AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.278

E93 vilken motor 4cyl el 6 cyl?

Sida 1 av 2
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Hej

Vi är på g att köpa en cab, men just nu har vi 3 val, 320iA (bensin), 320dA (diesel) dessa har samma pris, eller en 325iA på ca. 70' kr mer. Alla har ungefär samma utrustning. jag vet att 325:an är en go sexa etc. Men sambon ser ju högre månadskostnad och högre bränsleförbrukning. Och jag är själv inte så säker på att den prisskillnaden håller sig i andrahandsvärde, iaf inte jmfm diseln? Alla går ju mycket bättre än hennes polo idag och det är hon som kommer att köra bilen mest.

Cabben är ju dessutom inte en banbil utan en glidare så...

Tips och råd?

/Christian

Länk
Ös
138
Östra Aros
[Ingen BMW just nu]
En modern diesel är en jättebra motor i en bruksbil, men för mig känns den lite fel i en cab.
Bayer_Aleks
Jag säger helt klart 320d för den e helt sjuk att köra! Förbrukningen är verkligen ögonbrynshöjande och skatten kostar inte mer än 2500 kr/år!! Jag slog till direkt på en 320d fast Touring pga barn på väg. Vanliga bensinaren tror jag du kommer uppleva lite seg medans dieseln inte knappt kostar något mer än bensindriven i skatt o dessutom riktigt snål i förbrukningen.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Detta blir ju bruksbil också, den kommer inte stå avställd 10 månader utan rulla som andra bil. Sen finns ju kombin att lasta familj i men ändå.

Dieseln är nog min favorit också, men undra om man kan leva med en 320i?

/Christian

Länk
325 så klart. 320d må vara bra och ekonomisk, men låter som en, ja, diesel. 320 bensinare är heller inte fel. Provkör en av varje, vet jag. Endast då kan du/ni se vad ni fastnar för!

Vorsprung durch freude am fahren
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Nja, har provkört båda 320:orna, men kan inte säga att jag blev klokare för det...därför lite råd. Jag är liksom bortskämd med 535d/Alpina V8...

Men där säger ju frugan bara....huga....inget för mig, så!?!?
Just nu känns färgen lite bättre på 320i, kanske blir den iaf.

/Christian

Länk
Mo
7
Motors6
BMW 320dA -09
Jag har privat en Audi A6 -06 med 2,4 liters 6-an. Ingen racer men en v-6:a, manuell låda.

Som tjänstebil har jag en BMW 320dA -09 och den kör lätt ifrån Audin i alla kategorier. Extremt låg förbrukning! (snittar 0,55 när jag står på på långkörning fullastad). Automatlådan sitter som en smäck på dieseln!

Glöm för guds skull inte Advantage och Comfortpaketet! Jag har sportchassie och sportstolar på båda Audin och BMW:n och kommer aldrig gå tillbaka till originalchassie igen!

Jag hade personligen valt dieseln med automat men om du väljer bensin6:an skulle jag gå på manuella lådan.

//Motors6
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hallå alla. jag skulle lätt valt 320 diesel. för om du vill ha den goa kraften ur 325:an måste du varva en del också. om du endast ska ha den till de du säger så är dieseln totalt överlägsen enligt mig då :)

BMW ownz
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

jo, håller med er, dieseln är nog bästa allternativ. Min "gamla" 320d -06 sedan manuell, körde jag som bäst på 0,42 mellan Sundsvall-gbg, det sitter liksom kvar...tänkte kanske besinarna kommit ikapp men det verkar inte så...

/Christian

Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
en polares polares polare har en -04 m3 tror jag. och den drat bensin som tusan. och en annan jag vet av har en 325i ganska ny och fin.. den drat typ 0.85 eller långkörning eller nått...... och med dagens soppapriser och skatt med mer. så kärnar man kanske en aning med diesel. sen har man ju vridet på de som är helt underbart :)

BMW ownz
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
320d är säkert en kanonmaskin med ett härligt vrid och bra bränsleförbrukning. Men... jag kan inte riktigt få ekvationen diesel och cab att gå ihop. Det liksom vill sig inte. En cab är ju en bil man köper helt och fullt med hjärtat. Tycker jag och därför skulle jag varje dag i veckan välja 320i eller värre motor. Men inte ens tänka tanken på en diesel.

