|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
En bil är i 99,9% av fallen ren kapitalförstöring så varför investera likvida medel i något som ger sådan katastrofal avkastning. En bra finansiering på bilen med en månadskostnad som inte påverkar den övriga ekonomin alltför mycket anser jag vara en trevlig nivå. Det är som Löfgren tidigare nämnt väldigt mycket psykologi och känslor inblandat, vissa människor gillar känslan av att vara skuldfria medans andra har ett annat perspektiv på det hela och mer ser pengar som ett verktyg. Med rätt investeringar av verktygen går det att med lite fantasi få pengarna att börja betala tillbaka så triviala prylar som bilar men även också boende och övriga löpande kostnader. |
|
|
Sant bunf,och en av de absolut största faktorerna kring svaren i denna tråd är just hur man själv har det när man svarar! Dvs de som har lån på sina bilar och är lite bevandrade i ekonomi har lätt för att motivera sitt beslut, medans de som - med olika medel såsom arv, bostadsvinst mm - lyckats köpa sina dyra bilar cash tycker naturligtvis att detta är alldeles förträffligt... Det lite störande med det sistnämnda är väl de fall där man sätter sig på sina höga hästar och baktalar de som lånar, när man kanske själv finansierat sin bil via mormor som kolat :) Sedan finns det ju självklart de som sparat & arbetat ihop sina bilar från scratch sas, all heder åt dessa. Tror alla skulle gärna slippa lån, om de kunde - men det blir ofta en fråga om prioriteringar. |
|
| Man kan låna om man klarar lånen om man skulle bli utan jobb! Men man skall betala av dom innan bilen hinner förbi lånen! | |
|
Hej! bumpar denna tråden lite, då jag börjat kika lite på att ev. låna till en bil för första gången. Vilket känns lite nervöst :) har innan varit som vissa andra här inne och ansett att billån är av ondo men börjar sakta överväga saken iaf. Det man läst lite i tråden är att om man ska låna ska man se till att amortera mer än värdeminskningen och det är ju ganska logiskt men frågan är hur vet man på ett ungefär vad värdeminskiningen blir? eller hur lång tid bör man ta ett billån på? funderar på att köpa en z3 M coupé och då låna mellan 60-100k troligen. Ska iaf lägga hälften kontant men funderar sen på att låna resten för att inte binda upp pengar och för att ha en buffert kvar. Så ni lånegurus vilken avbetalningstid skulle ni rekomendera? |
|
| Sluta fundera, annars mår du bara illa. Bestäm själv. Bara du kan avgöra om det är värt det. Vissa lånar till aktier och blir pank. Låna till en bil, köp ett bra exemplar, förlora 10% på ett år, bestäm då om du vill sälja eller fortsätta ha kul! Enkelt! Tror nog att 50% av hushållen har lånat till sina bilar. | |
|
Vill du vara säker på att amortera snabbare än värdeminskningen så amortera så du täcker att bilen skulle tappa 50% på tre år. Då ligger du på den säkra sidan. Det gör du i och för sig redan i och med att du lägger hälften kontant. -------------------------------- //Lövet |
|
| Z3M har redan tappat det mesta så bara köpa, speciellt om du ska betala hälften kontant, så mkt sjunker dom aldrig. | |
|
hej! tack för era svar, då kanske jag skulle kunna ge mig på något liknande. Men som "pelle" sa så har väl dessa bilar tappat det mesta av sitt värde, Så då slår mig tanken att om rent hypotetiskt planerar att ha denna bil i 1år betlar minst halva kontant kan jag då lägga upp lånet på typ 10 år för att få en låg månadskostnad. Utan att jag riskerar nåt vidare? Tyvärr finns det risk för att jag inte kan ha en sånhär bil så länge då det är mcket annat på g hemma som hus,barn och bröllop som jag ser inom ett par år :) så chansen är nu! Vad tycker ni om ett sånt upplägg? |
|
|
Ta lånet och köp bilen NU! Sedan är det kört när du skaffar barn, hus och V70 ;) (been there, done that) Jag ägde ett antal roliga bilar innan jag fastande i familjeträsket och ångrar ingenting. Det är roliga minnen att ha ägt vissa bilar innan man kastar in handduken. Numera har jag bara kaffepengar över till en skojbil. Men jag har anpassat mig och letar således i en annan prisklass numera (äldre Z3 och Miata mfl.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.