|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Gör man då som jag har gjort och lånar till en bil med nästan obefintlig värdeminskning så kan man säga att varje amortering är detsamma som att lägga pengarna i spargrisen. | |
|
Det är helt ok att låna om man har "fast" jobb! Om man skulle spara till en bil för ca:150'. Räkna på att spara ca: 3000;-/mån så skulle det ta ca: 4år!! Det är kanske nu jag vill ha denna glädje att få det jag önskar!! Räntan är låg för tillfället och skulle jag ha pengar till bilen kanske jag ändå skulle låna och investera mina pengar i aktier/fonder eller något som ger mer än ränte kostnaderna???? Ha roligt nu vänta inte för då kanske det är försent!!!! |
|
|
Håller med Andreas i det han skriver. Har dock inga lån på mina bilar men har vid ett par tillfällen utnyttjat denna möjlighet. Många ser kontant betalning som ett finansieringsalternativ som inte kostar något men mer riktigt är det ju pengar som du inte kan investera och som inte kommer att ge dig någon avkastning. Om man vill köpa en bil för 200' och man skulle kunna lägga upp dessa pengar kontant genom att tömma bankkontot och sälja av fonder och aktier så skulle jag rekomendera en medelväg där man pyntar 100' kontant och lånar resterande. Man har 100' kvar som en buffert och som förhoppningsvis kommer att växa samtidigt som man får en lugnare amortering utan att riskera att lånet är större än bilens värde. ___ //Ulf |
|
|
Intressant diskussion! Jag anser att det är ok att låna OM man har god marginal och klarar av ett högre ränteläge, dagens räntor känns väldigt orealistiska. Det kostar pengar att ha ett lån, men det kostar att spara också |
|
|
Lövet, "Om du inte har lån på bilen så har du varje månad mera pengar att röra dig med och exempelvis göra spontana saker med." -Förutom räntekostnaden så är detta inte sant alls, skriver du. Det är väl just det som är grejen. Det kostar ränta att låna pengar. Övriga argument är psykologiska, det håller jag med om. Men varför ska man inte må bra psykiskt och inte bara ekonomiskt? Tycker det är intressant att många tycker att man istället kan investera sitt kapital i annat som ger högre avkastning. Om man kunde se in i framtiden vore det ju enkelt. Att investera så man får en garanterad avkastning brukar ge en mkt låg avkastning. |
|
| Man kan ju faktiskt må bra psykiskt tack vare att man har tagit det där lånet som har gjort det möjligt att köpa bilen man har drömt om länge! :-) | |
|
Klart man kan låna till bil om man känner att man klarar av det. Jag hade då inte gjort det men. Alla tjänar ju inte lika mkt och jag förstår dessa som inte "klarar" av att spara då. Men sen vet jag inte om det är rätt tid o låna till en leksak i dessa tider, hur säker man än "känner" sig att man sitter på sitt jobb. Allt kan hända och det är nog bara början tyvärr! Mvh Henke |
|
kilroy |
Det finns en hel del märkliga djupstudier i psykologi i den här tråden...:) Om man kan betala bilen kontant utan att man rensar sina privata reserver...så gör man det. Om man hellre tar ett billån med hyfsad ränta utan att nagga på sitt kapital...så gör man det. Om man hellre tar ett raggarlån hos "Piratbanken" med 21 % ränta...så gör man det. Generellt brukar lån till konsumtion leda till katastrof i det långa loppet. Att låna till bostad och bil är precis lika vanligt som att handla mjölk på ICA. Själv har jag låtit ATG betala mina bilar de senaste 10 åren och det tänker jag fortsätta med. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Kan mycket väl tänka mig ett lån till en sommarbil! Vilket jag delvis gjorde när jag köpte min Z3 för att uppfylla en dröm på min 50-årsdag. Man lever bara en gång... Lån till ren konsumtion föredrar jag däremot inte. (Typ utlandssemester osv). Mao en sommarbil är inte konsumtion, det är glädje/lycka och mycket av pengarna kommer att finnas kvar den dagen du säljer den. Min Z3. Länk |
|
Njuren |
Trivs du med ditt jobb så är det bara o låna! Annars gäller min signatur ;) "the things you own end up owning you" |
|
Vilket gensvar på min första post! Wow. Tack till er alla som delat med er av era kunskaper och åsikter, inte för att där finns ett rätt svar på frågan - men ett svar som passar allas tillgångar/situation. Tack igen! |
|
|
Spara ihop till en bil? Hur länge behöver man inte spara för att få ihop 3-400'. Klart man lånar om man inte har ett välfyllt konto (som man anser att man vill tömma). Skulle vilja veta hur många promille som har sparat ihop till sin bil för närmare en halv miljon. Det sparandet består nog allt som oftast av en lyckad husaffär eller ett extra lån på huset som man anser att man kan "ta av". |
|
|
Eller varför inte leasing för jag misstänker att många fler än 1/3 av de nyare BMW på detta forum inte är ägda av en privat person Inget ont i de men det är ingen som skriver om det men det måste ju vara ngt av det dyraste alternativen. Pynta massor i avg. och ha inte ett skit kvar utan bara lämna tillbaka Ha de T |
|
|
Anders S, Går ju att spara på många sätt... =) |
|
|
thom: Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på. Leasing är inte dyrare än en vanlig avbetalning så länge räntan är samma. Nackdelen är att för privatpersoner är inte räntan avdragsgill vilket är en stor nackdel. Företag har dock inte det problemet och runt 70% av alla BMWs som säljs nya i Sverige är leasing (företagsleasing) ______________________________ //Lövet |
|
|
Förvånar mig att det tog så lång tid innan leasing dök upp i diskussionen.. Undrar hur stor andel av alla BMW som säljs i Sverige genom en kontant betalning av hela värdet..?? min gissning ligger på mellan 5-10 %, men den siffran har jag inga belägg för.. Fö diskuteras z-serien som ren nöjesbil.. Min fundering (och dröm?) är att ha en som "andrabil" när det är dags för familj sen.. Ungarna åker i "förstabilen" och den vuxna som blir över får stå ut med en z3/4 =) |
|
| Jag skulle aldrig ta ett lån för att köpa en nöjesbil, då är det mycket skönare att vara skuldfri. Det jobbiga med lån är att man får dras med skiten så länge och om man blir arbetslös så kan det bli stora problem med att betala av det. Sen kan det ju bli stora reparationer på bilen också som man inte har råd att betala och då står man där med ett lån på en bil man inte kan använda. | |
|
Henkez : instämmer till 100% , om alla vore som oss skulle det inte finnas någon finanskris. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
wadel, jag köper också kontant, men inte för att det nödvändigtvis är speciellt rationellt. Om alla agerade som du idealiserar skulle högst sannolikt köpkraftsjusterad BNP vara så hög som den är idag. Risktagande är absolut nödvändigt för att en ekonomi ska växa. Herr Löfgren har gjort ett utomordentligt arbete att förklara skillnaden att låna respektive köpa bilen för kontanta medel. Tror inte att diskussionen har mer att vinna på det eftersom han argumenterar för döva öron. En annan undran "Henkz", har man mer pengar att reparera en trasig bil om man har köpt den kontant? |
|
|
Tack Simon. Nu får du ta upp stafettpinnen ett tag ;-) ______________________________ //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.