, speciellt då bara de godkända låsen kostar 600 spänn vilka inte ingick vid köp när dom var nya.
Dessutom ska dom självklart ha rabatt bara för dom får åka 10 mil.
Är ju liksom inte mitt problem.
Köparna åkte 40 mil och betalad gladeligen 500 spänn för övrigt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tackar för alla förslag. Det verkar som vi har två läger,,ett för telenummer och ett mot :-)
Jag har nu snyggat till infotexten och lagt ut numret till mobilen så får vi se vad som händer.
Jag kommer tillbaka och uppdaterar med vad som händer. Det verkar ju vara rätt trögt,,ingen direkt köprush på den sådan här bil.
Som sagt tack för all hjälp.
//Jonas

Live to ride
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med tanke på att det är trögt idag så är det nog bättre att ta något jobbigt samtal än att riskera att missa en seriös intressent som hellre ringer än mailar.

Ser inte heller något problem med regnummer när det gäller en "standardbil" i denna prisklass. När det gäller unika modeller eller bilar som har något specifikt i utrustningväg så kan nog en viss försiktighet vara att föredra...

___
//Ulf
Jag har sålt alla mina bilar på blocket utan reg nummer. Det går hur bra som helst. Intresserade personer som ringer och frågar samt uppför sig som en seriös spekulant får givetvis ta del av det.

3 arbetskamrater har fått påhälsning hemma där vinterdäck, naviutr m.m stulits i samband med annonsering av bil med synligt regnummer.
Bilarna har varit i 200-300 kkr prisklassen.

Länk
BMW&Biker: Hur gick det med försäljningen? Din annons är borta så jag hoppas det gick bra, men skulle vara intressant att veta vad du fick för den.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Visa användare
59
BMW&Biker
530i Touring -01
Tjena igen BlackMunichWagon och alla ni andra.
Ja,,som BlackMunichWagon såg så är min annons borta och jag kan bara säga att det är inte lätt att sälja en sådan bil i dagsläget.
Jag har fått tala med så mycket idioter och fått det ena konstiga erbjudandet efter det andra. En seriös människa höll vad han lovade och kom och tittade på den.
Jag trodde det skulle bli affär till en annan person som skulle komma och hämta bilen. "affären var i hamn", annonsen togs bort osv. Tror ni han kom,,nädå,,och sedan var han helt okontaktbar. Kan någon förklara anledningen till sådant beteende ? Började fundera om hans tanke var att åka hem till mig och sno bilen eller liknande.

Till slut tröttnade jag på det hela och tog kontakt med personen som var här och provkörde bilen. Han var lite rädd för hur det skulle bli om han sedan ville sälja bilen med tanke på milen och det ekonomiska läget. Så han fick köpa bilen för,,,hör och häpna,,33000:-. Visst finns det småfel på den, men den var tom M-testad med gott betyg, så jag tycker nog det blev väldigt billigt.
All heder åt köparen,,han var som sagt den enda som höll vad han lovade,,han gav mig ett bud utifrån sina värderingar och jag var j_Vligt trött på att hålla på med detta. Annonsen hade ju varit ute ett tag och det blev liksom inte fler som ringde på den.
Jaja,,så är det,,,nu får den åtminstone rulla,,vilket ju en sådan kärra skall göra,,,den skall inte stå still. Tack för all hjälp från er allihopa. Får se hur länge det dröjer innan jag "trillar" dit på en liknande kärra igen.

Live to ride
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.