Nu skulle ni ju ha bilen som vardagsjärn och då kan det kanske blir annorlunda men, nä diesel och cab det passar inte ihop. Även om dagens dieslar är ljusår från de gamla mercorna på 70-talet har dom ju ett skumt ljud. Har självklart blivit bättre men inte mycket går ju upp mot en rak bensinsexa. Ju större dess bättre. Och vad bilen ev kan vara värd om X år är ju mer eller mindre omöjligt att sia om i dag. Så otroligt mycket som kan hända från idag till då. Så köp med hjärtat, inte med förnuftet!!

Niklas

Fransosen
Väl skrivet Fransosen.
Håller med dig 100%, men vågar inte längre uttrycka mig emot dieseln här på forumet, för mycket caca från diesel campen så att säga. Alla ska vara likriktade numera och tycka dieseln är det nya bästa. Upp till var och en att tycka och köpa vad de vill och kan, men för mig går ekvationen BMW+diesel liksom inte ihop på nåt sätt.
En BMW är slöseri utan en mäktig sexa.

Vorsprung durch freude am fahren
Instämmer med er två. En cab skall inte skramla under huven.
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag säger 320d utan tvekan då den går mycket bättre än 325i vid allt utom mycket höga varvtal. Jag tycker att 325i känns väldigt tunn pga av bristen på vridmoment vid vardagskörning.

Jag skulle kunna tänka mig följande motorer vid manuell:
320d, 325d (samma motor och växellåda som tidigare 330d, dvs mycket trimmvänlig), nya 330d, 330i samt 335i.

Om automat: 320d, 330d (starkare automatlåda än 325d), 330i, 335d samt 335i.

320i skulle jag inte ens vilja provköra för att vara ärlig.

Trevligt med cab i dessa tider!

En bensinmotor har ett mycket större användbart varvtalsområde jämfört med en dieselmotorn. Man kan varva och utnyttja effekten vid höga varv eller cruisa på låga varv och njuta av en mycket tystare gång än dieseln. Använd växellådan, den är till för att användas.

Sexan bjuder på en dimension extra då det är en utbalanserad konstruktion.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

det är härligt att det är känslor som styr....mina funderingar om vad som var vettigt verkar vara borta sen länge...

Känslomässigt, 335i alt. Alpina dubbelturbo är den rätta motorn i coupé/caben. Men tror inte sambon fattar det dock, det är ju hennes bil. Och ska även användas dagligen året om.

Det får bli jag som köper med hjärtat, måste ha en ny kombi, kan inte pendla och köra flyttlass med alpinan så mycket mer...

/Christian

Länk
Buspelle
Du sa det själv; 335 eller en alpina dubbelturbo, är precis vad bilen behöver. Vore för min del ärligt talat helt otänkbart att köpa en sådan bil med en fyra oavsett drivmedel. Bilen måste ha mera krut och även 325an är för lite.
pi
162
pierran
1M 2012
320da M Touring 2013
Jag köpte min 325 cab diesel automat för ca 2 veckor sedan och kan säga att det var det bästa bil köpet jag någonsin gjort. Diesel och cab funkar hur bra som helst. Att folk säger att den låter och luktar osv är ren bullshit. Dem har tydligen inte kört den. Välj helt klart en diesel med mycket skönare motorkaraktär och förbrukning.

BMW FOR LIFE
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Självklart väljer du en 330i! ;-)
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

njae, det är inte så självklart med en 330i. Jag har aldrig förstått vitsen med mellan modeller. Endra köper man det billigaste/snålaste etc. eller så fulla programmet. Att nöja sig med mitt i mellan känns konstigt för mig, som om jag skulle åka hem till sundsvall från göteborg men stanna i västerås för tja, det är lagomt? Men jag kanske missar någon poäng?

Det är därför jag gick från 535d till 320d för därimellan såg jag ingen vits. Visserligen blev det ytterligare en 535d efter den för man saknade lite bil men principen...

/Christian

Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Det blev en 320dA grafitgrå med svart skinn, dynamic och comfort pkt. Känns rätt faktiskt. Hoppas på en regnfri sommar...

/Christian

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.