AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
24.820

Ta ett banklån till nöjesbil?

Sida 1 av 5
Fl
33
FlashMalmö
320i -03
Z4 3.0i -04
Många har sina "Z:or" som nöjesmaskiner - går själv i tankar om att skaffa en Z4 som just sommarbil.

Tänkte höra hur många som tar lån för att köpa just en nöjesmaskin. Lite filosofiskt kanske, men beslutet hänger väl ihop med "leva livet" inställning kanske. Vad säger ni?
Personligen anser jag att det är lite snett att låna för att köpa en bil som i mina ögon är en renodlad leksak. Generellt sett är jag skeptisk till att låna för konsumtion och egentligen ännu mer för att sätta guldkant på vardagen. Antingen har man råd eller så har man det inte, det är en enkel ekvation och att gå vägen via banken för att kunna köpa bil är inget jag uppmuntrar. Antar att det även besvarar frågan om låneläget för garageuppfarten...

Inhandlade förra året en begagnad bil där säljaren hade c:a 350' i lån på bilen. Förhandlingsläget blev ganska fördelaktigt eftersom han hade en tickande kreditkostnad till en ränta som låg ungefär två galaxer ifrån reporäntan. Det verkade helt enkelt inte vara en särskilt kul sits att befinna sig i även om säljaren var likvid nog att orka med amorteringarna.
Självklart kan man låna pengar till en leksak om man anser sig ha råd med lånet. Det har jag gjort och har inte ångrat mig en sekund.
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Om du verkligen vill ha bilen tycker jag helt klart att du skall låna.

Jag förstår resonemanget att man inte skall "låna till nöjen" - men en bil faller inte in under den kategorin.

Att låna till en resa, eller kläder är inte normalt.
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Generellt tycker jag att resonemanget är fel med att har man "råd med lånet".
Spar pengar köp sedan, jag tycker att man lånar pengar till boende och inget annat.
Men det är kul med leksaker, vilket ju gör att det kan vara svårt att vänta. Det gäller väl att se till att amortera snabbare än värdeminskningen, om inte kan det bli jobbigt.

Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
-Antingen sparar du ihop pengarna i förväg vilket ofta tar flera år.

-Eller så lånar du pengarna och köper bilen direkt. För detta betalar du en avgift (ränta) som idag rör sig om 3-4%.

Man har en onödigt lutheransk inställning om man avstår från lån på en bil.

Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Om du har en stabil inkomst och kanske en del av pengarna som bilen kostar så ser jag inga konstigheter med att låna. Kom bara ihåg att räntan kan gå upp och att man kanske inte vill lägga alla pengar på bilen.

I min värld så är det bil och bostad man lånar till.

Självklart är det ok att låna till bil. Det är inte alltid man vill binda upp allt sitt kapital på bilen heller. Så länge man har råd med amorteringen+ränta.
Håller med BMW528M,

det hela handlar om när man vill betala för konsumtionen. Räntan är den lilla delen i de allra flesta fall i förhållande till amorteringen.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Låna om du har råd, livet är till för att levas!!!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så länge du amorterar i samma takt som värdeminskningen så är det ingen som helst fara att låna till bilen.

Vad du än gör ta inga 72 månaders finanser och sådant skumt som vissa bilhandlare håller på med.

soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag skulle aldrig låna till en leksak. Lånar gör man till sin bostad.

Mvh Henrik
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
:) Massa åsikter. Skönt att vi alla är olika. Lånade själv till min Z:a, ville ha den NU :) Ångrar inte en sekund när jag tittar på den eller är ute och kör :)
Lycka till

Njut av livet :)
Martin Rydell
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Som sagt, man lånar endast till bostad. Spara ihop pengarna så kommer det vara roligare att handla för dem. :)
Instämmer helt med soda, qsacage och freddesix. Köpa bil på avbetalning - nej, tack.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Verkar som varannan forumdeltagare tycker det är okej att låna till bilen.
Resten handlar kontant!

Sjäv tycker jag att det är upp till individen att avgöra, det är omöjligt att generalisera i sådana här frågor där alla har helt olika ekonomiska förutsättningar.

Letar själv bil just nu och samma fråga har dykt upp hos mig.
Men jag tror att jag avstår att låna och köper lite mindre extravagant i stället.
(Men jag kan mycket väl ångra mig i morgon då jag kanske hittar den perfekta BMW:n på blocket) ;)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag säger det igen: Så länge du amorterar i takt med värdeminskningen så finns inga nackdelar med att ta en bil på avbetalning förutom räntekostnaden.

Vissa verkar förknippa lån med "att inte ha råd" vilket är en rejäl tankevurpa.

cleo
BMW Z4 3,0
Cash is king

//Cleo
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är lika fel att låna till en bostad som till en bil om du inte har råd med lånen.

Så länge du har en sund ekonomi och har råd ev räntehöjningar samt amorterar i högre takt än värdeminskningen är det aldrig fel att låna.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Det vore kul om ni som anser att man inte ska låna till en bil förklarar varför man inte ska göra det. Är nyfiken på hur ni resonerar...
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Självklart kan man låna till en bil, som alla säger ska man dock ha en nykter syn på att räntan faktiskt kostar pengar samt att amorteringarna inte bör läggas på någon 120 månaders-tid :)

Dom som säger att det är klart olämpligt att låna till en bil tycker jag generaliserar. Måhända knappast sannolikt men tänk oss:

Jag byter jobb - brännar alla mina besparingar på det nya boendet i den nya staden - men jag får 150.000kr i månadslön och eftersom jag inte har så mycket vänner så vill jag ha en cabriolet i 50.000kr-klassen i sommar - ska jag vänta till nästa sommar för att handla? Av rena princip skäl?

Likväl kan man ha 200mkr i aktieportföljen, men eftersom kräftgången på börsen har varit extrem så skulle det kännas som att betala 600.000kr för en 300.000krs bil att sälja aktier - istället lånar man?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.